کد خبر: ۲۴۶۴۹
تاریخ انتشار : ۱۶:۵۴ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۶
وزیر پیشنهادی نیرو در دولت دوازدهم بر ضرورت استفاده از انرژی‌های نو و تجدیدپذیر تاکید کرد و گفت: اینکه بتوانیم از نظر مصرف به حدی برسیم که با توجه به محدودیت‌ها کمترین مصرف را داشته باشیم اقدام قابل قبولی است.
به گزارش برق نیوز، نشست فراکسیون اشتغال امروز دوشنبه (۲۳ مردادماه) با حضور حبیب الله بیطرف وزیر پیشنهادی نیرو در دولت دوازدهم برگزار شد.

حبیب الله بیطرف بعد از استماع صحبت‌های نمایندگان در توضیح برنامه‌های خود، گفت: یکی از مسایل مهم کشور تداوم تولید و گسترش آن و همچنین افزایش اشتغال برای جوانان تحصیل کرده و پر انرژی کشور است؛ در این راستا وزارت نیرو در طرح‌ها و برنامه‌های توسعه‌ای خود به طور مستقیم و غیر مستقیم مانند پروژه‌های سد سازی، نیروگاه‌ها و خطوط انتقال، اشتغال ایجاد خواهد کرد.

وی یادآور شد: از سویی دیگر برای چرخیدن چرخ صنعت و معدن، توجه به خدمات زیربنایی مانند برق و آب، یکی از ضرورت‌ها است و ما باید بتوانیم برق و آب مطمئن و پایدار برای صنعت تامین کنیم که برای رسیدن به این هدف، از شرکت‌های صنعتی و واحدهای تولیدی باید حمایت کنیم تا با فعال بودن این شرکت، شاهد اشتغال مفید و صدور خدمات آن‌ها به کشورهای دیگر باشیم.

وزیر پیشنهادی نیرو یادآور شد: واقعیت آن است که خدمات وزارت نیرو در بخش اشتغال تاثیرگذار است و باید با جهت گیری توسعه اشتغال در ایران فعالیت‌های خود را با کیفیت بالاتر انجام دهیم.

بیطرف درباره برنامه‌های وزارت نیرو در زمینه انرژی‌های نو، تاکید کرد: این زمینه، یک فاز جدید از فعالیت بخش انرژی در ایران است که پتانسیل خوبی در این حوزه وجود دارد که می‌توان از آن بهره گرفت.

وی افزود: تا قبل از برجام حتی در زمینه فناوری ساخت مولدهای بادی نیز هیچ کشوری حاضر به حمایت از ایران نبود به همین دلیل پژوهشگاه نیرو، پروژه بومی سازی مولد بادی را در دست گرفت و حال این موارد نشان می‌دهد که زمینه برای توسعه وجود دارد و باید انتقال فناوری نیز ظرفیت سازی شود.

وزیر پیشنهادی نیرو یاداور شد: از سویی دیگر بحث اقتصادی نیز بسیار حائز اهمیت است؛ متوسط قیمت تمام شده انرژی برق از مولد بادی حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ تومان است و از خورشیدی بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ تومان شده است درحالی که در حال حاضر فروش برق در کشور حدود ۷۰ تومان است و این فاصله رقم قابل توجهی است و باید برای آن راهکاری پیدا کرد.

بیطرف تصریح کرد: توان دولت محدود است و صنعت برق نیز به نوعی ورشکسته شده و با بلایی که در دولت نهم و دهم بر سر صنعت برق آمده باید راجع به آن فکری کرد و راهکاری برای آن درنظر گرفت.

وزیر پیشنهادی نیرو با بیان اینکه در زمینه قیمت‌ها به دنبال راهکار اساسی هستیم، گفت: تلاش داریم تا سیستم نهاد تنظیم مقررات در بخش برق و آب را با رویکرد محلی و منطقه‌ای برقرار کنیم تا هزینه‌های تولید و انتقال توزیع تامین شود و از سویی فشار بر مردم نیز تحمیل نگردد.

وی درباره برنامه وزارت نیرو در حوزه مهار آب ها، افزود: مهار آب در بخش زیرزمینی دچار بحران و تنش‌های جدی است؛ از سوی دیگر در بحث آب‌های سطحی دچار تعارض‌های منطقه‌ای هستیم و در این زمینه بهره وری ما نیز پایین بوده و باید به دنبال راهکار اساسی باشیم، شاید تنها راهکار خروج از بحران استقرار مدیریت یکپارچه در منابع آبی است تا بتواند هم بخش تامین و مصرف را ببیند و هم بهره وری را مورد بازبینی قرار دهد در این مسیر می‌توان نیازهای مناطق مختلف را باهم دید و راهکارهای جامع و سنجیده‌ای را ارایه کرد.

بیطرف تاکید کرد: باید به تدریج به سمت پایدارسازی تامین آب حرکت کنیم و باید قطرات آبی که از سایر نزولات به سطح زمین می‌رسد را مدیریت کنیم در این میان نیازمند استقرار مدیریت توانمند و دارای اختیار هستیم که بدوت شک از توانایی مجلس و کمیسیون‌ها برای اجرای برنامه‌های خود استفاده خواهیم کرد.

در ابتدای نشست غلامرضا کاتب نماینده مردم گرمسار و عضو هیات رئیسه مجلس با مثبت ارزیابی کردن انتخاب حبیب الله بیطرف به عنوان وزیر پیشنهادی نیرو، افزود: واقعیت آن است که در حوزه آب با بحران جدی مواجه هستیم و شرایط حساسی نیز پیش رو داریم.

وی ادامه داد: مجلس طی سال‌های گذشته همکاری قابل قبولی با وزارت نیرو داشت و تلاش کرد تا با تزریق اعتبارات، شرکت‌های وابسته به وزارت نیرو را سرپا نگه داشته و از ورشکستگی آن‌ها جلوگیری کند.

کاتب گفت: این درحالی است که هزینه‌های جاری دولت بسیار زیاد است تاجایی که امروزه این هزینه‌های جاری قابل کنترل نیست و باید با مدیریت صورت گرفته تلاش کرد تا فشاری بر دوش مردم وارد نشود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تاکید کرد: بخشی از افزایش هزینه‌های برق، آب و گاز قابل قبول است، اما بخش دیگری از این افزایش قیمت نباید صورت گیرد از سویی دیگر آنچه که باید در اولویت قرار گیرد توجه به بخش اشتغال و تولید است که امیدواریم در وزارت نیرو مورد تاکید قرار گیرد.

در ادامه اسدالله قره خانی نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس افزود: وزارت نیرو نسبت به برنامه‌های آتی خود عقب است، از این رو باید اراده لازم برای جبران این عقب ماندگی‌ها وجود داشته باشد این درحالی است که می‌توان از پتانسیل مجلس در این زمینه بهره گرفت.

احمد همتی نماینده مردم سمنان در مجلس بر ضرورت استفاده از انرژی‌های نو و تجدیدپذیر تاکید کرد و گفت: اینکه بتوانیم از نظر مصرف به حدی برسیم که با توجه به این محدودیت‌ها کمترین مصرف را داشته باشیم اقدام قابل قبولی خواهد بود.

نماینده مردم سمنان در مجلس درباره افزایش قیمت برق، آب و گاز یادآور شد: زمانی که بتوانیم حقوق مردم را افزایش دهیم می‌توان شاهد قیمت برق و آب و گاز باشیم و این موضوعی است که باید به آن توجه کرد.
 
سید مهدی مقدسی نماینده مردم اراک در مجلس نیز افزود: باید از ظرفیت شرکت‌های داخلی استفاده کرد تا حمایت ازتولید داخل شکل گیرد و بتوان به آنچه که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، دست پیدا کنیم در این میان توجه به تولید انرژی‌های پاک نیز امری ضروری است.

در ادامه پروانه مافی نماینده مردم تهران در مجلس خطاب به وزیر نیرو یادآور شد: باید مشخص شود که قرار است در حوزه تولید انرژی پاک چه برنامه ریزی صورت گیرد، زیرا در دوره قبل ظرفیت قانونی برای انرژی پاک ایجاد شد، اما امکان اشتغال را فراهم نکرد.

وی یادآور شد: مشکلات آبی در کشور نیز با بحران روبرو است چه برنامه‌ای قرار است برای رفع این مشکلات اتخاذ شود همچنین باید حوزه سدسازی‌ها مورد توجه قرار گیرد از سویی دیگر برنامه شما برای مشکلات بدهی بالای وزارت نیرو به نیروگاه‌های خصوصی چیست.
 
منبع: خانه ملت
 
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار