کد خبر: ۲۵۰۸۵
تاریخ انتشار : ۱۲:۴۵ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۶
ستاد توسعه فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر معاونت علمی از پروژه‌ای با عنوان طراحی و ساخت نمونه صنعتی سیستم کنترل گاورنر دیجیتال توربین نیروگاه آبی حمایت کرد تا با ساخت این سیستم قلب نیروگاه آبی در داخل کشور طراحی و ساخته شود.
به گزارش برق نیوز، همایون پورناجی مجری پروژه "طراحی و ساخت نمونه صنعتی سیستم کنترل گاورنر دیجیتال توربین نیروگاه آبی" درباره این پروژه اظهار کرد: این سیستم همانند قلب یک نیروگاه آبی است و وظیفه کنترل سرعت توربین و مقدار توان تولیدی نیروگاه را دارد. طراحی و ساخت این سیستم با موفقیت انجام شده است و در حال حاضر مراحل نصب آن سپری می‌شود.

وی ادامه داد: با راه اندازی یک نیروگاه آبی با توجه به ساختار سیم پیچی موجود در ژنراتور سرعت باید به دور مشخصی برسد تا بتوان آن را به شبکه متصل کرد. این سیستم سرعت توربین را با دریچه‌های آب ورودی تنظیم می‌کند تا سرعت به نقطه مد نظر با دقت بالا برسد؛ بنابراین راه اندازی نیروگاه آبی را می‌توان از کارکردهای این سیستم دانست.

پورناجی همچنین عنوان کرد: کنترل توان تولیدی نیروگاه آبی نیز از کارکردهای دیگر این سیستم است. با توجه به میزان برق تولیدی دستگاه با کنترل سیستم‌های هیدرولیک و مدار‌ها مقدار آب ورودی را تنظیم می‌کند تا بر این اساس ژنراتور میزان برق مورد نیاز را تولید کند. این سیستم در هر دو نیروگاه آبی کوچک و بزرگ کاربرد دارد.

وی با اشاره به اینکه طراحی سیستم نیاز به واردات آن از سایر کشور‌ها را مرتفع کرده است گفت: سیستم برای نخستین بار توسط شرکتی ایرانی ساخته می‌شود و پیش از این برای رفع نیاز کشور آن را از شرکت‌های اروپایی و امریکایی خریداری و به داخل کشور وارد می‌کردند. از آنجایی که این سیستم دارای فناوری روز است هزینه نسبتا زیادی دارد، اما با بومی سازی آن و استفاده از قطعات تولید داخلی با هزینه کمتر می‌توان آن را ساخت داخل کرد. همچنین اشتغالزایی یکی دیگر از مزیت‌های تولید این دستگاه است. از سویی تحریم‌ها باعث شده بود تا دستگاه‌های خارجی در کشورمان پشتیبانی نداشته باشند و نیروگاه هایی نیز به دلیل نبود این دستگاه قادر به فعالیت نبودند، اما با این اقدام این مشکلات مرتفع شد.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار