کد خبر: ۲۵۱۶۴
تاریخ انتشار : ۱۵:۴۷ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۶
عمر یک ترانسفورماتور، شدیداً تحت تأثیر افزایش درجه حرارت سیم پیچ‌ها وافزایش درجه حرارت روغن آن است که این افزایش درجه حرارت به سبب مقدار باری است که روی آن گذاشته می‌شود. افزایش درجه حرارت به دمای محیط به پریود کاری و به وضعیت بار قبلی آن بستگی دارد.
سرویس آموزش و آزمون برق نیوز: عمر یک ترانسفورماتور، شدیداً تحت تأثیر افزایش درجه حرارت سیم پیچ‌ها وافزایش درجه حرارت روغن آن است که این افزایش درجه حرارت به سبب مقدار باری است که روی آن گذاشته می‌شود. افزایش درجه حرارت به دمای محیط به پریود کاری و به وضعیت بار قبلی آن بستگی دارد.
درمحیط با دمای پائین ودر ۶۰ % بار مداوم نامی، ترانس می‌تواند عمر بسیار طولانی داشته باشد (از ۴۰ سال به بالاتر) ودر دماهای بالاتر عمر آن کاهش خواهد یافت. اضافه بار‌ها سبب افزایش زیاد درجه حرارت (سیم پیچهای روغن) خواهد شد وفساد عایق‌ها وروغن را به دنبال خواهد داشت. پس سبب کاهش عمر ترانسفورماتور خواهد شد. به طوریکه با بالا رفتن بار و در نهایت با بالا رفتن دما در ترانسفورماتور، توان اسمی و جریان نامی و درصد اتصال کوتاه هم کاهش خواهدیافت. ازدیاد حرارت ترانسفورماتور ممکن است در اثر تجاوز جریان بار از حد نامی آن ویا در اثر پدید آمدن نقص فنی در دستگاه خنک کننده ترانسفورماتور بوجود آید.

البته درترانسفورماتور بسته به نوع وساختمان وطریقه خنک شدن آن و بسته به قطر سیم پیچی وضخامت عایق بندی آن می‌تواند تا مدت معینی، تا حدود جریان اضافه بار را تحمل کند، بدون اینکه این جریان اثرات نامطلوب برای ترانسفورماتور باقی بگذارد. اگر اضافه بار‌ها کنترل نشوند، در اثر اعمال این اضافه بار‌ها به ترانسفورماتور، به مرور زمان ترانسفورماتور کهنه وفرسوده می‌شود، این فرسودگی زودرس در اثر ترد و شکننده شدن عایق کاغذی سیم پیچی ترانسفورماتورخواهد شد، همچنین استقامت مکانیکی عایق مابین لایه‌های سیم پیچی وعایق بندی سیم‌ها نیز در اثرخشک وترد شدن کاغذ کم می‌شود ونتیجتاً کاهش عمرترانسفورماتور را در پی خواهد داشت.

زمان مجاز اضافه بار

با عایقکاری بهتر وگردش بهتر روغن خنک کن، مدت مجاز اضافه بار می‌تواند افزایش یابد در طی سالهای ۱۹۵۰ تا ۱۹۸۰ طراحی سیستم خنک کن وسیستم عایقکاری پیشرفت قابل توجهی داشته است.

در جدول زیر مدت اضافه بار مجاز برای ترانسفورماتورهای با خنک کن طبیعی در سالهای ۱۹۵۰ تا ۱۹۸۰ مقایسه گردیده است.

اضافه بار مجاز برای ترانسهای ONAN
 
 
 
 

درصد بار قبلی

دهه ۱۹۵۰

اضافه بار % ساعت مجاز

دهه ۱۹۸۰

اضافه بار ساعت مجاز

50%

130%

0.5

150%

0.5

115%

2

140%

2

75%

120%

0.5

140%

0.5

110%

2

130%

2

100%

120%

0.5

-

110%

2

-

-

 
 
 
شرایط بهره برداری عبارتنداز: دمای محیط، بار قبلی، شرایط سیستم خنک کننده وغیره، اگر ترانس برای یک مدت طولانی دارای اضافه باری بیشتر از ضریب تعیین شده باشد، طول عمری که از ترانس انتظار داریم کاهش خواهد یافت.

به عنوان نمونه جدول بالا مدت مجاز اضافه باررا درترانس ONAN نشان می‌دهد. دمای محیط ْc۳۵ و بار قبلی ترانس بار نامی درنظر گرفته شده در ترانس پست‌های درنیروگاه‌ها، حفاظت بار براساس دمای روغن یا سیم پیچ می‌تواند با برنامه‌ای بشرح زیر انجام وظیفه کند.

در ْc۶۰ دمای روغن: فن‌ها روشن می‌شوند.

در ْc۹۰ دمای روغن: آلارم به صدا درمی آید.

در دمای ْc۱۰۰ روغن: فرمان تریپ می‌دهد
 
 
منبع:سایت تخصصی ترانسفورماتور
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار