کد خبر: ۲۵۲۱۶
تاریخ انتشار : ۰۹:۱۰ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۶
دنیس راس مشاور باراک اوباما در امور خاورمیانه، کشورهای عرب منطقه را به شدت محتاج برق هسته‌ای دانست و تاکید کرد آمریکا و متحدانش با سرمایه گذاری عظیم و بنیادین در این زمینه، آینده این صنعت را در منطقه در دست گرفته و نگذارند روسیه و چین بر این بازار مسلط شوند.
به گزارش برق نیوز، این نوشتار با عنوان «چطور از یک مسابقه تسلیحاتی هسته‌ای در خاورمیانه جلوگیری کنیم: برای ثبات سرمایه گذاری کنید نه منازعه» به قلم «دنیس راس» یکی از چهره‌های باسابقه در تعیین سیاست خارجی آمریکا درخاورمیانه وسه نویسنده دیگر درتارنمای تحلیلی آمریکایی «نشنال اینترست» منتشر شده است.

ژنرال بازنشسته «کیث آلکساندر»، فرمانده فرماندهی سایبری آمریکا و مدیر «آژانس امنیت ملی»، «رابرت مک فارلن»، مشاور امنیت ملی «رونالد ریگان» رئیس جمهوری سابق آمریکا ویکی ازموسسان «شورای امنیت انرژی آمریکا» و ژنرال «جک کین»، معاون سابق رئیس ستاد ارتش ایالات متحده و رئیس اندیشکده «موسسه مطالعات جنگ»، سایر نویسندگان هستند.

«راس» به عنوان نویسنده اصلی، در این نوشتار تاکید می‌کند که امکان و فرصت برقراری صلح در خاورمیانه وجود دارد و آمریکا نباید آن‌ها را بر باد بدهد. وی در این خصوص بر لزوم استفاده آمریکا از فرصت‌های موجود در کشورهای عرب منطقه در صنعت برق هسته‌ای و خواست نسل جدید رهبران جوان دنیای عرب برای مدرن سازی سیاسی و اقتصادی جوامع خود تاکید می‌کند.

«دنیس راس» در ابتدا نوشت: «اکنون دو جریان در خاورمیانه وجود دارد که خطر آغاز مسابقه تسلیحاتی هسته‌ای را در منطقه به همراه دارد. اولی حرکت بسیار تجاوزکارانه روسیه است که برای گسترش نفوذ خود در سراسر خاورمیانه از مصر گرفته تا سوریه و ایران تلاش می‌کند تا جای ایالات متحده را به عنوان قدرت غالب در منطقه بگیرد.»

این چهره موثر در تعیین سیاست آمریکا در خاورمیانه عنوان می‌کند آمریکا طی دو سال اخیر در برابر تحرکات روسیه در جنگ سوریه منفعلانه عمل کرده و فقط شاهد مداخله روسیه در میدان سوریه بوده است. «راس» در این باره افزود: «مداخله روسیه به رفاه مردم سوریه هیچ ربطی ندارد وفقط مربوط به تامین امنیت تاسیسات روسیه در بندر «طرطوس» و پایگاه هوایی در «حمیمیم» است.»

«راس» درباره دومین جریانی که به زعم وی می‌تواند مسابقه تسلیحاتی هسته‌ای را درمنطقه رقم بزند، نوشت: «جریان دوم، شک و تردید و ابهام جامعه بین المللی درباره سیاست آمریکا در خصوص منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای در خاورمیانه است. در واقع، آمریکا پس از دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران دارای استراتژی روشنی برای ترویج کاربرد صلح آمیز از انرژی هسته‌ای در خاورمیانه نبوده است.»

«راس» که کارشناس ارشد اندیشکده‌های «موسسه واشنگتن برای خاور نزدیک» و «شورای روابط خارجی» نیز هست، عنوان می‌کند که کشورهای عضو «شورای همکاری خلیج فارس» و مصر، اسرائیل و اردن توافق هسته‌ای را فرصتی می‌دانند که ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای در آینده به دست آورده است.
وی خاطرنشان می‌کند که کشورهای منطقه همگی به شدت به برق نیاز دارند و استفاده از انرژی هسته‌ای برای تولید برق در آینده گزینه‌ای طبیعی است. «راس» با اشاره به اینکه کشورهای عرب منطقه همگی «پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای» (NPT) را امضا کرده اند، افزود:
«بر اساس ان. پی. تی، آمریکا موظف است در این امر به این کشور‌ها کمک کند، اما روسیه و چین به شدت تلاش می‌کنند راکتورهای خود را وارد این بازار کنند و آمریکا در این خصوص عقب افتاده و این باعث می‌شود قدرت واشنگتن برای شکل دادن به عالی‌ترین استانداردهای منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای و ایمنی و امنیت هسته‌ای در خاورمیانه، تضعیف شود.»

نویسنده خاطرنشان کرد که روسیه هزاران مشاور در خصوص صنعت هسته‌ای را در کشورهای عرب مستقر کرده و این فرصت را دارد که نفوذ و کنترل خود را بر این کشور‌ها که منبع غنی نفت خام هستند و به آبراه‌ای استراتژیک ترانزیت نفت دسترسی دارند، تحکیم کند.

«راس» به این ترتیب استدلال کرد: «خاورمیانه در حال هسته‌ای شدن است. حال سوال این است که آیا روند هسته‌ای شدن تحت تسلط روسیه و چین خواهد بود یا آمریکا و متحدانش با شراکت کشورهای میزبان این روند را در دست خواهند داشت و این روند در قالب برنامه‌ای برای تامین امنیت کامل هسته‌ای انجام خواهد شد؟»

وی در همین راستا تصریح کرد: «سابقه آمریکا در تامین امنیت هسته‌ای نشان می‌دهد که ما در مدیریت و کنترل منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای حرف اول را می‌زنیم. روسیه و چین هنوز با این معیار‌ها بسیار فاصله دارند.»

راس» به عنوان معاون ویژه «باراک اوباما» رئیس جمهوری سابق آمریکا در امور خاورمیانه افزود:
«آمریکا آینده انرژی هسته‌ای خاورمیانه را به روسیه و چین واگذار کرده و به این ترتیب قدرت خود را برای گردآوری اطلاعات امنیت ملی این کشور‌ها از دست داده است. در واقع هیچ وقت نمی‌توان کاملا مطمئن بود که کشوری برنامه هسته‌ای تسلیحاتی مخفیانه ندارد.»

وی در ادامه با ابراز امیدواری نسبت به روی کار آمدن شاهزاده‌های جوان عرب در خاورمیانه که «با جدیت قصد دارند کشورهای خود را مدرن کنند» نوشت:
«این نسل رهبران جوان در عربستان سعودی، اردن و خلیج عزم خود را جزم کرده اند که کشورهای خود را صنعتی کنند، به نسل جدید انرژی هسته‌ای صلح آمیز که به شدت مورد نیاز است دست یابند، و استانداردهای آموزشی سنتی را اصلاح و به این ترتیب بر نیازهای بازار تمرکز کنند. آن‌ها همچنین متعهد هستند که برای شکست القاعده و داعش به گونه سازنده‌ای با ما کار و کشورهای شان را به گونه‌ای صلح آمیز مدرن کنند.»

نویسنده عنوان کرده است که این کشور‌ها می‌خواهند اقتصاد خود را از وابستگی به نفت نجات دهند و امیدوارند که در صنعت معدن، تولید، ساخت و ساز، حمل و نقل و سایر زیرساخت ها، نمک زدایی در مقیاس وسیع و حتی کشاورزی سرمایه گذاری کنند تا به این ترتیب برای نسل جوان عظیمی که باید پرورش دهند، شغل ایجاد کنند و بر آن‌ها حکمرانی کنند، شغل و حرفه فراهم کنند.

این کارشناس بنام امور خاورمیانه در ادامه به برنامه اصلاحات موسوم به «چشم انداز ۲۰۳۰» اشاره کرد که «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان قصد دارد آن را در کشورش به اجرا بگذارد. «راس» این اقدام را یک «بیداری سُنی» توصیف می‌کند و نوشت:
«بدون اغراق، نمی‌توان اهمیت تاریخی این بیداری سنی را نادیده گرفت. طرح چشم انداز ۲۰۳۰ که از سوی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی پذیرفته شده است؛ به همراه طرح هایی که از سوی اردن و سایر کشورهای شورای همکاری ارائه شده، خواستار این است که تضمین‌های آشکار برای کاهش محدودیت‌های حقوق مدنی ارائه شود و قرارداد اجتماعی بین دولت‌ها و جوامعی که بر آن‌ها حکمرانی می‌کنند، از نو نظم بندی و متحول شود.»

«راس» در همین باره تصریح کرد: «به طور کلی، تمامی این‌ها نشان دهنده یک انقلاب واقعی است که برای ایجاد «اقتصادهای دانش بنیان» در یک نسل طراحی شده است» و افزود:
«اجرای برنامه مدرن سازی و صنعتی کردن در این مقیاس وسیع نیازمند ایجاد یک زیرساخت عظیم تامین برق است و تن‌ها منبعی که می‌تواند انرژی مورد نیاز برای پیوند دادن اقتصاد این شش کشور را به یکدیگر تامین کند، راکتورهای هسته‌ای بسیار پیشرفته است. اکنون، سعودی‌ها طرح هایی را برای حداقل ۱۶ راکتور اعلام کرده اند که ۱۷ گیگاوات انرژی تولید خواهد کرد. آن‌ها برای رسیدن به این هدف به کمک حرفه‌ای بسیار عظیم و تخصصی نیاز دارند و شرکت‌های آمریکایی، کره‌ای و ژاپنی باید دست به کار شوند.»

این سیاستگذار آمریکایی در این خصوص تاکید کرد:
«شرکت‌های آمریکایی و متحدان آن‌ها باید گرد هم آیند و طرحی را با دو هدف اساسی تدوین کنند: فراهم کردن پیشرفته‌ترین فناوری انرژی هسته‌ای و حفظ پایبندی جدی به استانداردهای کارآمد امنیت و ایمنی هسته ای. آیا ما می‌توانیم این کار را انجام بدهیم؟ بله قطعا می‌توانیم.»
وی که نزدیک به ۳۰ سال در دستگاه سیاست خارجی آمریکا حضور داشته است در ادامه نوشت:
«به طور خلاصه ما اکنون فرصت داریم تا منافع شرکای عرب و آمریکایی را بار دیگر همسو کنیم و نه فقط در حوزه امنیت بلکه در زمینه‌های صنعتی و فناوری همکاری کنیم. مقیاس و دامنه این چالش مانند شرایط اروپا در پایان جنگ جهانی دوم است. در آن زمان متحدان ما که بر اثر جنگ ویران شده بودند نیاز فوری به بازسازی داشتند و در عین حال به دلیل وجود شوروی با آینده‌ای نامطمئن رو به رو بودند. آن‌ها برای بازسازی زیرساخت‌ها و نهادهای خود به کمک نیاز داشتند.»

«راس» سپس کمک‌های اقتصادی و امنیتی ایالات متحده را به متحدانش در قالب کشورهای «بلوک غرب» طی دوران جنگ سرد یادآور شد و در مقایسه شرایط کنونی کشورهای عرب خاورمیانه با آن‌ها نوشت:
«اکنون پس از سال‌ها درگیری در منطقه، کشورهای خاورمیانه در آستانه اتخاذ یک استراتژی نفس گیر هستند که برای تبدیل کشورهای آن‌ها به دولت ملت هایی مدرن و صنعتی طراحی شده است.»

وی با اشاره به اهمیت همیشگی خاورمیانه در سیاست خارجی آمریکا در دوران حضور تمامی روسای جمهوری این کشور در کاخ سفید، نوشت:
«تیمی متشکل از دیپلمات‌های عالی رتبه بازنشسته، ژنرال‌های سابق، متخصصان خبره مسائل خاورمیانه و شرکای صنعتی آمریکا گرد هم آمده اند تا طرحی فراحزبی برای تحقق این چشم انداز برای این نسل از رهبران (در خاورمیانه) تدوین کنند تا ایالات متحده بتواند این ائتلاف را برای سرمایه گذاری در رشد اقتصادی و ثبات و نه در منازعه و سوء عملکرد مستمر، راهبری کند. این تیم در حال کار با دولت ماست تا بهترین‌های صنعت و دولت را آمریکا گردهم بیاورد.»
این استراتژیست آمریکایی درباره طرح دیگری در این زمینه نوشت:
«برای حصول اطمینان از اینکه سوخت هسته‌ای در مسیر نظامی مورد استفاده قرار نگیرد، ایالات متحده با عربستان سعودی، کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، مصر و اردن برای ایجاد یک چرخه جهانی مسئولانه سوخت مشارکت خواهد کرد. به این ترتیب، در کنار هم، انتقال سوخت، نظارت بر عملکرد راکتور‌ها و فرایندهای بازفرآوری و پسماند‌ها در کمال امنیت انجام خواهد شد. ما این رویکرد را in and out cycle می‌نامیم.»

«راس» با اشاره به سفر ترامپ به خاورمیانه، این سفر را دارای دو دستاورد ویژه دانست و در این باره نوشت:
«نخست اینکه صد‌ها هزار فرصت شغلی برای نسل جوان عرب، شرکای خارجی و آمریکایی ایجاد خواهد شد. این شغل‌ها روابط سیاسی و اقتصادی استراتژیک را برای بهره مندی متقابل مستحکم می‌کند و دوم اینکه صنعت هسته‌ای آمریکا جان دوباره‌ای می‌گیرد.»

«دنیس راس» در پایان بار دیگر چالش‌های پیش روی اروپای ویران از جنگ جهانی دوم و نقش آمریکا را در بازسازی متحدان اروپایی و آسیایی اش یادآور شد و نوشت:
«اکنون تاریخ، ایالات متحده و متحدان دوراندیش آن را در خاورمیانه و فراتر از آن فرا می‌خواند تا به هم بپیوندند و منطقه را به سوی دورانی از ثبات و رفاه رهنمون سازند. تا به حال، هرگز چنین کاری این اندازه ضرورت نداشته است.»
منبع: ایرنا
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار