کد خبر: ۲۵۷۷۰
تاریخ انتشار : ۱۱:۰۵ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۶
اولین جلسه هماندیشی طرح "توسعه فناوری‌های کنترل و پایش خوردگی در صنعت برق"، با حضور مختصصین خوردگی از دانشگاه‌ها، صنایع و انجمن خوردگی ایران و نمانیدگانی از شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی برگزار شد.
به گزارش برق نیوز؛ در این جلسه که با حضور خبرگان و مهندسین خوردگی از دانشگاه‌ها و صنایع مربوطه برگزار شد، ابتدا آقای مهندس فتحی با اشاره به تهیه ۴۰ سند راهبردی در صنعت برق، سند و نقشه راه کنترل و پایش خوردگی در صنعت برق را به عنوان یکی از اسناد مهم برشمردند و بر لزوم اجرای سند مذکور در این صنعت تاکید نمودند و ضمن بیان کلیاتی در رابطه با این سند، نیاز به همکاری با بخش های مختلف صنایع و دانشگاه ها را در طول اجرای این طرح ضروری شمردند.

در ادامه آقای مهندس داور رضاخانی، مجری طرح "توسعه فناوری‌های کنترل و پایش خوردگی در صنعت برق" به معرفی اجمالی طرح و اهداف و دستاوردهای آن پرداختند. ایشان ضمن بیان اهداف این طرح، اعلام کردند که به‌منظور اجرای مدیریت پژوهش در صنعت برق، اجرای طرح‌های تحقیقاتی مورد نیاز صنعت برق بصورت متمرکز و سازمان یافته به دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، مراکز آموزشی و پژوهشی و شرکت های دانش بنیان واگذار می‌گردد که در این زمینه مساعدت بازیگران و متخصصین این حوزه را در اجرای طرح خواستار شدند.
 
ایشان همچنین در خصوص تجاری سازی محصولات و حمایت از شرکت های دانش‌بنیان و نحوه تعاملات ارکان  مختلف طرح توضیحاتی ارائه کردند و درباره برگزاری سمینار‌ها و کنفرانس های تخصصی خوردگی در صنعت برق در طول اجرای طرح خبر دادند و بر جذب، حضور و بکارگیری تمامی بازیگران این صنعت در حوزه های مختلف تاکید نمودند و اعلام داشتند با ایجاد شبکه گسترده متخصصین این صنعت این مهم فراهم خواهد گردید.
 
در ادامه آقای مهندس نمازی، معاون دفتر فنی شرکت مادر تخصصی تولید برق حرارتی، بیان داشتند: این‌گونه جلسات هم اندیشی هم برای اساتید دانشگاهی و صنعت گران و هم برای بخش تحقیقات وزارت نیرو فرصت بسیار مناسبی است و این رویکرد (تجمیع خبرگان یک موضوع) رویکردی مقدس است و باید کمک کنیم ضمن پیشبرد این طرح، انجام آن برای برای تمامی بازیگران اجرای این طرح یک افتخار باشد.
 
ایشان استعلام از نیروگاه ها را برای بیان مشکلات خوردگی و تمرکز بر مشکلات موجود، از وظایف اصلی این طرح بیان نمودند. هم‌چنین به مشارکت این طرح در طرح های احداث نیروگاهی و استفاده از تجارب صنعت نفت در این خصوص را ضروری شمردند.
 
به گزارش برق نیوز، در ادامه آقای دکتر موسوی ترشیزی، مدیر کل دفتر تحقیقات و توسعه فناوری شرکت مادر تخصصی تولید برق حرارتی، در خصوص اجرای اسناد راهبردی توضیحاتی دادند. ایشان بیان داشتند طی چند سال گذشته ، ساختار پژوهشی کشورهای فعال در صنایع نیروگاهی، هم کشورهایی که هم‌سطح با ایران هستند و هم کشورهایی که سطح پژوهشی بالاتری دارند، بررسی گردیده است. نتیجه بررسی ها نشان از وجود اشکال در ساختار پژوهش کشور و نداشتن نظام پایدار پژوهشی دارد.
 
به گفته ایشان پژوهش باید نظامی پایدار داشته باشد که با تغییر ریاست ها و مدیریت‌ها همچنان پایدار بماند و به مسیر خود ادامه دهد و هر پروژه‌ای که ارائه می شود؛ باید ساز وکار مشخص خود را داشته باشد و در یک کار پژوهشی از توان کل کشور استفاده شود. به این معنی که در انجام یک پروژه صنعتی، زمینه تخصصی صنایع مختلف و دانشگاه‌های سراسر کشور شناسایی شود تا واگذاری پروژه‌ها به درستی و دقت انجام پذیرد.
 
صنعت برق با ارائه فراخوان طرح‌های فناورانه قابل واگذاری این هدف را دنبال می‌کند تا اساتید و خبرگان از سراسر کشور با مطالعه راهنمای واگذاری پروژه‌های فناوران و همچنین هم‌خوانی موضوع پروژه با تخصص و تجربیات خود در خصوص انجام پروژه تمایل خود را اعلام نمایند. وی اعلام نمود در موضوع پژوهش، هم‌جهت شدن پژوهشگر و استاد دانشگاه برای نجات کشور ضروری است.
 
در این جلسه همه صاحب‌نظران، اساتید دانشگاه‌ها، فعالان صنعت، انجمن ها و شرکت‌های دانش بنیان به بیان نقطه نظرات خود در خصوص روند موثر ادامه طرح و رفع نیازهای صنعت برق در این زمینه و بیان مشکلات خوردگی در شبکه تولید، انتقال و توزیع برق پرداختند.
 
متخصصین و صاحب نظران خوردگی حاضر در جلسه با تاکید بر لزوم مدیریت و کنترل خوردگی از زمان طراحی، خواستار بررسی آن به صورت سازمان یافته و متمرکز شدند، چراکه این مبحث نیاز به یک سیکل مهندسی از طراحی و تولید تا بهربرداری دارد. به این منظور با ایجاد هسته تحقیقاتی در صنعت برق و بکارگیری صاحب نظران و اپراتورهای متخصص، ضمن برآورد هزینه های خوردگی و استخراج تاریخچه آن در صنعت برق، امکان مدیریت هرچه بهتر فراهم خواهد شد تا از هزینه های گزاف جای‌گزینی و یا تعمیر تجهیزات کاسته شود.
 
از موضوعات دیگر مورد بحث در این جلسه، نبودن آمار و اطلاعات دقیق از خسارات ناشی از خوردگی در صنعت برق و تاریخچه خوردگی قطعات در حین استفاده و اهمیت به مبحث اقتصاد خوردگی بود. اغلب حاضرین تاکید داشتند در گام نخست بایستی آمار و اطلاعات دقیق از وضعیت خوردگی تمامی تجهیزات صنعت برق جمع آوری و تهیه گردد و مشکلات مهم در این حوزه شناسایی و سپس اقدامات لازم در خصوص رفع، کنترل و پایش مشکلات خوردگی و به حداقل رساندن خسارت¬های ناشی از آن در دستورکار طرح قرار گیرد.
 
از دیگر موارد مذکور در این جلسه می توان به لزوم الویت دهی و طبقه بندی تحقیقات فناورانه به منظور هماهنگی هرچه بهتر با مدیران ارشد صنعت برق اشاره کرد. تشکیل کمیته های استاندارد به منظور تدوین استاندارد‌ها و دستورالعمل های لازم برای کنترل و پایش خوردگی در صنعت برق نیز بسیار مورد توجه حاضرین قرار گرفت.
 
از سوی دیگر در راستای اعلام دقیق آمار و اطلاعات حاصل از خوردگی و ترغیب صنایع پایین دستی به فعالیت در حوزه خوردگی، بحث همکاری و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان نیز مطرح و تایید شد.

نمایندگان شرکت های دانش بنیان با بیان گلایه هایی در زمینه ضعف موجود در حمایت از شرکت های دانش بنیان، خواستار حمایت بیشتر با برنامه مدون در بحث تجاری سازی و تولید محصولات نواورانه و فناورانه در حوزه کنترل و پایش خوردگی شدند.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار