کد خبر: ۲۵۸۲۳
تاریخ انتشار : ۰۸:۵۹ - ۰۱ مهر ۱۳۹۶
راحله قزل کارشناس حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر درباره دلیل عدم توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران اظهار داشت: دلیل این موضوع این است که در کشور ما همه چیز دولتی است البته سیاست‌های دولت در زمینه قیمت گذاری خوب بوده، ولی برخی طرح‌ها به صورت مناقصه بوده که جواب نمی‌دهد.
به گزار ش برق نیوز، قزل با بیان اینکه مردم استقبالی از نصب پنل روی پشت بام‌ها نداشته اند، افزود: با توجه به اینکه قیمت انرژی در ایران ارزان است تمایلی به استفاده از انرژی‌های غیر فسیلی وجود ندارد بنا بر این فرد هزینه‌ای برای استفاده از انرژی‌های نو نمی‌کند.

قزل بحث نبود زیرساخت‌ها را از دیگر عوامل عدم توسعه تجدیدپذیر‌ها در ایران ذکر کرد و گفت: در کشورهای پیشرفته انرژی تجدیدپذیر مثل سولار و به شبکه وصل است، اما در ایران کسی که از برق استفاده نکرده امکان فروش آن را ندارد، زیرا شبکه هنوز هوشمند نیست.

وی با بیان اینکه ما هنوز به باور لزوم استفاده از تجدیدپذیر‌ها نرسیده ایم، بیان کرد: مثلا آلمان با حجم مصرف بالا و به عنوان یک کشور صنعتی ۵۰ درصد برق مصرفی خود را از تجدیدپذی‌ها استفاده می‌کند و حتی روزهایی از سال کلا نیروگاه‌ها تولیدی نداشته و فقط از انرژی‌های تجدیدپذیر توانسته اند برق مصرفی شان را تامین کنند و برنامه دارند که رقم استفاده از تجدیدپذیر‌ها را به صد در صد برسانند، اما در ایران اینگونه نیست، ما نفت ارزان داریم، آن را می‌سوزانیم و برق می‌گیریم.

کارشناس حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر با اشاره به اینکه سرمایه گذاران با توجه به شرایط هنوز با اعتماد ورود پیدا نمی‌کنند، تصریح کرد: مهمتر از موضوع جلب اعتماد سرمایه گذاران خارجی، در داخل کشور از حاکمیت، دولت، مجلس و مردم باید به باور در اولویت قرار دادن انرژی‌های تجدیدپذیر برسند.

وی با تاکید بر اینکه باید آگاهی عمومی در این زمینه ایجاد شود، خاطرنشان کرد: انرژی‌های تجدیدپذیر یکی از عرصه‌های مناسب برای ایجاد اشتغال در کشور است و یکی از مزیت‌های آن این است که نسبت به نیروگاه‌ها تعداد بیشتری اشتغال ایجاد می‌کند. حتی می‌بینیم که در کشوری مثل آلمان در اراضی کشاورزی نیروگاه بادی نیز نصب می‌کنند و به این طریق علاوه بر اشتغال، درآمدزایی نیز برای کشاورز در پی دارد.

قزل یادآور شد: تجدیدپذیر‌ها می‌توانند شغل محلی در تعمیرات و نگهداری ایجاد کنند، اما این باور در کشور ما وجود ندارد و فقط شعار حمایت از محیط زیست وانرژی‌های نو را می‌دهیم.
منبع: ایلنا
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار