کد خبر: ۲۶۰۸۴
تاریخ انتشار : ۰۸:۵۴ - ۱۲ مهر ۱۳۹۶
محققان ایرلندی شیوه‌ای ابداع کردند که می‌توان از اشک چشم برق تولید کرد.
به گزارش برق نیوز، تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد که نوعی پروتئین به نام "لیسوزیوم" (Lysozyme) که در اشک چشم انسان موجود است حین تحت فشار قرار گرفتن می‌تواند برق تولید کند.

بر اساس گزارش sciencedaily، کریستال‌های "لیسوزیوم" (Lysozyme) علاوه‌بر اشک چشم در بزاق و سفیده تخم‌مرغ پرندگان و شیر پستانداران نیز به وفور یافت می‌شود.

طبق این گزارش، علاوه بر "لیزیوم" می‌توان برق را از طریق "کوارتز" (quartz) نیز به دست آورد و این قابلیت این امکان را به ما می‌دهد که از "کوارتز" (quartz) برای تولید resonator‌ها یا همان ارتعاش‌دهنده‌های برق مورد استفاده در دستگاه‌های تلفن‌همراه و برخی سیستم‌های حسگر‌ها استفاده کرد.

به گفته این محققان میزان جریان الکتریکی که در هنگام تحت فشار قرار گرفتن کریستال‌های "لیسوزیوم" (Lysozyme) ایجاد می‌شود با میزان جریان الکتریکی تولید شده از "کوارتز" (quartz) تحت فشار قرار گرفته برابری می‌کند.

نتیجه این تحقیق نشان می‌دهد که می‌توان با استفاده از جریان الکتریکی به‌دست آمده از "لیسوزیوم" (Lysozyme) موجود در اشک چشم یک تلفن همراه را به راحتی شارژ کرد.

جزئیات این تحقیق که توسط دانشمندان دانشگاه "لیمِریک" ایرلند (University of Limerick) صورت گرفته در مجله Applied Physics Letters منتشر شده است.


منبع: تسنیم
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار