کد خبر: ۲۶۱۴۶
تاریخ انتشار : ۱۰:۳۱ - ۱۵ مهر ۱۳۹۶
الکترود‌های زمین به طور خاص طراحی و نصب شده اند تا سیستم‌های زمین را بهبود بخشند. در ادامه به مقایسه و ویژگی‌های الکترود و میله ارت می‌پردازیم.
سرویس آموزش و آزمون برق نیوز:

ویژگی و مقایسه الکترودهای ارت و رادهای ارت

این الکترود‌های زمین به طور ایده آل برای کاهش مقاومت زمین به جایی که رطوبت دارد نفوذ می‌کنند. همچنین الکترودهای ارت باید از هادی‌های فلزی تشکیل شده باشند (یا ترکیبی از انواع هادی‌های فلز)، برای مدت زمانی که از این الکترودهای ارت استفاده می‌شود انتظار می‌رود تا بیش از اندازه دچار خوردگی نشوند. الکترودهای ارت شامل میله، لوله، صفحات فلزی، شبکه مش دفن شده در زمین و یا حلقه‌های مسی پیچیده شده به دور یک استراکچر هستند که در زمین قرار داده می‌شوند.

مقایسه و بررسی ویژگی‌های میله‌های اتصال زمین (رادهای ارت)
 
نکته

لوله‌های گاز که در زمین هستند و یا الکترود‌های آلومینیومی برای استفاده به عنوان یک الکترود ارت مجاز نمی‌باشند.

میله‌های ارت اغلب بر پایه مقاومت در برابر خوردگی انتخاب می‌شوند. از طرف دیگر مساله اصلی در انتخاب هزینه است. همه اغلب، ارزش الکترودهای زمین را بر اساس قیمت آن‌ها مقایسه می‌کنند، اما باید طول عمر یک میله ارت که چقدر عمر مفید دارد را به عنوان اولویت اول در نظر گرفت.

میله‌های فولادی یا استیل گالوانیزه یکی از ارزان‌ترین الکترود‌های موجود می‌باشند. با این حال ارزش زیادی ندارند، چونکه این میله‌های گالوانیزه طول عمر نسبتاً کوتاهی نسبت به میله‌های دیگری دارند.

میله‌های تمام مس و فولاد ضدزنگ (استنلس استیل) عمر طولانی دارند. اما این میله‌ها به طور قابل توجهی گرانتر از میله فولاد گالوانیزه هستند. علاوه براین به علت احتمال خم شدن، میله‌های تمام مس برای قرار دادن میله در زمین‌های سخت و سنگلاخی مناسب نیستند.

میله ارت کاپرباند، شرایطی بین این دو را ارائه می‌دهد. این میله‌ها پوششی الکترولیتی از مس هستند که در یک لایه نیکل قرار داده شده است. فرایند پیوند مولکولی بین لایه مس و هسته فولادی به طول عمر بیشتر میله‌های کاپر باند کمک می‌کند. ما میله اتصال زمین کاپر باند (پوشش مس) را به میله اتصال زمین کاپر کلد پیشنهاد می‌دهیم، زیرا کاپرباند در هنگام قرار دادن در زمین دچار لغزش و شکستگی نخواهد شد و اگر میله خم شود، پوشش مسی شکسته نخواهد شد.

مقایسه و بررسی ویژگی‌های میله‌های اتصال زمین (رادهای ارت)
از خصوصیات میله‌های ارت کاپر باند می‌توان مقاومت بالا نسبت به خوردگی و مقاومت کم نسبت به مسیر عبور جریان ارت و ویژگی خوب جهت نصب در زمین هایی با عمق زیاد نام برد.

مقایسه و بررسی ویژگی‌های میله‌های اتصال زمین (رادهای ارت)

ویژگی فولاد ضدزنگ

توجه داشته باشید که برخی از خاک‌ها و مناطقی از زمین با فلز مس سازگار نمی‌باشد. در این شرایط، فولاد ضدزنگ (Stainless Steel) یک گزینه بهتر است.

جایی که استراکچر یا اجزاء آن، مانند برج‌ها و پایه‌های برق و یا کابل‌های با غلاف سربی در نزدیکی یکی از الکترود‌های زمین قرار دارند، میله ارت ضدزنگ (Stainless Steel) نیز ممکن است یک جاگزین مناسب باشد.

در این شرایط، باید به نتیجه خوردگی گالوانیکی توجه کرد. هزینه‌ی بالای میله‌های فولادی ضدزنگ (استنلس استیل) استفاده گسترده از آن‌ها را سخت می‌کند، همانطور که در نمودار زیر نشان داده شده است:

طول عمر الکترود‌های زمین بر اساس جنس

مقایسه و بررسی ویژگی‌های میله‌های اتصال زمین (رادهای ارت)

قیمت الکترودهای زمین بر اساس جنس
 
مقایسه و بررسی ویژگی‌های میله‌های اتصال زمین (رادهای ارت) 
 
منبع: ای کهربا
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار