کد خبر: ۲۶۱۷۳
تاریخ انتشار : ۱۹:۴۰ - ۱۵ مهر ۱۳۹۶
ترانسفورماتور جریان دستگاهی است جهت تبدیل جریان زیاد به مقدار کم (معمولا 5 آمپر ) که براي وسائل اندازه گیري و رله هاي حفاظتی مناسب می باشد. تعداد سیم پیچهاي ثانویه این ترانسفورماتورها 2 یا 3 سري بوده که یکسري براي وسائل اندازه گیري و بقیه براي سیستمهاي حفاظتی مورد استفاده قرار می گیرد .
سرویس آموزش و آزمون برق نیوز: ترانسفورماتور جریان دستگاهی است جهت تبدیل جریان زیاد به مقدار کم (معمولا 5 آمپر ) که براي وسائل اندازه گیري و رله هاي حفاظتی مناسب می باشد. تعداد سیم پیچهاي ثانویه این ترانسفورماتورها 2 یا 3 سري بوده  که یکسري براي وسائل اندازه گیري و بقیه براي سیستمهاي حفاظتی مورد استفاده قرار می گیرد .
 
ضمنا کلاسهاي دقت آنها نیز با یکدیگر متفاوت است.

ترانسفورماتور جریان بصورت سري در مدار جریان قرار گرفته وسائل حفاظتی و اندازه گیري نیز بصورت سري به ثانویه ترانسفورماتور جریان متصل می گردند . دو سر سیم پیچ ثانویه ترانسفورماتورجریان اگر هیچ دستگاهی در مسیر آن نباشد بایستی حتما اتصال کوتاه گردد.

ترانسفورماتورهاي جریان با توجه به موارد مصرف آنها با نسبتهاي تبدیل مختلفی طراحی و ساخته می شود اینجا به چند نوع از آنها که در پستهاي 230/63 کیلوولت مورد استفاده واقع می شوند اشاره می گردد. 

الف- ترانسفورماتور جریان خطوط 230 کیلوولت

ولتاژ نامی این ترانسفورماتورها معمولا 245 کیلوولت بوده و جریان اولیه آنها 2000 یا 1500 یا 1000 آمپر و ترانسفورماتورهاي جریان 230 / 63 کیلوولت ثانویه آنها داراي چند خروجی 1 آمپري است .

در پستهاي230 کیلوولت  که در بی ترانسفورماتور یعنی بین ترانسفورماتور قدرت و دیژنگتور نصب می شود ، معمولا ظرفیتشان کمتر از ترانسفورماتورهاي نصب شده در بی خط 230 کیلوولت می باشد. ظرفیت ترانسفورماتورهاي جریان که براي بی ترانس استفاده می گردند 500 آمپر می باشد.

ب- ترانسفورماتورهاي جریان 20 کیلوولت

علاوه بر ترانسهاي جریان 63 کیلوولت ترانسفورماتورهاي جریان 20 کیلولوت نیز در پستهاي 63/20 کیلوولت مورد استف اده قرار می گیرند که به ترتیب در روي بوشینگهاي 20 کیلوولت ترانس نصب می شوند و بصورت حلقوي بوده و ترانسفورماتورهاي جریان منصوبه بر روي فیدرهاي ورودي و خروجی 20 کیلوولت و فیدرهاي کوپلاژ 63/20 کیلوولت از نوع قالبی (رزین دار ) و یا حلقوي می باشند .
 
ترانسهاي دیگري نیز در پستهاي 20 کیلوولت نصب می شوند که در مسیر نقطه صفر در بین نوترال و شبکه زمین پست به منظور تبدیل جریان گذرا از این مسیر در حال اتصال کوتاه فاز به زمین و پیدایش نامتعادلی در شبکه 20 کیلولوت می باشد .
 
ضمنا در حالتی که پست داراي حفاظت بدنه باشد ترانسهاي جریان دیگري نیز در مسیر بدنه ترانس قدرت با زمین و نیز بدنه هاي بوبین نوترال و ترانس داخلی و پوسته کابل 20 کیلوولت با زمین نصب می گردند علاوه بر ترانسهاي جریان مذکور ترانسهاي جریان دیگري نیز براي تبدیل جریانهاي مربوط به ولتاژهاي فشار ضعیف پست بمنظور استفاده در وسائل اندازه گیري بکار برده می شوند.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار