کد خبر: ۲۶۱۸۷
تاریخ انتشار : ۱۱:۳۳ - ۱۶ مهر ۱۳۹۶
لامپ های LED امروزه به خوبی شناخته شده اند و به شکل وسیعی استفاده می شوند. چراغ LED روشنایی و کیفیت خوبی دارد اما هزینه تولید و مصرف بالایی نیز دارد. این چراغ ها انعطاف پذیری خوبی ندارند و زاویه انتشار محدودی دارند. در مقابل نمونه های اولیه ی ساخته شده چراغ های LECS را می توان در فضای اتاق های معمولی در قالب های فشرده و متنوع پیاده سازی کرد.
سرویس آموزش و آزمون برق نیوز: در آینده تمام فضاهای تاریک حتی فضای داخل وسایل اشخاص، مانند کیف دستی روشن خواهد شد. این امکان با استفاده از نور ساطع شده از موادی با سلول های الکتروشیمیایی که با نماد LECS و مخفف light electrochemical cells است، محقق خواهد شد. فوایدی که مواد LECS ارائه می دهند حتی در مقایسه با خانواده LED بسیار قابل توجه تر است. اما این فناوری همچنان کمبودهایی برای ارائه نور مناسب دارد ولی محققان در تلاش هستند تا بتوانند عیوب آن را رفع نمایند. تا به امروز تنها نوری با رنگ زرد که از مواد LECS ساطع شده است را می توان در طیف استاندارد قابل قبول قرار دارد.
محققان برای اولین بار در مرکز پژوهش های ذرات نانو دانشگاه Duisburg-Esson موفق به تغییر رنگ نور منتشر شده از LECS ها شده اند. در تصویر پایین سمت چپ، ساختارLECS و در تصویر سمت راست مقایسه LED , LECS را در ابعاد کوانتومی و تحت تاثیر تابش پرتو UV مشاهده می کنید.
 

لامپ های LECS‬‎
LED که می توان از آن با عنوان برادر بزرگتر LECS یاد کرد، امروزه به خوبی شناخته شده است و به شکل وسیعی استفاده می شود. چراغ LED روشنایی و کیفیت خوبی دراد اما هزینه تولید و مصرف بالایی نیز دارد. این چراغ ها انعطاف پذیری خوبی ندارند و زاویه انتشار محدودی دارند در مقابل نمونه های اولیه ی ساخته شده چراغ های LECS را می توان در فضای اتاق های معمولی در قالب های فشرده و متنوع پیاده سازی کرد، به طوری که طیف نور گسترده ای که ارائه می دهد نظر طراحان و فعالان صنعتی را به خود جلب می کند. البته نظریات فراوانی در رابطه با پیاده سازی این مدل از چراغ در طرح ها و کاربردهای گوناگون ارائه گردیده است که در صورت پیاده ستازی شگفت انگیز خواهند بود.

خانم جولیا فروکلیس، دانشجوی مقطع دکتری در گروه تحقیقاتی دکتر اکترینا فانن، نظریه ای ارائه کرده است که به فعالیت های این روزهای این گروه درباره LECS مربوط می باشد. این نظریه بر اساس ذرات - نیمه رسانا کوانتومی می باشد، ذرات کوچکی که از قوانین حامک بر فیزیک ذرات تبعیت نمی کنند و بر اساس لایه هایی از ذرات آلی غیر فلزی می باشد.

در یک LECS در ولتاژ پایین، با ابعادی در حدود 1.5*1.5 معمولا نور قرمز تولید می کند. با این حال، در ابعاد کوانتومی عکس العمل های متفاوت تری از خود بروز می دهد. و به واسطه اجزای نور هیبریدی که دارند، به محض اینکه به ولتاژ متصل می شود، پس از گذشت 5 دقیقه چگالی نور ساطع شده به حد نصاب قابل قبول می رسد. در حالی که یک LECS بدون داشتن خاصیت کوانتومی، تنها 5 دقیقه برای رسیدن به حداقل توان نوردهی زمان لازم است و در حدود یک ساعت زمان لازم است تا این چراغ بتواند به بیشترین میزان نوردهی خود برسد. به هرحال، رنگ نور چراغ های نمونه از جنسLECS در حالت بهبود و افزایش کیفیت می باشد و محققان در تلاش هستند تا بتوانند کیفیت این نوع از منابع نور را بهبود ببخشند.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار