کد خبر: ۲۶۱۹۱
تاریخ انتشار : ۱۲:۰۷ - ۱۶ مهر ۱۳۹۶
یکی از اختلالاتی که هر شبکه قدرت با آن رو به رو است، تغییر بار می‌باشد. تغییر بار شبکه شامل تغییر بار اکتیو یا راکتیو سیستم است. برای مثال در شرایط خروج خط انتقال، اضافه بار ناگهانی در سیستم خود را به صورت اضافه بار عبوری از خطوط انتقال نشان خواهد داد.
سرویس آموزش و آزمون برق نیوز: یکی از اختلالاتی که هر شبکه قدرت با آن رو به رو است، تغییر بار می‌باشد. تغییر بار شبکه شامل تغییر بار اکتیو یا راکتیو سیستم است. برای مثال در شرایط خروج خط انتقال، اضافه بار ناگهانی در سیستم خود را به صورت اضافه بار عبوری از خطوط انتقال نشان خواهد داد.
 
خروج خطوط انتقال با قابلیت حمل توان زیاد در سیستم قدرت باعث می‌شود توان عبوری میان خطوط دیگر تقسیم گردد و این خطوط را دچار اضافه بار نموده و در نتیجه باعث قطع این خطوط به صورت زنجیره‌ای و در نهایت افت شدید فرکانس شود. همچنین پایداری ولتاژ شبکه را دچار ضعف نموده و به سمت فروپاشی ولتاژ و در نهایت موجب از دست رفتن کل سیستم قدرت می‌گردد. این حوادث در هنگام خروج خطوط انتقال اصلی به حدی سریع است که نمی‌توان با روشهای کنترلی به سادگی آن را مهار نمود و در نتیجه بهره بردار سیستم قدرت به عنوان آخرین راهکار کنترلی اقدام به حذف قسمتی از بار شبکه خواهد نمود. بار حذف شونده از سیستم قدرت باید به گونه‌ای میان شینه‌های بار شبکه تقسیم گردد که اهداف زیر را در سیستم اغنا نماید:


۱) در صورت افت فرکانس از محدوده مجاز بهره برداری، طرح حذف بار باید بتواند فرکانس سیستم را تا حدود مجاز اصلاح نماید.
۲) پس از اجرای حذف بار شاخص‌های پایداری ولتاژ سیستم بهبود یافته و پایداری ولتاژ سیستم در شرایط فعلی ماکزیمم گردد.
۳) طرح حذف بار باید بار‌ها را به گونه‌ای از سیستم قدرت حذف نماید تا کمترین هزینه قطع بار به بهره بردار تحمیل گردد.
۴) طرح حذف بار باید قادر باشد تمامی اضافه بار خطوط شبکه را از بین برده و آن‌ها را از لحاظ عملکردی در محدوده پایداری حرارتی و پایداری توان- زاویه قرار دهد.
۵) طرح حذف بار بایستی ولتاژ تمامی شینه‌های شبکه را در محدوده مجاز عملکردی حفظ نماید.
جهت بسیاری از طرح‌های حذف بار در فرکانس پایین، عمدتا رله‌ها را برای تشخیص دادن تغییرات فرکانس تنظیم می‌نمایند. به محض این که فرکانس از یک مقدار معین کمتر شود، مقدار مشخصی از بار کاسته خواهد شد. اگر کاهش فرکانس ادامه یابد، بار دیگر به مقدار معینی بار از شبکه کاسته می‌شود. مقدار بار و همچنین مکان بار حذف شونده از قبل پیش بینی شده است.

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار