کد خبر: ۲۶۲۳۸
تاریخ انتشار : ۱۴:۳۸ - ۱۷ مهر ۱۳۹۶
لباس کار به عنوان یکی از لوازم حفاظتی فردی مطرح است و کلیه کارکنان باید با لباس متناسب با نوع کار در محل فعالیت شغلی خود حاضر شوند.
سرویس آموزش و آزمون برق نیوز: لباس کار به عنوان یکی از لوازم حفاظتی فردی مطرح است و کلیه کارکنان باید با لباس متناسب با نوع کار در محل فعالیت شغلی خود حاضر شوند. معمولاً لباس کار به عنوان یک پوشش سراسری، تنه و دست و پاها را در مقابل عوارض محیطی حفاظت می کند. لباس کار باید علاوه بر دوام و استحکام در برابر مواد و اشیائ موجود در محیط های کار، قابل شستشو بوده و حتی الامکان از ظاهر خوبی نیز برخوردار باشد.

همچنین لباس کار مناسب یکی از ملزومات کار ایمنی در هر حرفه ای محسوب می شود و به همین سبب در مقرارت و آیین نامه های حفاظتی بیان شده است که کلیه کارکنانی که موظف به انجام کارهای عملی می باشند می بایستی از لباس کار مناسب استفاده نمایند و کارفرمایان نیز موظفند که این نوع لباس ها را تهیه و در اختیار مجریان امر قرار دهند. لباس کار باید با توجه به خطراتی که فرد را تهدید می کند انتخاب شود. این خطرات ممکن است منشاء فیزیکی، مکانیکی، شیمیایی و الکتریکی داشته باشد.


شرایط انتخاب لباس کار برق

1 – لباس باید مناسب نوع کار و همچنین وضعیت آب و هوای منطقه باشد.

2 – لباس کار باید مناسب اندام و اندازه بدن باشد.

3 – جیب های لباس کار باید کوچک و حتی الامکان تعداد آنها کم باشد.

4 – در لباس برق کاران از دکمه و زیپ های فلزی نباید استفاده شود.

5 - لباس برق کاران حتی الامکان از پارچه های ضخیم و سبک و نخی تهیه و در دوخت آنها نهایت سادگی رعایت گرد.

6 – مچ و آستین بلوز باید دارای دکمه بوده و یا از کش آستین استفاده گردد.

دلیل استفاده از لباس نخی برای برق کاران:

اولا" هنگام ایجاد قوس الکتریکی سرعت سوختن پارچه های الیاف مصنوعی یا مخلوطی از آنها خیلی کمتر بوده و حرارت تولیدی آنها پائین می باشد و ثانیا" پارچه های نخی هنگام سوختن به بدن نمی چسبند.




فرم انواع لباس کار برق دارای خصوصیاتی به شرح زیر است

- لباس کار یک تیکه

این نوع لباس کار از دوخت یکسره بر خوردار است. بدین صورت که بالاتنه و پایین تنه آن ( شلوار و بلوز ) به یکدیگر متصل بوده و به تنهایی قابل پوشیدن نمی باشد.



- لباس کار دو تیکه

این نوع لباس کار از دوخت جداگانه برخوردار است. بدین صورت که بالاتنه و پایین تنه آن ( شلوار و بلوز ) از یکدیگر جدا بوده و به تنهایی قابل پوشیدن می باشد.



- شکل ظاهری

تا آنجا که ممکن است لباس کار بایستی دارای ظاهری زیبا، طرح ساده و حداقل در چهار اندازه کوچک، متوسط، بزرگ و خیلی بزرگ باشد.

-رنگ

لباس کار بایستی رنگ بین زرد ونارنجی داشته باشد (یا قسمتی از این لباس از این رنگ استفاده گردد ) و حداقل از رنگ هایی انتخاب شود که قابلیت دید آن بیش از 50% بوده و از حداقل تغییر رنگ در برابر عوامل مختلف طبیعی، مکانیکی و شیمیایی بر خوردار باشد.

- الیاف حریق

افزایش تولید و فروش لباس های ضد حریق در طول دهه گذشته، باعث پیشرفت هایی در زمینه ی ساخت الیاف ضد حریق شده است. امروزه روش های مختلفی ابداع شده از جمله الیاف مهندسی شده ی طبیعی، حاوی مواد ضد حریق مثل :

1. کتان صد در صد طبیعی

2. الیاف مصنوعی ضد حریق مانند nomexlll

3. الیاف مصنوعی ضد حریق مانند pbi و الیاف دیگری مرکب از الیاف طبیعی و مصنوعی.


اینفوگرافیک تجهیزات ایمنی سیمبان
 
لباس کار برقکاران
 
منبع: ایکهربا

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار