کد خبر: ۲۶۳۹۶
تاریخ انتشار : ۰۹:۴۲ - ۲۴ مهر ۱۳۹۶
در حالی که وزارت نیرو طرح پایلوت جایگزینی لوازم خانگی فرسوده را اجرا کرده است، این طرح به دلیل نبود بودجه متوقف شد. سال گذشته این پایلوت با مشارکت سه شرکت سازنده لوازم خانگی به منظور کاهش مصرف برق در دست اجرا بود، بانک مرکزی نیز طرح کارت کالای ایرانی را با هدف دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی به اجرا گذاشت؛ اما به گفته فعالان صنعت لوازم خانگی، این طرح نیز در فاز اول با شکست مواجه شد.
به گزارش برق نیوز، اگر وزارت نيرو، صنعت، معدن و تجارت به همراه بانك مركزي كه طرح‌هايي مشابه با اهداف متفاوت را دنبال مي‌كنند، در سال گذشته دور يك ميز جمع شده و به يك تصميم مشترك دست مي‌يافتند، با كنارهم‌گذاشتن منابع مالي اين مجموعه‌ها، شايد نتايج بهتري عايد كشور مي‌شد. مشترکان ایرانی سه‌ برابر میانگین جهانی انرژی الکتریکی مصرف می‌کنند و سرانه مصرف بخش خانگي در يك دهه گذشته، به گواه آمارهاي موجود، تقريبا دو برابر شده است.
 
 وقتی بدانیم برق مصرف‌شده در بخش خانگی که منجر به تولید نمی‌شود، صرفا خرج روی دست کشور می‌گذارد  زیرا دولت باید نیروگاه‌های بیشتری برای تأمین نیازهای زمان اوج مصرف (تابستان) بسازد، به اهمیت مسئله اجرای طرح‌های کاهش مصرف برق در بخش خانگی پی می‌بریم.
 
بخش خانگی ایران به طور میانگین ٣٢ درصد از کل برق تولیدی در نیروگاه‌های کشور را به خود اختصاص می‌دهد. سالانه به تعداد مشترکان برق با راه‌اندازی شهرک‌های جدید و رشد جمعیت افزوده شده و میزان مصرف بخش خانگی، به‌طور تصاعدی افزایش می‌یابد.

در یک دهه گذشته، سرانه مصرف برق خانوار ایرانی تقریبا دو برابر شده است و از آنجا که به گواه آمارها، مشترکان ایرانی سه برابر میانگین جهانی برق مصرف می‌کنند، در اسراف این انرژی کوتاهی نکرده‌ایم. یکی از دلایل اتلاف برق در منازل ایرانیان، استفاده از لوازم برقی فرسوده بدون توجه به عمر مفید دستگاه و برچسب انرژی آن است. هنوز هم در منازل، یخچال‌هایی با رتبه‌های انرژی پایین یا حتی بدون برچسب انرژی که ٣٠ سال قبل از کارخانه بیرون آمده، استفاده می‌شود. این لوازم فرسوده، مانند فروچاله‌هایی هستند که بخش زیادی از انرژی منزل را می‌بلعند و برای دولت که نسبت به تأمین برق کشور متعهد است، مشکلاتی عدیده ایجاد می‌کنند. هر سال برای تأمین نیازهای برق کشور، با سرمایه‌گذاری‌های میلیاردی، نیروگاه‌های جدید احداث می‌شود تا به نیاز مصرفی روزافزون جامعه پاسخ داده شود.

در‌حالی‌که می‌شود با جایگزینی لوازم فرسوده، علاوه بر ایجاد رونق در بازار کسب‌وکار لوازم خانگی، شغل ایجاد کرد و هزینه‌های ایجاد زیرساخت جدید در صنعت برق را هم کاهش داد.
 
آرش قلمی، رئیس گروه کارایی انرژی مصارف غیرمولد از دفتر ساختمان سازمان ساتبا،  می‌گوید: از آنجا که یخچال- فریزر و یخچال جزء لوازم برقی‌ای هستند که در تمام سال به برق وصل‌اند، بخش عمده انرژی منازل صرف تأمین نیازهای این وسیله می‌شود. بر اساس محاسبات ما، هر فریزر سالانه ٨٦٥ کیلووات ساعت برق مصرف می‌کند. اگر این دستگاه با یک گرید مناسب تعویض شود، میزان مصرف هر فریزر به ٣٨٧ کیلووات می‌رسد.
 
منبع: شرق
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار