کد خبر: ۲۶۶۵۹
تاریخ انتشار : ۱۰:۵۳ - ۰۳ آبان ۱۳۹۶
کشور ایران علاوه بر دارا بودن منابع غنی انرژی‌های فسیلی گاز و نفت، دارای منابع عمده انرژی‌های تجدیدپذیر شامل خورشید، باد و زمین گرمایی است و وجود منابع انرژی عظیم فسیلی و تجدیدپذیر در کنار نیروگاه‌های بزرگ آبی و تلمبه ذخیره‌ای پتانسیل چشمگیری را جهت برنامه ریزی‌های لازم برای اقدامات جهشی در جهت توسعه پایدار بر محوریت انرژی پایدار ایجاد نموده است.
به گزارش برق نیوز،  نخستین کمیته انرژی ایران و آلمان،  با حضور مدیران وزارتخانه‌های نیرو و نفت، "مایکل کلور برشتولد" سفیر آلمان در تهران و "اورسلا بوراک" و اعضای هیأت همراه رسما کار خود را در وزارت نفت آغاز کرد.

نشست کمیته فنی مشترک انرژی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فدرال آلمان در تداوم مذاکرات و نشست‌های پیشین در تهران و برلین خواهد بود و امروز و فردا نشست‌های سودمندی در جهت تحقق اهداف مقامات دو کشور در توسعه همکاری‌های دوجانبه در حوزه انرژی به ویژه برق و تجدیدپذیر‌ها و بهینه سازی مصرف رقم خواهد زد.

بر اساس این گزارش، با توجه به محیط بسیار متغیری که شبکه‌های تأمین برق ملزم به پاسخ گویی به نیازهای آن می‌باشند، ضرورت دارد طرح‌های در ارتباط با توسعه پایدار، از خصیصه سازگارپذیری برخوردار باشند.

در این گزارش آمده است، چند سالی است که در کشور ایران نیز در راستای توسعه پایدار در صنعت برق، طرح‌های موردنظر با اولویت توسعه سازگار با محیط زیست تهیه می‌شود و برنامه ریزی‌های وسیعی در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر و بازیابی انرژی که به نوعی از ابزار توسعه پایدار محسوب می‌شوند، در دستور کار وزارت نیرو قرار دارد.

بر پایه این گزارش، کشور ایران علاوه بر دارا بودن منابع غنی انرژی‌های فسیلی گاز و نفت، دارای منابع عمده انرژی‌های تجدیدپذیر شامل خورشید، باد و زمین گرمایی است و وجود منابع انرژی عظیم فسیلی و تجدیدپذیر در کنار نیروگاه‌های بزرگ آبی و تلمبه ذخیره‌ای پتانسیل چشمگیری را جهت برنامه ریزی‌های لازم برای اقدامات جهشی در جهت توسعه پایدار بر محوریت انرژی پایدار ایجاد نموده است.

در مورد انرژی بادی نیز وضعیت مشابه است، پتانسیل این نوع انرژی نیز در ایران به صورت کاملا گسترده در حوالی کویر‌ها و در دامنه کوه‌ها با سرعت باد بالای ۸ متر بر ثانیه و به صورت مکمل خوبی برای انرژی‌های خورشیدی وجود دارد و وجود انرژی بادی در کنار انرژی خورشیدی عدم قطعیت‌های انرژی تجدیدپذیر را در صنعت برق به حداقل رسانده و این امکان را ایجاد کرده تا بتوان از این انرژی به نحو حداکثری استفاده نمود.

این گزارش در ادامه با اشاره به اینکه وجود نیروگاه‌های بزرگ آبی با ظرفیت بیش از ۱۰ هزار مگاوات و همچنین نیروگاه تلمبه ذخیره‌ای ۱ هزار مگاواتی می‌تواند مکمل بسیار خوبی برای نیروگاه اتمی موجود در کشور باشد می‌افزاید:انرژی‌های زمین گرمایی نیز با قابلیت های (low grade تا عمق ۴۰ متری) و (High grade با عمق بیش از ۳۰۰۰ متر) از دیگر پتانسیل‌های مطلوبی است که امروزه در دسترس برنامه ریزان انرژی کشور قرار دارد.

موقعیت ژئوپلتیک کشور ایران فرصت‌های عظیمی برای همکاری‌های منطقه‌ای در حوزه انرژی و برق فراهم می‌آورد که با نگاهی راهبردی، وزارت نیرو تصمیم دارد تا از فاینانس و سرمایه گذاری خارجی به منظور توسعه و نوسازی زیرساخت‌های بخش برق خود به منظور ایجاد خدمات با کیفیت و اطمینان بالا در راستای توسعه پایدار و پاسخگوئی به منبع طبیعی کشورمان استفاده نماید.

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار