کد خبر: ۲۶۷۶۷
تاریخ انتشار : ۰۹:۵۸ - ۰۸ آبان ۱۳۹۶
هنگام بروز اتصال کوتاه مابین هادی های فاز و زمین، امپدانسی که سر راه جریان حاصل شده مشاهده می شود، امپدانس حلقه ارت نامیده می شود. جریان خطا توسط ولتاژ تغذیه در این مسیر برقرار می شود و هر چه امپدانس مسیر بالاتر باشد، جریان خطا کوچکتر بوده و برای عملکرد حفاظت های پیش بینی شده زمان بیشتری مورد نیاز خواهد بود.
سرویس آموزش و آزمون برق نیوز: هنگام بروز اتصال کوتاه مابین هادی های فاز و زمین، امپدانسی که سر راه جریان حاصل شده مشاهده می شود، امپدانس حلقه ارت نامیده می شود. جریان خطا توسط ولتاژ تغذیه در این مسیر برقرار می شود و هر چه امپدانس مسیر بالاتر باشد، جریان خطا کوچکتر بوده و برای عملکرد حفاظت های پیش بینی شده زمان بیشتری مورد نیاز خواهد بود.
برای اطمینان از سرعت مناسب عملکرد حفاظت ها، امپدانس مسیر باید مقدار کوچکی باشد و این کمیت برای تمام مدارات باید اندازه گیری شود. توصیه شده که ابتدا تست Ze در تابلوی توزیع انجام شود که امپدانس مسیر را بدون در نظر گرفتن تجهیزات به دست می دهد و سپس تست Zs که هم مدارات قبلی و هم مقاومت منصوبات را شامل می شود صورت گیرد.
در اکثر منازل، حفاظت اولیه در برابر برق گرفتگی بوسیله کلید های اتوماتیک موجود در سیم کشی داخلی و به دنبال بسته شدن جریان از مسیر ارت صورت می گیرد. در نتیجه تغذیه مدار مشکل دار قطع شده و از افزایش ولتاژ تماس جلوگیری می شود. در سیستم های TT تا وقتی که رابطه ی Ra x Ia ≤ 50 برقرار باشد، حفاظت مناسب در برابر برق گرفتگی صورت می گیرد. در این رابطه Ra مجموع مقاومت الکترود زمین و هادی های حفاظتی و Ia حداکثر جریان مجاز سیستم تحت حفاظت است. به عبارت دیگر حداکثر ولتاژ تماس قابل وقوع برای افراد، به 50 ولت محدود می شود.

اندازه گیری امپدانس حلقه ارت (امپدانس حلقه اتصال کوتاه):
امپدانس حلقه ارت برابر است با مجموع مقاومت سیم پیچ ترانسفورماتور، مقاومت هادی فاز، مقاومت هادی حفاظتی (PE)، مقاومت الکترود ارت و مقاومت داخلی تجهیزات.
اندازه گیری امپدانس حلقه اتصال کوتاه Ze در سمت تغذیه تابلوی توزیع و با دسترسی به شینه اصلی ارت و در حالتی که کلید اصلی باز بوده و تغذیه تمام مدارات قطع شده انجام می شود. به علاوه در طول تست اتصال سیستم ارت تجهیزات (الکترودهای ارت) از شینه ارت جدا می شود. اندازه Ze حاصله معادل امپدانس حلقه اتصال کوتاه و برابر مجموع مقاومت های سیم پیچ ترانسفورماتور، هادی فاز و هادی حفاظتی است. مقاومت اتصال زمین تجهیزات در این اندازه گیری دخیل نیست.
امپدانس حلقه اتصال کوتاه Zs در دورترین نقطه هر مدار و در بیشتر موارد با حذف موقت کلید اصلی مدار سنجیده می شود. امپدانس حلقه اتصال کوتاه با اتصال لوپ تستر به یک پریز (هادی های فاز و خنثی) و بعضی اوقات به سیم ارت آن به دست می آید که برابر است با مجموع مقاومت های سیم پیچ ترانسفورماتور، هادی فاز، هادی حفاظتی، الکترود ارت اصلی و مقاومت ارت تجهیزات می باشد.
 

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار