کد خبر: ۲۶۹۳۷
تاریخ انتشار : ۱۳:۵۲ - ۱۳ آبان ۱۳۹۶
توربین کاپلان (kaplan turbine) یکی از انواع توربین هایی پره ای آبی می باشد. توربین کاپلان در سال 1913 توسط ویکتور کاپلان Viktor Kaplan دانشمند اتریشی توسعه یافته است. این توربین از نوع توربین فرانسیس به شمار می رود.
سرویس آموزش . آزمون برق نیوز: توربین کاپلان (kaplan turbine) یکی از انواع توربین هایی پره ای آبی می باشد. توربین کاپلان در سال 1913 توسط ویکتور کاپلان Viktor Kaplan دانشمند اتریشی توسعه یافته است.


معمولا توربین های کاپلان دارای محور قائم بوده و تغذیه آب در آن همانند توربین فرانسیس به وسیله عضو مارپیچی حلزونی که از جنس فولاد و یا بتن مسلح است، که داخل یک فونداسیون بتنی قرار دارد، انجام می گیرد. همچنین ممکن است مقطع عرضی آن مستطیل مستقیم باشد. این توربین از نوع توربین فرانسیس به شمار می رود.


پره ها در توربین کاپلان

پره های هدایت کننده جریان در توربین کاپلان قابل تنظیم است و ورود آب به توربین را تنظیم می کنند و جریان آب به موازی محور هلیس (جریان محوری) است. پره ها به وسیله جریان آب جذب انرژی نموده و چرخ را می چرخانند. آب در امتداد کانال خروجی به وسیله یک لوله مکش خارج می گردد. پره های چرخ های توربین هلیس ثابت هستند ولی در توربین کاپلان و دریاز پره ها متحرک می باشند و با یک دستگاه تنظیم یا دستگاه فرمان برای کنترل دبی قابل تنظیم هستند. هر یک از انحراف یا زاویه پره های هلیس مربوط به یک دبی است. این دستگاه در فاصله حلقه مرکزی هسته بر روی پره ها در هسته نصب می باشد. سرعت مخصوص توربین کاپلان بین 80 تا 300 دور در دقیقه می باشد.

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار