کد خبر: ۲۷۰۸۵
تاریخ انتشار : ۱۶:۴۳ - ۱۷ آبان ۱۳۹۶
مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق دماوند گفت: نیروگاه سیکل ترکیبی دماوند (شهدای پاکدشت) با ظرفیت تولید ۲۸۶۸ مگاوات بزرگترین نیروگاه سیکل ترکیبی ایران است که ۵ درصد برق کشور را تامین می کند. نیروگاه دماوند از وزارت نیرو مبلغی بالغ بر هزار میلیارد تومان طلب دارد. با توجه به بحران کمبود آب در زمان فعلی لازم است که در این خصوص تدابیری اندیشیده شود.
مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق دماوند در گفت و گو با برق نیوز گفت: ۵ درصد برق مورد نیاز کشور توسط نیروگاه دماوند تامین می‌شود این درحالی است با توجه به ثابت بودن تعرفه برق در سال‌های اخیر با کمبود نقدینگی مواجه بوده ایم که این امر مانع اصلی ما در افزایش راندمان نیروگاه بوده است.

مهندس جمال الدین عزیزی اظهار داشت: نیروگاه سیکل ترکیبی دماوند (شهدای پاکدشت) با ظرفیت تولید ۲۸۶۸ مگاوات بزرگترین نیروگاه سیکل ترکیبی ایران است که دارای ۱۲ واحد گازی و ۶ واحد بخار بوده و نقش مهمی در تامین برق مورد نیاز شبکه ایفا می‌کند.

وی گفت: احداث نیروگاه دماوند از سال ۱۳۸۱ شروع و تا سال ۱۳۹۱ به پایان رسید. همچنیندر سال ۱۳۹۱ این نیروگاه واگذار گردید که در حال حاضر بانک دی سهامدار عمده شرکت می‌باشد. در سال ۹۴ نیز ۷ درصد از سهام این نیروگاه در فرابورس عرضه گردید.

عزیزی در خصوص میزان افراد شاغل در نیروگاه سیکل ترکیبی دماوند بیان داشت: هم اکنون بیش از ۵۴۰ نفر به صورت رسمی و قراردادی در این نیروگاه مشغول به فعالیت هستند.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق دماوند در خصوص فروش برق تولیدی نیروگاه گفت: برق تولیدی نیروگاه در ۳ بازار عمده به فروش می‌رسد. اولین مورد مدیریت شبکه برق ایران است، که برق تولیدی این نیروگاه به شرکت مدیریت شبکه برق ایران واگذار می‌شود تا از این طریق به مصرف برسد. سپس قرار دادهای دوجانبه‌ای است که برق تولیدی با عقد قرار دادهای دو جانبه به صنایع واگذار می‌شود و در نهایت نیز بورس انرژی است که برق تولیدی نیروگاه در بورس انرژی عرضه می‌شود.

عزیزی در ادامه افزود: با توجه به ثابت بودن نرخ تعرفه برق در ۳ سال اخیر، نیروگاه با کمبود نقدینگی مواجه شده و این امر ادامه کار را برای ما بسیار سخت کرده است لذا در زمان فعلی عمده تمرکز ما در بخش فروش از طریق عقد قراردادهای دو جانبه می‌باشد.

وی در خصوص مطالبات نیروگاه دماوند ار وزارت نیرو اظهار داشت: طلبکاری این نیروگاه از وزارت نیرو مبلغی بالغ بر هزار میلیارد تومان بوده که این امر سبب شده است در زمان فعلی با کمبود نقدینگی مواجه شویم.

مدیر بزرگترین نیروگاه ایران در خصوص برنامه نیروگاه برای افزایش راندمان گفت: بهبود و ارتقای راندمان همیشه در دستور کار نیروگاه سیکل ترکیبی دماوند بوده است. در زمان فعلی ما با چالشی به اسم تعرفه ثابت قیمت برق روبه رو هستیم. می‌توان گفت مانع اصلی برای نیروگاه‌ها همان بحث اقتصادی است که امیدواریم وزارت نیرو هرچه سریعتر فکری به حال این تعرفه‌ها کند.

عزیزی گفت: چالش دیگری که نیروگاه با آن روبه رو هستند بحث تامین آب مورد نیاز واحد‌ها است که با توجه به بحران کمبود آب در زمان فعلی لازم است که در این خصوص تدابیری اندیشیده شود.

عزیزی در پایان خاطر نشان ساخت: با توجه به این امر که ۵۰ درصد برق تولیدی توسط بخش خصوصی تامین می‌شود وبا توجه به فعال بودن این بخش در خصوص میزان تامین قطعات و تعمیرات انجام شده انتظار می‌رود که دولت بتواند حمایت لازم را انجام و به عنوان تسهیل گر نقش خود را ایفا نماید.

نیروگاه دماوند در زمینی به مساحت ۱۹۳ هکتار در جنوب شرقی تهران و در ۳۵ کیلومتری گرمسار قرار داد.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار