کد خبر: ۲۷۶۴۶
تاریخ انتشار : ۱۵:۱۴ - ۱۰ آذر ۱۳۹۶
توسعه تجدیدپذیر‌ها که یکی از اهداف اصلی وزارت نیرو تعریف شده مخاطب‌های خارجی و داخلی متعددی را به خود جلب کرده که این مساله به دلیل وجود پتانسیل‌های بالای این انرژی در ایران است. این بار نیز شرکت‌های نروژی در صف اول سرمایه‌گذاری در تجدیدپذیر‌های ایران ایستاده‌اند.
به گزارش برق نیوز، براساس برنامه ششم توسعه، ایران باید تا پنج سال آینده ظرفیت نصب شده انرژی‌های نو در کشور را به حدود ۵۰۰۰ مگاوات برساند در همین زمینه نیز مکانیزم‌های ساده و البته جذابی برای جذب سرمایه گذاری خارجی پیش بینی شده است.

از ابتدای سال گذشته تاکنون ساخت حدود ۲۰۰۰ مگاوات نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور با بخش خصوصی منعقد شده که برای حضور شرکت‌های خارجی در توسعه تجدید پذیر‌ها پیش شرط‌هایی در نظر گرفته شده که از جمله این پیش شرط‌ها پیدا کردن یک شریک داخلی است.

همچنین استفاده از تجهیزات ساخت داخل و یا اقدام شرکت‌های خارجی برای ساخت بخشی از تجهیزات در داخل کشور می‌تواند در نوع و نرخ‌های خرید تضمینی و نرخ تعرفه‌ها بسیار موثر باشد.

علاوه بر این این امر می‌تواند در تعیین مدل بیزنس شرکت‌ها و نوع قرارداد‌های و نرخ‌های تضمینی برای ۲۰ سال آتی بسیار موثر باشد. در همین راستا نیز سازمان ملل نیز در چارچوب تغییرات اقلیمی حمایت‌هایی را برای توسعه انرژی‌های نو در برخی از کشور‌ها پیش بینی کرده که شرکت‌ها نروژی نیز می‌توانند از این امتیازات در ایران به عنوان یکی از کشور‌های هدف بهره‌مند شوند.

بر اساس آخرین خبر‌ها آن مقرر شده است مقدمات سرمایه‌گذاری برای ساخت ۳۸۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی و بادی توسط نروژی‌ها در کشور فراهم شود. همچنین قرارداد ساخت یک نیروگاه خورشیدی ۱۸۰ مگاواتی در کشور منعقد شده است و شرکت نروژی اعلام آمادگی کرده که ظرفیت این پروژه را به حدود ۲ گیگاوات نیز برساند.

شرکت نوشک ویند انرژی نروژی تا کنون نیروگاه‌های متعددی در نروژ، تانزانیا و روسیه به ظرفیت ۷۳۰ مگاوات اجرا کرده که یا به بهره برداری رسیده اند و یا در حال اجرا هستند و به نظر می‌رسد که این شرکت پتانسیل بالایی در توسعه تجدیدپذیر‌ها داشته باشد و بتواند نقطه‌های روشنی را در این حوزه در ایران ایجاد کند.
منبع: ایسنا
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار