کد خبر: ۲۷۶۸۱
تاریخ انتشار : ۱۸:۰۲ - ۱۱ آذر ۱۳۹۶
نماینده شرکت توانیر: از شرکت گاز درخواست داریم تبعیض ایجاد شده مابین نیروگاه‌های دولتی و تولید پراکنده خصوصی را برطرف کند. نماینده شرکت ملی گاز ایران: از وزارت نیرو درخواست داریم بدهی معوق سه سال گذشته گاز مصرفی این نیروگاه‌ها را پرداخت نماید. نماینده بخش خصوصی: درگیری وزارتین نفت و نیرو، خسارت عمده ای به این صنعت وارد کرده است.

سرویس صنعت برق نیوز: جلسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در خصوص بررسی مشکلات صنعت نیروگاه‌های تولید پراکنده برق (مولد‌های مقیاس کوچک) در محل این کمیسیون در مجلس برگزار گردید.
 
در این جلسه که به ریاست خادمی، نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس برگزار شد تعدادی از نمایندگان عضو کمیسیون، نماینده مرکز پژوهش‌های مجلس، نمایندگان مطلع بخش خصوصی، مشاور مدیر عامل توانیر در امور مجلس و نمایندگان شرکت ملی گاز نیز حضور داشتند.

بنا بر این گزارش، در ابتدای جلسه نمایندگان بخش خصوصی به مشکلات پیش آمده پیش روی صنعت نیروگاه‌های تولید پراکنده برق پرداختند.
 
در ادامه به موارد و چالش های مهم این صنعت نظیر توقف صدور مجوز، عدم گازرسانی به نیروگاه‌های با راندمان ۴۲ درصد، مشکلات و تعطیلی تعداد زیادی از نیروگاه‌های تولید پراکنده در صورت اجباری کردن CHP، قطعی گاز نیروگاه‌های احداث شده به دلیل بدهی شرکت توانیر و عدم تمکین به قرارداد‌های امضا شده، خطر بیکاری عده کثیری از فعالین این صنعت و  ... پرداخته شد.
 
همچنین استناد به حمایت‌های قانونی و اسناد بالادستی در خصوص لزوم توسعه نیروگاه‌های تولید پراکنده از جمله (بند سیزده ابلاغیه رهبری درخصوص برنامه ششم توسعه جهت گسترش نیروگاه‌های تولید پراکنده و مولد‌های مقیاس کوچک)، توضیحات کاملی ارائه و تاکید شد در صورت ادامه روند فعلی تمامی دستاورد‌های تولید پراکنده در طی سال های گذشته از بین خواهد رفت و موجب بیکاری عده کثیری از فعالین این صنعت خواهد شد.

این درحالی است این مشکلات که ناشی عدم تفکیک نیروگاه‌های مقیاس کوچک از نیروگاه‌های بزرگ در بند (ب) ماده ۴۴ قانون برنامه ششم توسعه رخ داده است با تفکیک آن در این ماده قانونی و همچنین آیین نامه اجرایی آن که هم اکنون توسط وزارت نیرو و نفت در دست تدوین می‌باشد مرتفع خواهد شد.

در ادامه نشست،مومنی مدیرگازرسانی شرکت ملی گاز ایران با اشاره به بدهی شرکت توانیر بابت گاز مصرفی نیروگاه‌های تولید پراکنده گفت: از سال ۹۴ تاکنون بدهی توانیر پرداخت نشده است و در صورتی که سازمان برنامه و بودجه کشور با کاهش سهم هدفمندی این شرکت بابت تامین گاز مولد‌های مقیاس کوچک به نرخ نیروگاهی موافقت نماید شرکت ملی گاز تعرفه گازرسانی تمامی نیروگاه‌های مقیاس کوچک را به نرخ نیروگاهی محاسبه خواهد کرد.
 
وی بیان داشت: از وزارت نیرو موکدا درخواست داریم بدهی معوق سه سال گذشته گاز مصرفی این نیروگاه‌ها را پرداخت نماید تا این مشکلات برطرف گردد.
 
نماینده شرکت توانیر نیز به برنامه ریزی این شرکت جهت پرداخت بدهی گاز اشاره کرد و گفت: شرکت توانیر درصدد توسعه مولد‌های مقیاس کوچک بوده و شبکه به توسعه تولید پراکنده نیاز دارد.
 
 
 حیدری گفت: از شرکت ملی گاز درخواست داریم تبعیض ایجاد شده مابین نیروگاه‌های دولتی و نیروگاه‌های تولید پراکنده خصوصی مرتفع شده و گاز تمامی نیروگاه‌های تولید پراکنده با تعرفه نیروگاهی محاسبه گردد.
 
نماینده مرکز پژوهش های مجلس نیز با اشاره به تعهد دولت مبنی بر بهبود فضای کسب و کار اظهار داشت: دولت موظف است فضای کسب و کار را بهبود ببخشد و مشکلات سرمایه گذاران و شرکت‌های فعال در زمینه نیروگاه‌های تولید پراکنده را حل نماید و مجلس حتما در این زمینه پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهد.

مقرر گردید جلسه آتی با حضور نمایندگان شرکت توانیر و وزارت نیرو، نمایندگان شرکت ملی گاز و وزارت نفت و همچنین نمایندگان سازمان برنامه بودجه برگزار گردد.
 
در جلسه آینده به مباحثی نظیر تعرفه گازرسانی این نوع از نیروگاه‌ها، بررسی دلایل عدم پرداخت بدهی وزارت نیرو بابت گاز مصرفی این نیروگاه‌ها در سه سال گذشته، مرتفع شدن توقف صدور مجوز توسط وزارت نیرو  و بهبود فضای کسب و کار این حوزه  پرداخته خواهد شد.

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار