کد خبر: ۲۷۶۹۰
تاریخ انتشار : ۱۰:۱۰ - ۱۲ آذر ۱۳۹۶
کابل OPGW نوعی از کابل می‌باشد که در خطوط فوق توزیع و انتقال مورد استفاده قرار می‌گیرد. کابل OPGW از یک یا چند تیوپ آلومینیومی یا استنسل استیل حاوی تعداد معینی از فیبر‌های نوری و سیم‌های فولادی با روکش آلومینیوم در لایه اول و سیم‌های فولادی، آلومینیومی و آلومینیوم آلیاژی و یا ترکیبی از آن‌ها در دیگر لایه ها، بر اساس نوع مشخصات الکتریکی و مکانیکی مورد نظر تشکیل شده است.

سرویس آموزش و آزمون برق نیوز: کابل OPGW (Optical Ground Wire) نوعی از کابل می باشد که در خطوط فوق توزیع و انتقال مورد استفاده قرار می گیرد.
كابل OPGW از یک یا چند تیوپ آلومینیومی یا استنسل استیل حاوی تعداد معینی از فیبرهای نوری و سیم های فولادی با روکش آلومینیوم در لایه اول و سیم های فولادی، آلومینیومی و آلومینیوم آلیاژی و یا ترکیبی از آنها در دیگر لایه ها، بر اساس نوع مشخصات الکتریکی و مکانیکی مورد نظر،تشکیل شده است.
تعداد فیبر های نوری به کارگرفته شده در تیوپ ها متغییر بوده و بر اساس نیاز و درخواست مشتری می تواند از ۱ فیبر آغاز شده و به اعدادی همچون ۴۸،۲۴،۱۲ و حتی بالاتر نیز برسد.
از كابل هاي OPGW در بالاترين نقطة دكل هاي خطوط انتقال استفاده مي شود.


در تولید و طراحی كابل هاي OPGW می توان از فیبرهای Single-mode و Multi-mode استفاده نمود.
فيبرهاي Single–mode، در مسافت هاي بالاتر از یک کیلومتر با پهنای باند بالا و فیبر های Multi-mode در مسافت های کمتر از یک کیلومتر با پهنای باندهای کمتر، مورد استفاده قرار می گیرند.
کابل های OPGW از نظر ظاهری مشابه سیم های گارد (شیلدوایر) و یا هادی های ACSR بوده و در خطوط قدیمی موجود جایگزین سیم های گارد شده و در طراحی خطوط جدید انتقال،به عنوان محصولی با دو کاربرد مورد استفاده قرار می گیرند.

كاربردها:
این کابل در خطوط انتقال به دو منظور استفاده می گردد:
کاربرد اول: محافظت از خطوط فاز حاوی جریان الکتریکی(هادی های انتقال هوایی) در برابر جریان های اتصال کوتاه و جریان های آنی رعد و برق و ارت نمودن این حریان ها و انتقال آنها به زمین از طریق دکل های انتقال
کاربرد دوم: انتقال داده های صوتی و تصویری با به کارگیری فیبر های نوری.

ويژگي ها و فوايد:
انتقال فیبرهای نوری از طریق دکل های انتقال هوایی دارای فوايد بسياري نسبت به كابل هاي فيبرنوري منتقل شده از طریق زمین می باشد به عنوان مثال می توان به هزينه بسیار کمتر نصب هوایی هر كيلومتر از اين كابل ها نسبت به كابل هاي زمينی،كاهش آسيب هاي وارد شده به کابل ناشي از گودبرداري ها، گسترش مسير ها، جايگزيني سيستم هاي فاضلاب زيرزميني و ... اشاره نمود.
همچنین با توجه به دو منظوره بودن کابل OPGW می توان علاوه بر محافظت از خطوط فاز حاوی جریان الکتریکی در برابر اتصال های کوتاه و جریان های ساعقه، از قابلیت فیبر های نوری نیز در انتقال داده های صوتی و تصویری بهره جست و در مکان هایی که انتقال فیبر های نوری از طریق کابل های زمینی دارای هزینه زیادی می باشد (مثل مناطق کوهستانی و ...) هزینه این امر را کاهش داد.

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار