کد خبر: ۲۷۸۷۷
تاریخ انتشار : ۱۴:۳۷ - ۱۹ آذر ۱۳۹۶
توالی فاز سنج در سیستم‌های صنعتی و نگه داری سیستم‌های الکتریکی که به طور دائم کار میکنند و همچنین تعیین جهت گردش موتور از طریق چگونگی ارتباط ترمینال‌ها اهمیت فراوانی دارند که در این بخش در مورد آن‌ها توضیح داده شده است.

سرویس آموزش و آزمون برق نیوز: توالی فاز سنج در سیستم‌های صنعتی و نگه داری سیستم‌های الکتریکی که به طور دائم کار میکنند و همچنین تعیین جهت گردش موتور از طریق چگونگی ارتباط ترمینال‌ها اهمیت فراوانی دارند که در این بخش در مورد آن‌ها توضیح داده شده است.

توالی فاز سنج R. S. T. چیست؟ 

گاهی اوقات در ورودی ترمینال باکس‌ها میبینیم که U, V. و W. نام گزاری شده در حالی که طبق استاندارد IEC ۶۰۰۳۴_۸ مشاهده می‌شود که شماره گذاری ترمینال‌ها و جهت چرخش موتور با ورودی L۱ ,L۲ ,L۳ مشخص شده است، بنابراین R. ,S و T. به چه معناست و در سر بندی ژنراتورهل چه تفاوتی با U, V. و W. دارند؟

در ژنراتور ۳ فاز، ۳ سیم پیچ وجود دارد که معمولاٌ با نام‌های A, B, C. _. U, V. ,W _. R, S, T. نام گزاری می‌شوند. جهت فاز یا توالی فاز با توصیف طراح در ورودی و خروجی نام گذلری شده است. پس اگر جهت فاز را با R, S. ,T نام گذاری کرده باشند R. بجای U. نام گذاری شده و همینطور S. بجای V. و T. بجای W. است، ولی بخش مشترک بین آن‌ها شماره ترمینال‌ها هستند که در ورودی ۱. ۳. ۵ و در خروجی ۲. ۴. ۶ است.

 

موارد مهم در انتخاب توالی فاز سنج


بدون نیاز به دادن انرژی اولیه به موتور با اتصالات موقت از منبع میتوان جهت گردش موتور را مشخص کرد، اما به علت زمان بر بودن، هزینه بالا و کاملا خطر ناک بودن اتصالات موقت در ولتاژ بالا روش قابل اطمینانی نمی‌باشد. همچنین انواع خاصی از سیستم‌ها هستند که نباید در جهت معکوس چرخانده شوند در اینگونه موارد اتصالات موقت احتمال ۵۰% برای درست کار کردن دستگاه رابه ما میدهد. R. S. T. متر‌ها این قابلیت را به ما میدهند تا به درستی و بدون ایجاد خطر در هر لحظه کاری موتور جهت گردش آنرا مشخص کرد.

موارد مهم در انتخاب توالی فاز سنج

 

این دستگاه‌ها که توالی فاز سنج نیز نامیده میشوند علاوه بر چراغ LED که جهت حرکت موتور را مشخص میکند یک صفحه نمایشگری بر روی این دستگاه تعبیه شده تا جهت فاز‌ها را نشان دهد به دلیل اینکه دستگاه‌های ۳ فاز پر قدرت صنعتی برای اینکه به درستی کار کنند باید فاز‌های آن‌ها به ترتیب درستی متصل شوند. این دستکاه کارایی بسیار آسانی دارد به گونه‌ای ۳ شاخک ورودی آن به سر ورودی دستگاه متصل میشود و عمل اندازه گیری را انجام میدهد. برخی از مدل‌های این توالی فاز متر‌ها علاوه بر وظیفه حوزه کاری خود ولتاژ و جریان را به طور همزمان اندازه میگیرند.


در انتخاب یک R. S. T. متر به نکات زیر توجه کنید:

  • محدوده ولتاژ
  • محدوده اندازه گیری فرکانس
  • نوع توالی سنج (با تماس، بدون تماس)
  • دارا بودن نمایشگر LED
  • سرعت کاری
  • شناسایی اتصالات موتور و میدان مغناطیسی
  • مقاوم در برابر ضربه و آب

منبع:ایکهربا

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمد
|
Austria
|
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
0
0
مطالب خيلي خوبند..
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
0
0
سلام آیا توالی فاز روی کنتورهای سه فاز هوشمند مستقیم(فهام) بر ثبت مصارف تاثیر دارد؟
روی دیماندی های غیرمستقیم چی؟
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار