کد خبر: ۲۷۸۹۹
تاریخ انتشار : ۱۰:۰۸ - ۲۰ آذر ۱۳۹۶
یکی دیگر از تجهیزات خط گرم که در تعمیر خطوط گرم مورد استفاده سیمبان قرار می گیرد و کاربرد زیادی دارد، پتوی عایق می باشد و برای عایق کردن سیم ها، مقره و... بکار می رود.

سرویس آموزش و آزمون برق نیوز: یکی دیگر از تجهیزات خط گرم که در تعمیر خطوط گرم مورد استفاده سیمبان قرار می گیرد و کاربرد زیادی دارد، پتوی عایق می باشد و برای عایق کردن سیم ها، مقره و... بکار می رود.

پتوی عایق برق چیست و چه کاربردی دارد؟

در خطوط شبکه انتقال با توجه به نزدیکی فاصله فازها با تجهیزات بی برق شبکه و حتی خود فازها به یکدیگر، جهت ایمنی پرسنل تعمیرات خط گرم باید از پوشش عایقی مناسب استفاده گردد. یکی از این پوشش ها پتوی عایق برق می باشد که برای حفط ایمنی سیمبان بکار می رود. کاورها و پتوهای عایق برق معمولاً از جنس پلی اتیلن ساخته شده و دارای مقاومت حرارتی بالا می باشد. پتوی عایق برق معمولاً بر روی پایه، مقره، سیم، کراس آرم و یا هر محل دیگری قرار می گیرد تا از قرار گرفتن احتمالی انسان، تجهیزات و هادی ها بین دو فاز و یا فاز و زمین جلوگیری نماید.

پتوی عایق برق INSULATED RUBBER BLANKET

شکل 1

جهت نصب بعضی از کاورها و پتوها با استفاده از گریپال کلمپ و یا شاخک گردان بر روی محل مورد نظر گذاشته می شوند. جهت جلوگیری از افتادن و محکم نمودن آن در محل نصب، از گیره‌هایی مخصوص كه به آن کلمپین یا جاو گفته می‌شود، استفاده می شود. باید در نظر داشت که گیره ها یا طناب آن بسته شود تا محکم نگهداشته شده و از خطر سقوط آن جلوگیری شود. مشخصات کلی گیره پتوی عایق برق در شکل 2 نشان داده شده است.

پتوی عایق برق INSULATED RUBBER BLANKET

شکل 2


پتوی عایق برق که بصورت چهارگوش و در اندازه های مختلف موجود بوده و كاملاً انعطاف پذیر می‌باشد و در زوایا و محل هایی که امکان گذاشتن کاورها سخت است، استفاده می‌گردد. لازم به ذكر است در روش فرمان از راه نزدیك پتو توسط دست نصب می شوند.

در حالت کلی پتوی عایق برق به دو نوع شیاردار و بدون شیار تقسیم می شود.

پتوی عایق برق شیاردار:

ابزار مناسبی برای تعویض پایه مقره سوزنی به روش خط گرم می باشد. هم چنین باتوجه به شکافی که دارد به هنگام تعمییرات در مکان های دیگر نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

پتوی شیاردار خود می تواند با حفره، ساده یا زیپ دار باشد.

پتوی عایق برق INSULATED RUBBER BLANKET

شکل 3


پتوی عایق برق بدون شیار:

این پتوها به راحتی رو سیم ها، مقره ها و...قرار می گیرند و مانند پتوی شیاردار می توانند دارای حفره یا زیپ باشند و برشی روی سطح خود ندارند.

پتوی عایق برق INSULATED RUBBER BLANKET

شکل 4


پتوی های هات لاین زیپ دار شامل نوار گسترده ای جهت بستن پتو می باشد که توسط نخ نایلونی به پتو دوخته شده است و نصب و برداشتن این مدل سریع، آسان و ایمن می باشد.

پتوی عایق برق INSULATED RUBBER BLANKET

شکل 5


پتوهای عایق برق نیز مانند آستین و دستکش عایق شامل کلاس 0 تا 4 می باشد که سطح ولتاژ، رنگ و ضخامت پتو را تعیین می نماید. در جدول 1 ضخامت پتوی عایق لاستیکی بر اساس استاندارد ASTM نشان داده شده است.

پتوی عایق برق INSULATED RUBBER BLANKET

جدول 1


پتوی خط گرم مانند آستین عایق دارای دو نوع نامقاوم در برابر اوزون (TYPE I) و مقاوم در برابر اوزون (TYPE II) هستند. هم چنین باتوجه به کلاسی که دارند دارای رنگ بندی مشکی، زرد،نارنجی،قرمز و... می باشند.

سایز پتوی شیار دار و بدون شیار بر اساس استاندارد ASTM در جدول 2 نشان داده شده است.

پتوی عایق برق INSULATED RUBBER BLANKET
جدول 2


*باید توجه داشت پتوی عایق برق قبل از استفاده مورد بررسی بصری سیمبان قرارگیرد.

*هنگام نصب پتو باید دقت لازم جهت جلوگیری از ایجاد ترک یا پارگی بر روی سطح پتو بعمل آید.

*هنگام نصب پتو با دست استفاده از دستکش عایق برق الزامی است.

*برای انتخاب پتوی عایق برق باید با توجه به سطح ولتاژ مورد نظر، پتوی مناسب را انتخاب نمود تا بتواند از نظر عایق بودن ایمنی لازم را ایجاد نماید.

*از پتویی که دارای ترک خوردگی، سوراخ یا هرعاملی که سالم بودن پتو را نقص کند نباید استفاده کرد.

*پس از اتمام کار پتو ها باید به درستی جمع آوردی و تمیز شوند و در جای مناسب نگهداری شوند.

*از قرار دادن اشیاء دیگر بر روی پتوی عایق خودداری شود.

منبع:ایکهربا

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار