کد خبر: ۲۷۹۰۷
تاریخ انتشار : ۱۱:۵۸ - ۲۰ آذر ۱۳۹۶
در شبکه فشار متوسط توزیع برق یکی از حفاظت کننده ها فیوز کات اوت است و چون با برداشتن تیغه فولادی یا نگهدارنده فیوز مدار مانند قطع یک کلید، باز می شود به آن کات اوت می گویند.

سرویس آموزش و آزمون برق نیوز: در شبکه فشار متوسط توزیع برق یکی از حفاظت کننده ها فیوز کات اوت است، که توسط قطعه ای که به آن المنت می گوید و داخل یک لوله ای از فیبر نسوز که دو طرف آن طبق شکل تکیه گاه برنجی قرار می گیرد.
المنت با تکیه گاه های مقره ای شکل تحت کشش قرار گرفته و در صورت عبور جریان بیش از حد نرمال طبق منحنی قطع شبیه تمام فیوزها می سوزد و از تکیه گاه جداشده و آویزان می شود.
فیوز ترانسفورماتور که اغلب کات اوت( CUT OUT FUSE) نامیده می شود یک المنت است و چون با برداشتن تیغه فولادی یا نگهدارنده فیوز مدار مانند قطع یک کلید، باز می شود به آن کات اوت می گویند. فیوز کات اوت جهت حفاظت ترانسفورماتور در مقابل جریان های زیاد احتمالی ناشی از اتصال کوتاه یا اضافه بار در شبکه فشار ضعیف و سیم پیچی های داخل ترانسفورماتور به کار می رود .


انواع کات اوت

کات اوت های توزیع معمولاً سه نوع هستند: کات اوت مسدود – کات اوت باز – کات اوت با المنت بدون محافظ یا (روباز) . کات اوت هایی که معمولاً در برق ایران مصرف می شود از نوع باز هستند .

فیوز کات اوت فشار متوسط (11kv, 20kv, 33kv )
 

 

ساختار فیوز کات اوت باز


این کات اوت ها شامل سه قسمت پایه فیوز، نگهدارنده فیوز (لوله فیوز)، سیم فیوز (المنت فیوز) است. المنت فیوز داخل یک لوله فیبری نسوز که همان لوله فیوز است قرار دارد. وقتی به دلیل اضافه جریان، فیوز می سوزد قوس الکتریکی حاصل به دیواره لوله فیبری برخورد کرده و گازی را متصاعد می نماید که قوس را به بیرون می فرستد. هر چه شدت جریان عبوری از فیوز بیشتر باشد گاز بیشتری از مواد دیواره لوله متصاعد می شود. ضمناً بعد از سوختن المنت، لوله فیوز به بیرون آویزان می شود که این نشانه سوختن المنت فیوز است. المنت (سیم) فیوز کات اوت شامل چهار قسمت دکمه، ساق، المنت (سیم ذوب شونده) و سیم انتهایی است. دکمه، ترمینال بالایی و سیم انتهایی، ترمینال پایینی المنت را تشکیل می دهد .

فیوز کات اوت فشار متوسط (11kv, 20kv, 33kv )

 

نحوه قطع کردن کات اوت فیوز

در مرحله اول لازم ست یادآور شویم که هیچ فیوز ذوب شونده فشار ضعیف و کات اوت را نباید به عنوان کلید قابل قطع زیر بار بکار برد.
در بعضی مواقع اجباراً لازم است خط فشارمتوسط یا کات اوت سر راه ترانسفورماتورها قطع شود که این امر لازم است توسط لودباستر با ملاحظات زیر انجام شود.
باتوجه به اینکه در لحظه قطع کات اوت، امکان تشخیص بار موجود روی خط وجود ندارد و ممکن است در هر زمان مشترکان تصمیم به تغییر بار شبکه فشارمتوسط کنند، قطع کات اوت بدون استفاده از loadbuster به دلایل زیر توصیه نمی گردد:
1) ایجاد آرک و برقزدگی سیمبان
2) آرک به کراس آرم برخورد می کند و عملکرد رله پست 20/63 کیلوولت و در نتیجه قطع فیدر را در بر دارد.
با توجه به اینکه کلاً کات اوت ها بصورت تک تک قطع می شوند لازم است بار از روی شبکه برداشته شود و سپس نسبت به قطع کات اوت اقدام شود.



در تصاویر زیر با انواع مختلف فیوز کات اوت (سرامیکی و پلیمری ) در سطوح مختلف ولتاژی فشار متوسط مشاهده نمایید.

 

فیوز کات اوت فشار متوسط (11kv, 20kv, 33kv )
 

منبع: ایکهربا

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار