کد خبر: ۲۸۱۸۹
تاریخ انتشار : ۱۱:۵۷ - ۰۲ دی ۱۳۹۶
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه افزایش قیمت برق و آب در بودجه بندی ۹۷ مطرح شده است، گفت: اینکه به عنوان واقعی شدن قیمت‌های آب و برق بخواهیم، نرخ آن را افزایش دهیم من بعید می‌دانم، چنین چیزی درست باشد. ضمن اینکه من بعید می‌دانم در این مرحله بتوانیم نرخ آب و برق را واقعی کنیم.
به گزارش برق نیوز، اسدالله قره خانی درباره بودجه بندی سال ۹۷ و کاهش بودجه وزارت نیرو در آن گفت: در این بودجه بندی، اشکالاتی وجود دارد چه در بحث هزینه کرد عوارضی که قرار است گرفته شود و چه در بخش تخصیص اعتبارات. فعلا بررسی‌های ما کامل نشده است. مطمئنا پس از آن نظرات دقیق تری ارائه می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت برق و آب در بودجه بندی ۹۷ مطرح شده است، گفت: اینکه به عنوان واقعی شدن قیمت‌های آب و برق بخواهیم، نرخ آن را افزایش دهیم من بعید می‌دانم، چنین چیزی درست باشد. ضمن اینکه من بعید می‌دانم در این مرحله بتوانیم نرخ آب و برق را واقعی کنیم.

سخنگوی کمیسیون انرژی با اشاره به اینکه واقعی شدن قیمت‌ها در این موارد فشار اقتصادی بسیاری به مردم تحمیل می‌کند، تصریح کرد: ما پیش از اجرای چنین تصمیمی در وزارت نیرو باید به این موضوع بپردازیم که قیمت تمام شده آن برقی که به مصرف کننده می‌رسد؛ قیمت تمام شده واقعی است یا اینکه هزینه‌های سرباری بالایی دارد و یا قیمت تلفات هم به آن اضافه می‌شود.

وی در ادامه افزود:در کنار این موارد، می‌بینیم پایین بودن راندمان نیروگاه‌ها هم اضافه می‌شود. علاوه بر آن انبوه پرسنل، نیرو‌های ستادی و چنین موارد هم هزینه مازاد ایجاد می‌کند و وقتی از واقعی شدن قیمت‌ها سخن می‌گویند همه این موارد را هم دخیل می‌کنند و می‌گویند هر کیلو وات ساعت فلان میزان هزینه دارد و واقعیت دارد؛ بنابراین باید قیمت را بالا ببریم تا آن هزینه‌ها جبران شود. اینکه درست نیست و اصلا واقعی کردن اینگونه نیست.

قره خانی با بیان اینکه ما خیلی این استدلال‌ها را قبول نداریم، گفت: واقعی کردن یعنی ابتدا وزارت نیرو برای کاهش هزینه‌ها اقدام کند و پس از آن می‌توانیم درباره این واقعی کردن صحبت کنیم.

درآمد‌ها و دستمزد مردم را واقعی کنید بعد به دنبال واقعی کردن نرخ آب و برق باشید

وی در ادامه افزود: وزارت نیرو بدهی فراوانی دارد؛ در کنارش بهره‌هایی دارند که بر اساس آن برنامه ریزی می‌کنند. برای واقعی کردن همه این موارد باید حل شده باشد آن زمان ما می‌توانیم روی واقعی کردن قیمت آب و برق برنامه ریزی کنیم. تازه اگر شرایط کشور به گونه‌ای باشد که درآمد‌ها و دستمزد کارمندان واقعی شده باشد؛ وگرنه پیش از آن اصرار داشتن درباره منطقی کردن قیمت‌ها اشتباه است.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: من قائل به واقعی کردن قیمت‌ها هستم، اما زمانی که ما بقی بخش‌های زندگی مردم هم واقعی بشود. با ۸۰۰ هزار تومان نمی‌توان زندگی کرد. اینکه یارانه نقدی هیچ افزایشی نداشته است هم واقعیت است. اینکه در کنارش در این مدت آب و برق گران شده و هر ساله هم اتفاق افتاده هم واقعیت است.

وی در ادامه افزود: بنابراین وقتی بر افزایش قیمت آب و حامل‌های انرژی صحبت می‌کنیم بر اساس آن باید به افزایش یارانه‌ها هم توجه کنیم. این موارد را باید جمع ببینیم. ما نمی‌توانیم صرف اینکه وزارت نیرو بدهکار است؛ ما قیمت برق را گران کنیم و از این جا در آوریم و خرج وزارتخانه کنیم. یعنی واقعا راهکاری برای صرفه جویی و پول درآوردن به جز افزایش نرخ آب و برق نیست؟

نماینده مردم علی آباد کتول در ادامه تاکید کرد: برای بهبود وضعیت وزارت نیرو پیشنهاد من این است که بخش خصوصی واقعی را وارد کنید. به جای ساخت یکسره نیروگاه‌ها به سراغ CHP‌ها برویم. ما از این روش می‌توانیم بخش قابل توجهی از انرژی‌هایی که هدر می‌رود، مورد استفاده قرار دهیم. ما می‌توانیم از بسیاری از بویلر‌ها و تولید بخاری که داریم، برق تولید کنیم.

وی در ادامه افزود: در شهرک‌های صنعتی هم از نیروگاه‌ها در مقیاس کوچک استفاده کنیم البته منظور دیزل جنراتور‌ها نیست که رفتند و موتور مان یا پتری را خریده اند و الان هم سوخت مایع مصرف می‌کند و هم هوا را آلوده می‌کند و در نهایت هم وابستگی داریم. بلکه ما می‌گوییم به سراغ سیکل ترکیبی‌ها بروند؛ آن هم با راندمان بالا. از این موارد در شهرک صنعتی استفاده بسیار خوبی می‌توان داشت.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در پایان گفت: ما باید تولید برق را به سمت ترانزیت آن ببریم. به عبارتی به دنبال تولید درآمد در این حوزه برای وزارت نیرو کنیم. ما شاهدیم، ترکیه و ترکمنستان در زمان‌هایی نیاز به واردات برق دارند. ما در شاهراهی قرار گرفته ایم که متاسفانه از آن استفاده نمی‌کنیم و برای آن سرمایه گذاری نمی‌کنیم. اگر عزمی وجود داشته باشد راه‌هایی پیش پای ما موثر‌تر از افزایش قیمت آب و برق وجود دارد.



ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار