کد خبر: ۲۸۲۴۳
تاریخ انتشار : ۰۹:۳۶ - ۰۴ دی ۱۳۹۶
به وضوح مشاهده شده است که داوطلبان زیادی با وجود زحمات قابل توجهی، در نتیجه دچار مشکل شده اند، صرفا به این خاطر که برخی نکات را مدنظر خود قرار نداده اند. در این یادداشت، 6 عامل اصلی در عدم قبولی در آزمون نظام مهندسی تاسیسات برقی به صورت دقیق بیان شده است.

سرویس آموزش و آزمون برق نیوز: به وضوح مشاهده شده است که داوطلبان زیادی با وجود زحمات قابل توجهی، در نتیجه دچار مشکل شده اند، صرفا به این خاطر که برخی نکات را مدنظر خود قرار نداده اند. در این یادداشت، 6 عامل اصلی در عدم قبولی در آزمون نظام مهندسی تاسیسات برقی به صورت دقیق بیان شده است.

به وضوح مشاهده شده است که داوطلبان زیادی با وجود زحمات قابل توجهی، در نتیجه دچار مشکل شده اند، صرفا به این خاطر که برخی نکات را مدنظر خود قرار نداده اند. در این یادداشت، ۶ عامل اصلی در عدم قبولی در آزمون نظام مهندسی تاسیسات برقی به صورت دقیق بیان شده و سهم هر عامل در عدم موفقیت در آزمون بیان شده است.


شش اشتباه موثر در عدم قبولی در آزمون نظام مهندسی تاسیسات برقی

۱) خودآموزی صرف
۱-۱) پیش زمینه

الف) امید بستن به دانش قبلی: غالب داوطلبان با تصور اینکه که مفاهیم «تاسیسات برقی» جز سرفصل های دروس دانشگاهی بوده، خود را بی نیاز از آموزش کلاسی دانسته و به خودآموزی بسنده می کنند. واقعیت آنکه در بین گرایش های مختلف برق، نزدیک ترین درس به مفاهیم آزمون نظام مهندسی تاسیسات برقی، درس «تاسیسات الکتریکی» بوده که تنها در گرایش قدرت در مقطع کارشناسی به صورت اختیاری ارائه می شود. حال آنکه خود این درس چه از نظر محتوا و چه هدف گذاری کاملا متفاوت با آنچه در آزمون نظام مهندسی برق مطرح می گردد، است. در همين راستا، داوطلباني هستند که به تصور اينکه در دوره قبل امتياز خوبي گرفته و تنها با يک يا دو نمره از قبولي بازمانده اند، تصور مي کنند که بي نياز از آموزش هستند و صرفا با مرور مجدد قطعا قبول خواهند شد.

ب) ماهیت آزمون: آزمون نظام مهندسی به طور کلی ماهیت کاربردی و حرفه ای داشته و بیشتر مبتنی بر مباحث عملی در طراحی و نظارت تاسیسات برقی بوده و در سنوات اخیر نیز به سرعت در حال عبور از فضای تئوری و نزدیکی به فضای عملیاتی است. چنین ماهیتی، نیاز به آموزش فراتر از کتاب و جزوه را خواستار است.


۱-۲) تاثیر بر نتیجه داوطلب

غالب داوطلبانی که صرفا از کتاب و جزوه برای آمادگی در آزمون نظام مهندسی استفاده می کنند یا قبول نمی شوند و یا اینکه احتمال قبولی خود را به شدت کاهش می دهند. در واقع، عدم بهره گیری از مدرس، الزاما به معنای عدم قبولی نیست، بلکه فرآیند قبولی را طولانی کرده و منجر به سرخوردگی در قبولی در آزمون نظام مهندسی می شود.


۲) بي توجهي به منابع فرعی
۲-۱) پیش زمینه

با توجه به بررسی های انجام شده ، درصد قابل توجهی از پرسش های آزمون نظام مهندسی تاسیسات برقی، از کتاب راهنمای طراحی و اجرای تاسیسات برقی (راهنمای مبحث ۱۳) تالیف آقای موسسیان و جلدهای اول و دوم نشریه ۱۱۰ مطرح شده و قبولی در آزمون بدون تسلط به آنها تقریبا ناممکن است. مشکل اساسی در این منابع اولا حجم بسیار بالای آنها (بیش از ۱۵۰۰ صفحه) و در ثانی پراکندگی مطالب و در نهایت آزمون محور نبودن آنهاست.


۲-۲) تاثیر بر نتیجه داوطلب

داوطلبان دو رویکرد کلی در برابر این منابع دارند؛ یا به طور کلی آنها را کنار گذاشته و به امید کلیدواژه (البته به ندرت کلیدواژه هایی وجود دارد که این منابع را تحت پوشش قرار دهد) در جلسه حاضر می شوند که این مساله نتیجه حداقلی برای خواهد داشت، چرا که عدم مطالعه این منابع منجر به عدم اطلاع از فضای حاکم برای آنها می شود. گروه دیگر نیز تصمیم به مطالعه کامل این منابع می کنند که بنا به ایرادات مطرح شده، دچار سردرگمی و سرخوردگی می شوند.

۳) عدم تسلط بر پرسش های سنوات قبل
۳-۱) پیش زمینه

طبق مطالعه دقیقی که روی آزمون نظام مهندسی سنوات اخیر انجام شده است، بیش از یک سوم سوالات آزمون دارای تشابه مفهومی و ساختاری با پرسش های سنوات قبل است. به عبارت دیگر، بیشترین حجم از سوالات آزمون نظام مهندسی تاسیسات قبلی، صرفا با تسلط بر آزمون سنوات قبل قابل پاسخ گویی است. شاید بسیار از داوطلبان به این واقف هستند، اما منابع موجود به احتمال زیاد پاسخگوی این نیاز داوطلبان نیست، چرا که غالب کتاب های موجود، درسنامه و پاسخ تشریحی آزمون ها را جداگانه می نویسند و یا اینکه پاسخ تمامی پرسش ها ارائه نمی شود.

۳-۲) تاثیر بر نتیجه داوطلب

عدم طبقه بندی سوالات آزمون منجر به سه مشکل می شود:

الف) عدم امکان فهم عمیق: معمولا داوطلبان در ارتباط دادن بین مفاهیم مطرح شده و سوالات آزمون دچار می شوند چرا که پرسش ها دقیقا جائی که مفهوم مطرح می شود، ارائه نمی گردد.

ب) سردرگمی: معمولا برای یافتن پرسش های مشابه بین آزمون های مختلف دچار سردرگمی می شوند.

ج) از دست دادن زمان: در جلسه آزمون، بحث مدیریت زمان بسیار مهم است. حال آنکه یافتن پرسش مشابه بین انبوهی از آزمونهای طبقه بندی نشده باعث از دست دادن زمان می گردد.


۳-۳) راهکار

بهترین راهکار، طبقه بندی تمامی پرسش ها از اولین دوره (سال ۷۶) تا آخرین دوره (مهر 96) براساس سرفصل است.

۴) عدم اطلاع از هدف طراح
۴-۱) پیش زمینه

در بسیار از موارد دیده می شود که داوطلبان صرفا به دلیل اینکه از نیت و هدف طراح پرسش اطلاع نداشته اند، از پاسخ به پرسش باز مانده اند. در واقع بسیار پیش آمده که در حل آزمون ها، که داوطلبان دانش علمی لازم برای پاسخ را پرسش را داشته اند اما تنها به دلیل عدم اطلاع از ریزه کاری خاص پرسش، پاسخ اشتباه داده اند.


۴-۲) تاثیر بر نتیجه داوطلب

این گروه از پرسش ها، تاثیر قابل توجهی روی عدم قبولی داوطلبان دارد؛ چرا که داوطلب با برداشت اشتباه از مفهوم مساله، با وجود تسلط علمی، یک پاسخ صحیح را تبدیل به یک جواب اشتباه کرده و عملا فرصت قبولی را از خود می گیرد.

۵) روند نادرست در منابع عمومی
۵-۱) پیش زمینه

طبق بررسی انجام شده، در آزمون های نظارت و طراحی تاسیسات برقی اسفند ۹۵ به ترتیب ۲۰ و ۱۴ پرسش عینا در متن منابع آزمون نظام مهندسی تاسیسات برقی (شامل: مباحث ۱، ۲، ۳، ۱۲، ۱۹، ۲۱، ۲۲ و مقررات ملی) وجود بوده و داوطلب صرفا با پیدا کردن محل این پرسشها، قادر به پاسخگوئی می باشد.


۵-۲) تاثیر بر نتیجه داوطلب

بعد از پرسش های سنوات قبل، پرسش هایی که در داخل متن مباحث عینا وجود دارد، بیشترین حجم سوالات و طبیعتا بیشترین تاثیرگذرای را در قبولی در آزمون دارند. همچنین، بحث زمان در آزمون نظام مهندسی، بسیار مهم بوده و ذخیره سازی زمان برای پاسخ به مساله های محاسباتی و چالشی اهمیت ویژه دارد.

۶) عدم جمع بندی
۶-۱) پیش زمینه

تجربه اثبات کرده که آزمون ذاتا فرار و مطالب بسیار به هم نزدیک است. یکی از اصلی ترین ایردات در نحوه آماده سازی برای آزمون، عدم جمع بندی نهائی در روزهای منتهی به آزمون است. به عبارت دیگر، برخی از داوطلبان به جای جمع بندی در روزهای آخر همچنان همان روند مطالعه خود را ادامه می دهند.


۶-۲) تاثیر بر نتیجه داوطلب

عدم تمرکز و کاهش قدرت تمییز بین مطالب یادگرفته شده، مهمترین آفت جمع بندی نکردن مطالب یادگرفته شده است. در واقع، داوطلب امکان مدیریت مطالب قبلی را از ذهن خود می گیرد.

سخن آخر

در این یادداشت، آسیب شناسی کاملی در مورد علل و عوامل دخیل در عدم موفقیت داوطلبان آزمون نظام مهندسی تاسیسات برقی انجام شده و اثرگذاری هر عامل در نتیجه گیری داوطلب معرفی شده است.

منبع:اخبار نظام مهندسی
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار