کد خبر: ۲۸۷۴۸
تاریخ انتشار : ۱۵:۱۸ - ۲۳ دی ۱۳۹۶
سال ۲۰۱۷ سالی بود که تجدیدپذیر‌ها سوار بر ترن هوایی بودند. هزینه برق بادی و خورشیدی کاهش یافت، چین رکورد اهداف تجدیدپذیر‌های خود را شکست، اما دونالد ترامپ، رییس جمهور ایالات متحده، این کشور را از پیمان تغییرات اقلیم پاریس خارج کرد؛ بنابراین پیش‌بینی کارشناسان برای تجدیدپذیر‌ها در سال ۲۰۱۸ چیست؟
به گزارش برق نیوز،  کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند در سال ۲۰۱۸ کاهش قیمت تجدیدپذیر‌ها ادامه خواهد یافت.

از سال ۲۰۰۹ تا کنون قیمت برق خورشیدی حدود ۶۲ درصد کاهش یافته است در حالی که هزینه‌های برق بادی فراساحلی هم در سال‌های اخیر به نصف کاهش یافته و در سال ۲۰۱۷ به ۵۷ پوند در هر مگاوات ساعت رسیده است.

به اعتقاد جنیفر دلون، سردبیر نشریه دنیای انرژی تجدیدپذیر، اقدامات کشور‌ها در جهت افزایش ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر، روندی را طی می‌کند که باعث خواهد شد قیمت تجدیدپذیر‌ها در کشور‌هایی مثل هندوستان کاهش یابد.

نقش چین در افزایش ظرفیت تجدیدپذیر‌ها

هرچند چین بزرگ‌ترین کشور آلاینده دنیاست، اما رهبری جهانی در استفاده از تجدیدپذیر‌ها هم برعهده چین است. در یک دهه گذشته ظرفیت تجدیدپذیر‌های این کشور ۸۰۰ برابر شده و از این میان ۵۴ گیگاوات فقط در سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی شده است.

جیمز وایلد، مدیر اجرایی کربن‌تراست می‌گوید «چین از اهداف پیش‌بینی شده برای سال ۲۰۲۰ خود در زمینه صفحات خورشیدی عبور کرده است».

به طور کلی چین برای سرمایه‌گذاری ۲۹۲ میلیارد پوندی در بخش تجدیدپذیر‌ها تا سال ۲۰۲۰ برنامه‌ریزی کرده است. از طرفی تعهدات این کشور در پیمان پاریس هم باعث شده تا چین مصرف زغال سنگ را کاهش دهد و انتظار می‌رود انتشارات این کشور در ۲۰۳۰ به بالاترین سطح خود برسد.

برنامه دراز مدت چین برای تجارت انتشارات در دسامبر ۲۰۱۷ پایه‌ریزی شد. این برنامه برای انتشارات کربن تولید برق سراسر کشور قیمت ملی تعیین کرده است. تولید برق در چین به شدت وابسته به مصرف زغال سنگ است.
همکاری‌های جهانی

در سال ۲۰۱۶ در ایالات متحده ۱۴۷ مگاوات برق خورشیدی راه‌اندازی شد. شرکت اپل در کالیفرنیا تصمیم گرفته است که ۱۰۰ درصد از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده کند.

گلدمن ساچ یکی از بانک‌های بزرگی است به برنامه ۱۰۰ درصد تجدیدپذیر ۱۰۰RE پیوسته است.

درحالی که انتظار می‌رود در سال ۲۰۱۸ این نوع همکاری‌ها برای استفاده از تجدیدپذیر‌ها افزایش یابد، و این روند با کاهش هزینه‌های تجدیدپذیر‌ها هم افزایش یابد، واقعیت این است که این شرکت‌ها به دنبال امنیت انرژی هستند و نیز می‌خواهند فرصت‌های تجاری در بازار شبکه‌های تولید و توزیع برق توزیعی را از دست ندهند.
مشاغل تجدیدپذیر

بر اساس گزارشی که آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر منتشر کرده است، حدود ۹.۸ میلیون نفر در سراسر دنیا مشاغل مرتبط با انرژی‌های تجدیدپذیر دارند. در واقع، تکنسین‌های توربین‌های بادی و نصابان صفحات خورشیدی بیشترین رشد را در بین دیگر مشاغل داشتند.

از طرفی سرمایه‌گذاری ۱۷.۵ میلیارد پوندی در بخش فراساحلی بریتانیا مشاغل بسیاری در بخش برق بادی تولید خواهد کرد.
رقابت در بازار باتری‌ها

در سال ۲۰۱۸ تسلا باید بتواند گیگافکتوری نوادا را که بزرگ‌ترین کارخانه باتری دنیا است تکمیل کند. چین هم اعلام کرده است در حال ساخت باتری‌های ۱۲۰ گیگاوات ساعتی تا سال ۲۰۲۱ است. در سوئد، مجارستان، هلند و آلمان هم قرار است کارخانه‌های باتری‌سازی راه‌اندازی شود.

بریتانیا در ۲۰۱۷ حدود ۲۴۶ میلیون پوند برای تکنولوژی‌های باتری‌ها سرمایه‌گذاری کرد.

البته آنچه که مهم است این است که باتری‌های لیتوم یون تنها تجهیزات ذخیره‌سازی نیستند که در سال ۲۰۱۸ رشد خواهند کرد.

پمپ‌های ذخیره‌سازی و ذخیره سازی انرژی با هوای فشرده و نیز باتری‌های برپایه آب، باتری‌های فاز جامد و باتری‌های هیدروژن نیز پیشرفت قابل ملاحظه‌ای خواهند داشت.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار