کد خبر: ۲۸۷۸۳
تاریخ انتشار : ۱۲:۴۴ - ۲۴ دی ۱۳۹۶
صنعت برق کشور «زیرساخت زیرساخت»‌ها است و بدون تحقق اهداف این صنعت به جرأت می‌توان ادعا کرد که تحقق اهداف سند چشم انداز و برنامه ششم توسعه برای تحقق رشد ۸ درصدی اقتصاد کشور، ایجاد ۹۵۰ هزار اشتغال به‌صورت سالانه، کاهش بیکاری و البته فقرمطلق در کشور چندان قابل حصول نخواهد بود.
به گزارش برق نیوز، براساس گزارش‌های شرکت مدیریت شبکه برق ایران در تابستان ۹۶ میزان اوج مصرف برق به رکورد بی سابقه ۵۵ هزار و ۴۰۰ مگاوات رسید که نسبت به پیک سال ۹۵ حدود ۷ درصد رشد را نشان داد.

به گفته «محمود حقی فام» معاون توزیع توانیر چنانچه مصرف برق در زمان اوج بار به اندازه ۴۰۰۰ مگاوات مدیریت نمی‌شد،  ما شاهد رسیدن میزان مصرف برق کشور به چیزی نزدک به ۶۰ هزار مگاوات می‌شدیم که این امر می‌توانست زمینه ساز فروپاشی شبکه برق کشور باشد.

گزارش‌های موجود حاکی از این است که در سال جاری تا زمان پیک تابستان ۹۷ برنامه ریزی شده که حداقل ۳ تا ۳۵۰۰ مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار شود که تاکنون نیز ۱۹۰۴ مگاوات ان وارد مدار شده است.

با این حال بر اساس پیش‌بینی‌های موجود برای مدیریت بار تابستان ۹۷ می‌بایست یا ظرفیتی بیش از ظرفیت پیش بینی شده وارد مدار شود و یا اینکه میزان بار مدیریت شده در بخش‌های مختلف بیش از آن چیزی باشد که در تابستان سال گذشته اتفاق افتاد.

البته در کنار مدیریت بار و ساخت نیروگاه‌های حرارتی جدید، از راه‌حل‌های دیگر می‌توان به افزایش راندمان نیروگاه‌ها اشاره کرد که در حال حاضر راندمان این نیروگاه‌ها حدود ۳۸.۵ درصد است.

بر اساس پیش بینی‌های موجود در برنامه ششم توسعه تا پایان این برنامه، میزان راندمان این نیروگاه‌ها باید به ۴۲ درصد برسد که به گفته کارشناسان صنعت برق بوقوع پیوستن چنین امری نیازمند هزینه‌های بسیار بالایی است.

گفته می‌شود براساس محاسبات انجام شده افزایش هر یک درصد متوسط راندمان نیروگاهی کشور چیزی نزدیک به ۲ هزار میلیارد تومان هزینه در بر دارد.

بر این اساس صنعت برق کشور تنها برای افزایش متوسط راندمان نیروگاهی کشور (براساس اهداف برنامه ششم توسعه) می‌بایست چیزی نزدیک به ۷۰۰۰ میلیارد تومان هزینه کند که براساس ارقام موجود از میزان بودجه و درآمد و هزینه صنعت برق در بخش‌های مختلف دیگر باید گفت: دسترسی به این عدد نیازمند عزم جدی دولت برای کمک به این صنعت است.

باید توجه داشت که صنعت برق کشور «زیرساخت زیرساخت»‌ها است و بدون تحقق اهداف این صنعت به جرأت می‌توان ادعا کرد که تحقق اهداف سند چشم انداز و برنامه ششم توسعه برای تحقق رشد ۸ درصدی اقتصاد کشور، ایجاد ۹۵۰ هزار اشتغال به‌صورت سالانه، کاهش بیکاری و البته فقرمطلق در کشور چندان قابل حصول نخواهد بود.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار