کد خبر: ۲۸۸۳۴
تاریخ انتشار : ۱۰:۰۱ - ۲۶ دی ۱۳۹۶
وزیر نیرو گفت: وزارت نیرو درجایگاه وظایف حاکمیتی خود، بر پایداری در برنامه‌های توسعه و ارتباط تنگاتنگ تمامی ابعاد آن با دو مؤلفه آب و انرژی معتقد و واقف است.
به گزارش برق نیوز، رضا اردکانیان در هجدهمین دوره مراسم بنیاد جهانی انرژی «مراسم جهانی آب» که هم اکنون در سالن اجلاس سران در حال برگزاری است طی سخنانی عنوان کرد: مایه‌ی خوشحالی است که امروز نمایندگانی از ملت‌ها و کشور‌های متعدد را در این همایش می‌بینم که برای ارج نهادن به اهدافی والا و تعمیم ارزش‌هایی که درحرکت به‌سوی پایداری و توسعه متوازن نقشی اساسی دارند، گردهم‌آمده‌اند.

وی افزود: درجهانی که منابع‌طبیعی آن محدود بوده و در بسیاری از موارد، پاسخگوی الگوی مصرف اسراف‌کارانه بشر امروز نیست، و در جهانی که مرز‌های اکولوژیک آن یکی‌پس‌ازدیگری درحال فروشکستن است، قطعاً پرداختن به‌هریک از موضوعات آب، خاک، هوا، انرژی، جوانان و پسماند که محور‌های اساسی فعالیت‌های بنیاد جهانی انرژی را تشکیل می‌دهند، نه‌تنها مفید، بلکه ضروری است.

اردکانیان تصریح کرد: یکی از اصلی‌ترین چالش‌هایی که بشر امروز و وضعیت طبیعی کره خاکی را تهدید می‌کند، بصورتی که امکان ادامه حیات برای انسان را زیر سوال برده است تغییرات اقلیمی ناشی از الگوی زندگی است که بخصوص پس از انقلاب صنعتی بر جامعه بشری حاکم گشته است، به نحوی که دانشمندان علوم زمین عصر امروز را به عنوان یک عصر جدید نشات گرفته از فعالیت‌های انسانی نامیده اند.

وزیر نیرو با اشاره به تاثیر همبسته سیاست‌های حوزه آب، خاک، انرژی و پسماند، تاکید کرد: اکثر مولفه‌های هدف‌گذاری شده توسط بنیاد جهانی انرژی و دیگر مواردی که پیشتر به آن اشاره نمودم بر یکدیگر تأثیرات متقابل دارند که شناسایی این هم‌بست‌ها و تأکید بر استفاده از هم‌افزایی‌های مثبت و اجتناب از هم‌افزایی‌های منفی آن‌ها یکی از راهبرد‌های کلیدی تدوین برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌ها و توفیق در رسیدن به اهدافی است که امروزه سازمان‌های بزرگ بین‌المللی، بسیاری از کشورها، بنگاه‌های خصوصی و سازمان‌های مردم‌نهادی، چون بنیاد جهانی انرژی به آن پرداخته‌اند.

اردکانیان گفت: وزارت نیروی ایران به‌عنوان یک سازمان دولتی که تأمین‌کننده خدمات مرتبط با برق و انرژی و آب و فاضلاب برای جمعیت بیش از ۸۰ میلیونی جمهوری اسلامی ایران و برخی از کشور‌های همسایه بر عهده دارد، درجایگاه وظایف حاکمیتی خود، بر پایداری در برنامه‌های توسعه و ارتباط تنگاتنگ تمامی ابعاد آن با دو مؤلفه آب و انرژی معتقد و واقف است.

وزیر نیرو با اشاره به تحقق اهداف توسعه پایدار، اظهار کرد: محوریت ملی در تحقق دو هدف توسعه پایدار SDG۲ و SDG۷ و همچنین SDG۶ در تامین دسترسی پایدار به آب با کیفیت و خدمات بهداشتی مرتبط با آب (Sanitation) و همینطور دسترسی به انرژی پایدار برای همگان برعهده وزارت نیرو است.

وی ادامه داد: تحقق این اهداف ارتباط مستقیمی با تغییر الگوی زندگی و مصرف ما در سطوح فردی، سازمانی، ملی و بین المللی دارد. دقیقاً درهمین راستاست که وزارت نیرو با همکاری بنیاد جهانی انرژی، پروژه داوطلبانه‌ای را برای الگوسازی در سطح جامعه با دو موضوع محاسبه، پایش و کاهش ردپای آب و کربن در ساختمان ستادی وزارت نیرو آغاز کرده است.
ا
وزیر نیرو با اشاره به طرح‌های وزارت نیرو در زمیه بهره وری انرژی، گفت: این وزارتخانه درمقیاس کلان نیز بااجرای طرح‌هایی درسطح ملی، پروژه‌های افزایش بهره‌وری انرژی را در سطوح بالادستی، میان‌دستی و پایین‌دستی برق دردست اجرا دارد که در هر بخش در چارچوب اهداف ملی کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای درراستای مقابله با آثار تغییراقلیم و همچنین سازگاری با آن، اهداف مشخصی را برنامه‌ریزی نموده و درحال اجرای آنهاست.

وزیر نیرو تصریح کرد: در آن پروژه نیز بااجرای طرح‌های نوآورانه درساخت مراکز تصفیه فاضلاب استان تهران نه‌تن‌ها از انتشار گازگلخانه‌ای به میزان قابل ملاحظه‌ای در سال جلوگیری شده است، بلکه با تولید پساب تصفیه شده در سال، امکان تغذیه آبخوان‌ها و استفاده از آن را در آبیاری فضا‌های سبز شهری فراهم آورده است. در این پروژه، باایجاد ظرفیت تولید برق معادل ۲۴ مگاوات، امکان تأمین برق جمعیتی ۳۰۰ هزار نفری را فراهم کرده است.

وی با اشاره به نقش کلیدی جوانان در فعالیت‌های بنیاد جهانی انرژی، گفت: یکی از اصلی‌ترین سرمایه‌های ما برای توفیق در تغییر الگوی مصرف و الگوی زندگی، حضور ارزشمند جوانانی است که مصداقی از آن را در این برنامه شاهدیم و تمایل دارم مجدداً حضور این عزیزان جوان‌تر را خوشامد گفته و برنقش کلیدی آنان تأکید کنم.

اردکانیان تصریح کرد: زمانی که فهرست پروژه‌های انتخاب‌شده از ۱۷۷ کشور جهان را بررسی می‌کردم، عناوین بسیار جذاب و نوآورانه‌ای را مشاهده نمودم که این امر نشان‌دهنده اقبال بین‌المللی به امر مهم توسعه‌پایدار است.

وزیر نیرو در پایان از تمامی کسانی که با فکر و اعتقاد قلبی سهم خویش را در مسئولیت اجتماعی و مسئولیت بین نسلی در ایجاد تغییر مثبت در اصلاح روند‌های موجود ایفا کرده اند تا جهانی سالم‌تر و پایدار‌تر را به نسل بعدی تحویل دهد قدردانی کرد
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار