کد خبر: ۲۸۸۵۸
تاریخ انتشار : ۱۵:۵۹ - ۲۶ دی ۱۳۹۶
محسن طرزطلب گفت: نزدیک به ۴۰ درصد ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی موجود در کشور بالای ۲۰ سال عمر دارند و این عمر طولانی و کارکرد‌های زیاد باعث فرسودگی تجهیزات و راندمان پایین آنان شده است. به همین دلیل بهینه‌سازی و نوسازی این واحد‌ها در سطوح کشور یک ضرورت انکارناپذیر است.

به گزارش برق نیوز، مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی گفت: در فصل تابستان و پیک مصرف برق ضروری است تا همه نیروگاه‌های موجود کشور چه قدیمی و چه جدید آماده به کار باشند و به تولید برق بپردازند، طبیعی است که نیروگاه‌های جدید در این میان آماده‌تر هستند، اما همیشه دغدغه مسوولان تولید برق آماده نگه داشتن نیروگاه‌های قدیمی است، نیروگاه‌هایی که بعضا بیشتر از ۴۰ سال سن دارند.
تجهیزات تولید برق نیز مانند همه تجهیزات دیگر عمر مفیدی دارند. پس از این عمر مفید فرسوده خواهند شد و نه تنها تولید مقرون به صرفه‌ای نخواهند داشت، بلکه نگهداری آنان نیز دشوار و سخت خواهد بود. نزدیک به ۴۰ درصد ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی موجود در کشور بالای ۲۰ سال عمر دارند و این عمر طولانی و کارکرد‌های زیاد باعث فرسودگی تجهیزات و راندمان پایین آنان شده است. به همین دلیل بهینه‌سازی و نوسازی این واحد‌ها در سطوح کشور یک ضرورت انکارناپذیر است.

براساس یک برآورد برای انجام این مهم حداقل باید حدود ۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شود. این وضعیت در تهران فوری‌تر و ضروری‌تر است. نیروگاه شهید فیروزی (طرشت)، بعثت و ری بالای ۳۰ سال عمر دارند و با توجه به نیاز روزافزون و رشد برق در پایتخت بازسازی و نوسازی این سه نیروگاه از ضروری‌ترین اقدامات صنعت برق است.
 
پیش بینی می‌شود در افق ۱۴۰۴ شهر بزرگ تهران برای روشن ماندن نیاز به ۱۵ هزار مگاوات برق دارد که نوسازی و بازسازی نیروگاه‌های قدیمی بخش مهمی از این نیاز را تامین می‌کنند.
 
اگر اعتبارات به موقع تامین شود با مشارکت سرمایه گذاران داخلی و خارجی می‌توان طی ۴۰ ماه نیروگاه جدید با راندمان ۵۸ درصد در این منطقه احداث کرد. نیروگاهی که گاز کمتری مصرف و هم برق بیشتری تولید خواهد کرد. استان سیستان و بلوچستان یکی دیگر از نقاط مهم کشور است که بازسازی نیروگاه‌های آن ضروری است.
 
نیروگاه‌های زاهدان و ایرانشهر در این استان بیش از ۳۰ سال عمر دارند و نگهداری و تولید برق از این تجهیزات فرسوده دیگر مقرون به صرفه نیست. از سوی دیگر توجه دولت به این استان و توسعه آن به برق نیاز دارد. لاجرم باید در این استان تولید برق افزایش یابد که به این منظور نیروگاه جدید به ظرفیت ۱۸۰ مگاوات تا پیک سال آینده به مجموعه تولید برق این استان اضافه خواهد شد.
 
منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار