کد خبر: ۲۸۹۰۱
تاریخ انتشار : ۰۸:۳۱ - ۲۸ دی ۱۳۹۶
انکودر (Encoder) وسیله‌ای است که در ماشین‌های صنعتی استفاده می‌شود؛ به‌طور‌کلی انکودر به وسیله‌ای گفته می‌شود که یک حرکت مکانیکی (خطی و دورانی) را به سیگنال الکتریکی تبدیل‌کرده تا بتوان مشخصه‌های متفاوتی را از آن سیگنال مورد استفاده قرار داد، یا به طور ساده‌تر انکودر‌ها وسیله‌ای هستند که حرکت دورانی یا خطی را به سیگنال دیجیتالی ۰ یا ۱ تبدیل می‌کنند؛ البته نا‌گفته نماند که بعضی از انکودر‌ها خروجی آنالوگ (۰ تا ۱۰ ولت و یا ۴ تا ۲۰ میلی آمپر) دارند.

سرویس آموزش و آزمون برق نیوز: انکودر (Encoder) وسیله‌ای است که در ماشین‌های صنعتی استفاده می‌شود؛ به‌طور‌کلی انکودر به وسیله‌ای گفته می‌شود که یک حرکت مکانیکی (خطی و دورانی) را به سیگنال الکتریکی تبدیل‌کرده تا بتوان مشخصه‌های متفاوتی را از آن سیگنال مورد استفاده قرار داد، یا به طور ساده‌تر انکودر‌ها وسیله‌ای هستند که حرکت دورانی یا خطی را به سیگنال دیجیتالی ۰ یا ۱ تبدیل می‌کنند؛ البته نا‌گفته نماند که بعضی از انکودر‌ها خروجی آنالوگ (۰ تا ۱۰ ولت و یا ۴ تا ۲۰ میلی آمپر) دارند.

انکودر چیست؟


یک مثال ساده از انکودر کاربردشان در سروو موتور‌هاست. خروجی انکودر به اینورتر مخصوص سروو منتقل می‌شود. در اتوماسیون صنعتی از انکودر استفاده‌های بسیاری می‌شود و تا جایی این کاربرد در اتوماسیون مهم بوده که در صنایع بسته‌بندی و دستگاه‌های صنعتی که نیاز به اندازه‌گیری سرعت و موقعیت است، از انکودر‌های مختلف استفاده می‌کنند.

پارامتر‌هایی که توسط انکودر‌ها مشخص می‌گردد:

اندازه‌گیری سرعت
یکی از کاربرد‌های مهم انکودر در کنترل سرعت الکترو موتور می‌باشد. برای کنترل سرعت الکتروموتور از یک اینورتر (Inverter) استفاده نموده و سرعت مورد نظر را اعمال می‌نمایند. آیا اینورتر به تنهایی برای اعمال سرعتی خاص و دقیق کافیست؟! کاربرد انکودر اینجا مشخص می‌شود؛ انکودر با فیدبکی که از الکتروموتور می‌گیرد در اعمال مقدار سرعت دقیق و ثابت یاری می‌رساند.

اندازه‌گیری و کنترل موقعیت
یکی از کاربرد‌های مهم انکودر‌ها در صنعت در نوارنقاله‌ها می‌باشد؛ برای کارکرد نوار نقاله شما نیاز به مشخص کردن اندازه‌ی حرکت و نقطه‌ای مورد نظر برای توقف نوار نقاله می‌باشید. این مورد به راحتی با انکودر قابل انجام است. برای این منظور کافیست که خروجی انکودر اندازه‌گیری شده و با در نظر گرفتن ضرایب گیربکس و کوپلینگ‌ها مسافت طی‌شده بدست می‌آید که همان کنترل موقعیت می‌باشد.

جهت چرخش شفت
همان راست‌گرد (Clockwise) و چپ‌گرد (Counter Clockwise) چرخیدن اسپیندل می‌باشد.

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار