کد خبر: ۲۸۹۴۵
تاریخ انتشار : ۱۲:۴۹ - ۳۰ دی ۱۳۹۶
مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با تاکید بر اینکه تولید برق از نیروگاه‌های برقابی متناسب با حجم مخازن خواهد بود، گفت:تلاش می‌شود آب پشت سد‌ها ذخیره بماند تا در زمان نیاز به برق، آب را رها کنیم.
به گزارش برق نیوز، سیدمحمدرضا رضازاده  در پاسخ به این سئوال که با توجه به کاهش بارندگی و حجم ذخایر پشت سدها، وضعیت تولید انرژی نیروگاه‌های برقابی در اوج مصرف و تابستان سال آینده به چه شکل خواهد شد، گفت: طبیعتا تولید برق از نیروگاه‌های برقابی متناسب با حجم مخازن پشت سد‌ها و برنامه‌هایی که تعیین می‌شود، خواهد بود.

وی افزود: اصولا نیروگاه‌های برقابی برای کار و فعالیت در ساعات اوج مصرف طراحی شده‌اند، بنابراین تلاش می‌شود همان حداقل آبی که پشت سد‌ها موجود است، ذخیره بماند تا در زمان نیاز به برق بتوانیم آب را رها کنیم.

رضازاده ادامه داد: در رودخانه کارون که دارای پنج سد بهره‌برداری و پشت سر هم هستند، این مزیت وجود دارد که اگر در زمان نیاز به برق آب رها شد و برق تولید شد، مخزن بزرگی به نام سد گتوند در پایین دست رودخانه کارون وجود دارد که این آب‌های رها شده هدر نمی‌روند و مجددا در آنجا برای مصرف بخش کشاورزی ذخیره و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گفته وی، وجود این سد‌ها در این شرایط نشان می‌دهد که برای تامین برق و کشاورزی چقدر مفید هستند.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در پاسخ به این سؤال که با توجه به کاهش بارش و ذخیره پشت سد‌ها آیا جلسه‌ای برای چگونگی رهاسازی آب و میزان تولید برق نیروگاه‌های برقابی صورت گرفته است، گفت: اساسا هر سال برنامه سالانه‌ای (از مهر ماه تا شهریور سال دیگر) تنظیم می‌شود که میان شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، شرکت مدیریت منابع آب و شرکت آب و برق خوزستان برای تنظیم رهاسازی آب انجام می‌شود و طبیعتا این برنامه در طول سال هم متناسب با شرایط به روز می‌شود و ممکن است در سال آبی یک برنامه‌ای بر اساس پیش‌بینی‌ها تنظیم شود، اما در طول سال نیاز به این پیدا کنیم که این برنامه را به روز کنیم.

رضازاده افزود: فعلا طبق برنامه اقدام می‌کنیم و در خوزستان برای تامین آب کشاورزی در پاییز سال گذشته درخواستی داشتند که بتوانیم آب سد گتوند را در اختیار آن‌ها بگذاریم که طبق برنامه این کار انجام شود.

به گفته وی، حدود ۳۵۰۰ گیگاوات ساعت انرژی از نیروگاه‌های برقابی تولید خواهد شد.
منبع: فارس
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار