کد خبر: ۲۹۴۳۳
تاریخ انتشار : ۰۹:۳۹ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۶
وزیر نیرو گفت: تا زمانی که قیمت آب و برق بسیار کمتر از هزینه‌های تمام شده باشد، نمی‌توان از مردم انتظار داشت در مدیریت مصرف مشارکت داشته باشند.
به گزارش برق نیوز، رضا اردکانیان با بیان اینکه شاخص قیمت نقشی تعیین کننده در مدیریت مصرف دارد، افزود: در شرایطی که کالایی مانند آب بر حسب ظاهر کالایی باارزش به نظر نمی‌رسد، نمی‌توان توقع داشت که کشاورز برای مدیریت مصرف هزینه کند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه سال‌های کم آبی در کشور استمرار خواهد داشت، باید به جای مقابله با خشکسالی به سمت سازگاری با کم آبی برویم و اقتصاد و توسعه کشور را بر این اساس سازمان دهیم.

وزیر نیرو اضافه کرد: اگر چه خشکسالی و کم آبی سختی‌های زیادی برای کشور ایجاد کرده است، اما این شرایط فرصتی فراهم کرده تا به مساله آب و اینکه می‌خواهیم چگونه با این منابع محدود برخورد کنیم، بیشتر بپردازیم.

اردکانیان با تاکید بر اینکه مجموعه فعالیت‌های ما باید به سمت استفاده بهینه از آب برود، گفت: در این شرایط باید به جای شاخص «میزان تولید در سطح»، بر شاخص «میزان تولید به ازای هر متر مکعب آب» تمرکز کنیم.

وی اضافه کرد: برای تولید محصولات باید به این نکته‌ها توجه داشته باشیم که به ازای هر متر مکعب آب چقدر محصول تولید می‌کنیم؟ کجا باید کشت داشته باشیم؟ چه کِشتی باید داشته باشیم؟ و با چه روش‌هایی باید آبیاری کنیم؟

 قانون برنامه ششم توسعه به دولت اجازه داده است که قیمت آب و حامل‌های انرژی را با رعایت ملاحظات اجتماعی و اقتصادی و حفظ مزیت نسبی و رقابتی برای صنایع و تولیدات، به تدریج تا پایان سال ۱۳۹۹ اصلاح کند.

با این حال همچنان هر مترمکعب آب به طور میانگین با قیمت یک هزار تومان تولید و به قیمت ۴۲۰ تومان به مشترکان عرضه می‌شود و هر کیلو وات ساعت برق اکنون با نرخ کمتر از ۷۰ تومان عرضه می‌شود، در حالی که قیمت تمام شده هر کیلووات ساعت برق بدون احتساب سوخت، ۱۰۰ تومان است.

به عبارتی دیگر، دولت هم اکنون به ازای هر متر مکعب آب، ۶۰۰ تومان و به ازای هر کیلووات ساعت برق ۳۰ تومان یارانه پرداخت می‌کند.
منبع: ایرنا
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
0
0
با نام و یاد ایزد یکتا
با سلام و احترام، ضمن تایید اظهارات وزیر محترم نیرو در زمینه مواجهه با استمرار خشکسالی در ایران و لزوم سازگاری با بی آبی، در خصوص نظر ایشان مبنی بر لزوم افزایش قیمت آب و برق با هدف کاهش مصرف، باید گفت تجربه افزایش قیمت سوخت وسائط نقلیه نشان داده است که افزایش قیمت حاملهای انرژی به هیچ عنوان منجر به کاهش مصرف نشده و مادامی که موضوع کاهش مصرف به یک فرهنگ عمومی تبدیل نشود، هر چقدر هم قیمت آب و برق افزایش یابد، انتظار نمی رود کمکی به کاهش مصرف کرده و تنها مستمسکی خواهد شد برای افزایش گرانی بازار در سطح جامعه و فشار مضاعف مالی به قشر آسیب پذیر. مردم هم در اندک زمان، خود را با قیمتهای جدید سازگار کرده و به منظور پرداخت اضافه بهای مصرف،از سایر مایحتاج سبد خانوار میکاهند.
کم نیستند کشورهایی که در زمینه کم آبی و مصرف بی رویه آب و برق دارای شرایطی به مراتب بدتر از ما بوده اند ولی با همراه کردن مردم به روشهای فرهنگی و آموزشی، توانسته اند مصرف انرژی را بهینه کنند. بنابراین پیشنهاد می شود وزیر محترم نیرو که حدود یک دهه سابقه همکاری و مدیریتی در امور آب بین الملل را داشته اند از راهکارهای موفقیت آمیز برای کاهش مصرف آب و برق که در سایر کشورها نتیجه بخش بوده است، در وزارتخانه بهره بگیرند.
روابط عمومی وزارت نیرو از نظر اینجانب بایستی از سوی آقای وزیر مکلف شود تا با برقراری ارتباط مستمر با نسلها و قشرهای مختلف جامعه از طریق وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم ، وزارت جهاد کشاورزی ،وزارت صنایع ومعادن، وزارت نفت، اتحادیه های اصناف، رسانه های مکتوب و رادیو و تلویزیون صراحتا همه مردم را از خطر وقوع خشکسالی و بحران بی آبی در بسیاری از مناطق کشور و پیامدهای آن آگاه کرده، در میادین و مبادی مهم شهرها آخرین وضعیت منابع آبی، میزان تولید و میزان مصرف آب و برق و مقایسه میزان مصرف با استانداردهای جهانی را لااقل بصورت هفتگی بر روی تابلوهای نمایشگر هوشمند بروزرسانی کنند و صدها روش دیگر که در این یادداشت نمی گنجد.
در حال حاضر بیش از 90 درصد آب شیرین کشور از منابع آب زیرزمینی و سطحی صرف کشاورزی میشود که وزیر محترم نیرو به خوبی آگاهند که راندمان این آب به دلیل عدم گسترش آبیاری قطره ای تا چه حد پایین است و به دلیل عدم تناسب نوع کشت محصولات کشاورزی بسیاری از مناطق با اقلیم آن مناطق تا چه حد به زیان منابع آبی است. آقای وزیر بهتر از هر کسی آگاهند که منابع آب زیرزمینی که به وفور در اختیار کشاورزی قرار میگیرد جزو منابع تجدیدناپذیر محسوب می شوند و کاهش این منابع علاوه بر اینکه به نوعی از بین رفتن سرمایه ملی تلقی می شود سبب فرونشست زمین در بسیاری از مناطق شده و بسیاری از کارشناسان بر این باورند که این مناطق را در مقابل زلزله آسیب پذیرتر میکند.در این ارتباط قصه دراز است که به همین اندک اشاره کافیست. پس لازم است آقای وزیر با توجه به تجربه فراوان ملی و بین المللی در زمینه منابع آب، به راهکارهای عملی برای این موضوع بیندیشند و این راهکارها را عملی نمایند.
در حال حاضر بسیاری از رودخانه های کشور مملو از آلاینده ها و پسماند صنعتی ناشی از صنایع، معادن، شیلات و سایر صنایع وابسته به کشاورزی است که عملا استفاده از این رودخانه ها برای مصارف آب شهری و روستایی را با مشکل اساسی روبرو کرده است.نمونه بارز آن رود کارون بزرگ است که چنانچه در مسیر آلوده نمی شد نیازی به پروژه های پر هزینه خطوط لوله آب رسانی به جنوب خوزستان نبود که قیمت تمام شده آب را بالا ببرد یا زاینده رود که از آن جز بستر رودخانه چیزی باقی نمانده است.
انتظار میرود توجه آقای وزیر به جای افزایش قیمت آب به این مقوله ها در زمینه حفظ و نگهداری منابع آبی بیشتر شود.
و اما در زمینه برق، اگرچه افزایش ظرفیت تولید برق در خور تقدیر است اما با یک نگاه آماری به نیروگاههای کل کشور متوجه خواهیم شد که درصد نیروگاههای تولید برق پاک که شامل نیروگاههای برق آبی، خورشیدی و بادی می شود بسیار پایین است، این در حالیست که ایران ظرفیت بسیار بالایی برای تولید انرژی برق خورشیدی، بادی و افزایش نیروگاههای برق آبی دارا است که به دلیل سهولت در احداث نیروگاههای گازی و سیکل ترکیبی بیشترین تمایل دولتها تا کنون به افزایش این بخش از نیروگاهها بوده است.اگرچه اخیرا کار نصب پنلهای خورشیدی شروع شده است ولی نیاز به یک جدیت بالا دارد.
خطوط و شبکه های انتقال برق عموما دارای تلفات بیش از استاندارد هستند و در توسعه شبکه های انتقال برق میتوان ادعا کرد که نیاز به یک بازنگری تخصصی مهندسی است. در خوزستان به دلیل افزایش دما یا گرد وغبار دچار مشکل میشوند و در بارندگی ها نیز همینطور. برای کشوری همچون ایران که دارای مناطقی با ویژگیهای جغرافیایی مختلف است لازم است پارامترهای لازم در طراحی، نگهداری و بهره برداری از خطوط و شبکه های انتقال برق بازنگری شود. با روزمرگی نمیشود انتظار یک شبکه پایدار داشت.
پس همانگونه که در ابتدا به استحضار رسید افزایش قیمت آب و برق کمکی به بهبود و کاهش مصرف نمیکند و بهتر است وزارت نیرو از تمام توان خود در جهت فرهنگ سازی عمومی با هدف کاهش مصرف در این فرصتی که در اختیار دارد استفاده نماید.
پارسا منتقد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
0
1
بسمه تعالی
با سلام و احترام
یک سوال : آیا با بالا بردن قیمت بنزین و گازوئیل و .... در این خصوص مدیریت مصرف شد!
بحث مدیریت مصرف ریشه در فرهنگ دارد، بهتر است در این خصوص کار کرد، مردم ما ریشه اعتقادی و فرهنگی خوبی دارند اگر برای اجرای آن کار کرد به نتیجه خواهد رسید، پس راهکار بالا بردن قیمت راه حل نمی باشد.
نیاز به حرکت از سمت شرکت های آبفا و آب منطقه ای را دارد، با بررسی که در این زمینه انجام شده است، کارکنان این شرکت ها بی انگیزه هستند، پس متولیان ما قصد ندارند برای مدیریت مصرف ما را کمک کنند ابتدا بحث انگیزش را در صنعت حل نمایند هم در بحث آب و هم در بحث برق، جناب وزیر برای صحت این ادعا یک خواهش دارم بدون دخالت مدیران ارشد شرکت ها از کارشناسان در گیر با توزیع آب و برق چند شرکت جهت تببین این ادعا دعوت بعمل آید و جلسه ای داشته باشید در این صورت به مطالب و مشکلات خوبی دست خواهید یافت.
کرمی
|
United States of America
|
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
0
1
این ک حاملهای انرژی گران میشه و لیلش هم کاهش مصرف;; اونی ک پولدار # حاملهای انرژی صد بار گران بشه باز همان مصرف میکنند چرا چون دارند # از نظر معیشتی واقتصادی فشار ب طبقات پایین جامه میاد # دلیل این چنین تصمیمی میگیرن وزیر یا مدیران چون شکمهایشان سیر از طرفی پول دارند عین خیالشان نمیاد # سوال چرا اولیای خدا توی فقر زندگی میکردن چون میخواستند درد مردم با وجودشان احساس کنند # کدام مدیر در میان قشر متوسط جامه هست ...
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار