کد خبر: ۲۹۶۹۸
تاریخ انتشار : ۱۴:۵۷ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۶
آذربایجان شرقی در بازه زمانی حدود پنج ساله فعالیت دولت تدبیر و امید، گام‌های بلندی را برای افزایش تولید انرژی برق برداشته که عملیاتی شدن نیروگاه یکهزار مگاواتی هریس، کلنگ زنی نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی منطقه آزاد ارس و نیروگاه بادی ۵۰ مگاواتی میانه مصداق‌های عینی آن است.
به گزارش برق نیوز، در شرایطی که ظرفیت مجموع نیروگاه‌های تولید برق در مدار آذربایجان شرقی در زمان حاضر به کمتر از یک هزار و ۵۰۰ مگاوات می‌رسد، در یکی دو سال اخیر عملیات اجرایی بیش از یک هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه جدید در استان آغاز شده است.

البته ظرفیت تولید و ارزش سرمایه گذاری مجوز‌های صادر شده یا در دست اقدام برای ساخت نیروگاه‌های تولید برق در استان بسیار فراتر از این رقم است.

کارشناسان حوزه انرژی با اشاره به نیاز مبرم آذربایجان شرقی به منابع جدید انرژی برق به ویژه با لحاظ ظرفیت‌های بالای صنعتی آن، می‌گویند که بهره برداری از نیروگاه‌های در دست احداث استان علاوه بر رفع مشکل تامین برق واحد‌های تولیدی- صنعتی جدید می‌تواند به پایداری بیشتر شبکه برق کشور در شمال غرب و افزایش توان صادراتی به کشور‌های همسایه منجر شود.

در زمان حاضر برق مصرفی آذربایجان شرقی از نیروگاه‌های حرارتی 'تبریز'، 'سهند بناب' و 'صوفیان' تامین می‌شود که فناوری بخش عمده آن‌ها مربوط به زمان‌های گذشته است و به رغم تلاش همه جانبه برای تامین سوخت گاز مورد نیازشان، در فصل سرد سال ناگزیر از بکارگیری مازوت و به تبع آن آلودگی محیط زیست می‌شود.

اما نکته مهم در خصوص نیروگاه‌های در دست احداث آذربایجان شرقی، استفاده از استاندارد‌های زیست محیطی روز دنیا در کلاس 'اف' است که گفته می‌شود کمترین میزان آلودگی زیست محیطی را دارند.

در زمان حاضر نیروگاه حرارتی تبریز نیز با ظرفیت اسمی ۸۰۰ مگاوات دارای ۲ واحد به ظرفیت هر کدام ۳۶۸ مگاوات است که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی توسط شرکت آلستوم فرانسه احداث شده است.

نیروگاه حرارتی سهند بناب در جنوب آذربایجان شرقی نیز ۲ واحد ۳۲۵ مگاواتی با مجموع ظرفیت تولید ۶۵۰ مگاوات دارد و نیروگاه ۱۰۰ مگاواتی صوفیان در ۲۵ کیلومتری شمال غرب تبریز نیز در دهه ۱۳۶۰ با فناوری شرکت 'آ ا. گ' آلمان راه اندازی شده است.

نایب رییس پیشین مرکز خدمات سرمایه گذاری آذربایجان شرقی به ایرنا گفت: هم اکنون ۹ نیروگاه بادی در استان یا در مرحله شروع عملیات یا در حال احداث است که از این تعداد ۸ نیروگاه با ۲۹۵ مگاوات توسط سرمایه گذار خارجی و یک نیروگاه با ۵۰ مگاوات ظرفیت از سوی سرمایه گذار داخلی اجرا می‌شود و برای ۳ نیروگاه به ارزش ۱۲۷ میلیون دلار سرمایه گذاری نیز مجوز صادر شده است.

رضا حسینی افزود: همچنین ۱۵ نیروگاه خورشیدی با سرمایه گذاری خارجی به ارزش ۶۰۰ میلیون دلار و ۴ نیروگاه سیکل ترکیبی نیز با ۱.۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیز مدنظر است که یکی از آن‌ها از سوی سرمایه گذار خارجی و ۳ نیروگاه نیز با سرمایه گذار داخلی در آذربایجان شرقی اجرا می‌شود.

نایب رئیس مرکز خدمات سرمایه گذاری آذربایجان شرقی یادآوری کرد: ۵۴ نیروگاه مولد با مقیاس کوچک با ظرفیت ۶۹۳ مگاوات نیز در استان سرمایه گذاری می‌شود که مجوز سرمایه گذاری برای ۶ نیروگاه با سرمایه گذاری بیش از ۷۹ میلیون دلار اخذ شده است.


شهرستان هریس با حدود ۷۰ هزار نفر جمعیت در ۶۵ کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی قرار دارد.
منبع: ایرنا
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار