کد خبر: ۲۹۷۱۵
تاریخ انتشار : ۱۱:۴۴ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۶
فرایندهای جمع آوری میدانی داده و ویرایش آنها به طور سنتی، بسیار زمان بار و مستعد بروز خطا می باشد. داده های جغرافیایی، بر روی نقشه های کاغذی مربوط به میدان کاری مشخص شده و ویرایش های آن از طریق ترسیمات و یادداشت برداری بر روی نقشه ها و فرم های مربوطه انجام می پذیرد. هنگام برگشت به اداره، ویرایش های میدانی بررسی شده و به طور دستی در بانک اطلاعات GIS وارد می شوند. نتیجه چنین برداشتی ، داده هایی هستند که اغلب بروز نمی باشند و از دقت کافی برخوردار نیستند.

سرویس آموزش و آزمون برق نیوز:


Mobile GIS

فرایندهای جمع آوری میدانی داده و ویرایش آنها به طور سنتی، بسیار زمان بار و مستعد بروز خطا می باشد. داده های جغرافیایی، بر روی نقشه های کاغذی مربوط به میدان کاری مشخص شده و ویرایش های آن از طریق ترسیمات و یادداشت برداری بر روی نقشه ها و فرم های مربوطه انجام می پذیرد. هنگام برگشت به اداره، ویرایش های میدانی بررسی شده و به طور دستی در بانک اطلاعات GIS وارد می شوند. نتیجه چنین برداشتی ، داده هایی هستند که اغلب بروز نمی باشند و از دقت کافی برخوردار نیستند.

پیشرفت های شرکت Esri در زمینه Mobile GIS ، GIS را قادر ساخت تا به صورت نقشه های دیجیتالی در حوزه های کاری بر روی دستگاه های متحرک کمپکت شده قرار گیرد، تا بتوان به اطلاعات جغرافیایی ارزشمند در میدان کاری دسترسی داشت.این قابلیت موجب اضافه نمودن اطلاعات زمان واقعی به بانک اطلاعات و کاربردهای سازمان می شود و در نتیجه منجر به بالا بردن سرعت تجزیه و تحلیل، نمایش و تصمیم سازی بوسیله داده های مکان محور بروز و در عین حال دقیق تری می گردد .

Mobile GIS در واقع گسترش تکنولوژی GIS از محیط های بسته مانند ادارات به محیط و عرصه بیرونی می باشد. در حقیقت این تکنولوژی به ما اجازه استفاده از نقشه ها و داده ها، خارج از محیط سایت های کامپیوتری می دهد . شکل 7 نمایی از استفاده Mobile GIS در عملیات های برداشت میدانی نمایش می دهد.


نقش GIS در بهبود خدمات رسانی به مشترکین برق – بخش سوم
شکل 7 نمایی از کاربرد Mobile GIS در برداشت های میدانی


شرکت ESRI به ارزش Mobile GIS برای اداراتی که نیاز به دسترسی به روز و لحظه ی اطلاعات , صرف نظر از موقعیت جغرافیایی آنها دارند پی برد و دسته ای از برنامه های نگاشت نقشه برای موبایل را پیشنهاد داده تا به تصمیم گیری آگاهانه درست به ما کمک کنند.این برنامه های کاربردی عبارتند از :

ArcPad
ArcGIS برای موبایل و تبلت تحت ویندوز.
ArcGIS برای گوشی های هوشمند و تبلت ها

از دیگر برنامه های مورد استفاده جهات به کاربردن Mobile GIS می توان به برنامه هایی همچون QGIS و Navitel نیز می توان اشاره نمود.

در شرکت توزیع برق یزد به منظور فراگیرنمودن استفاده از GIS ، کاربردی تر نمودن قابلیت های آن و بروز نگهداشتن بانک اطلاعاتی GIS ، تصمیم بر آن شد که از Mobile GIS استفاده گردد. بدین صورت که نقشه های الکتریکی شبکه که تحت برنامه ArcGIS می باشند ، به موبایل های تحت windows انتقال داده شوند، تا بتوان در هرمکان و موقعیتی به راحتی به اطلاعات شبکه دسترسی داشت .بدین منظور از نرم افزار ArcPad که قابلیت نصب بار روی سیستم های تحت ویندوز را دارا می باشد، استفاده گردید.

با انتقال اطلاعات شبکه توزیع برق از desktop کامپیوتر به موبایل و pocket pc تحت ویندوز، به صورت offline از Mobile GIS به منظور مشاهده شبکه موجود به همراه اطلاعات توصیفی در هرمکانی استفاده می شود و با فعال نمودن GPS آن می توان از وضعیت شبکه ای که در حال حاضر در آن محل حضور داریم اطلاع یافت. به عنوان مثال می توان به نام فیدرفشار متوسط یا فشار ضعیف موجود در محل به همراه اطلاعات توصیفی وهمچنین نقاط مانوری دسترسی پیدا نمود یا اینکه با جستجوی شماره پرونده مشترک به مکان مشترک مورد نظر هدایت گردید. شکل 8 نمایی از نمایش تاسیسات شبکه توزیع ، برچسب گذاری و همچنین نمایش اطلاعات توصیفی در موبایل تحت نرم افازار ArcPad ،نمایش می دهد.


نقش GIS در بهبود خدمات رسانی به مشترکین برق – بخش سوم
شکل 8 نمایی از نقشه شبکه به همراه برچسب گذاری و نمایش اطلاعات توصیفی.

نتیجه گیری

با توجه به مکان محور بودن عارضه ها در صنعت برق، سیستم GIS این امکان را به کاربران می دهد تا با داشتن تلفیقی از اطلاعات مکانی و توصیفی، برنامه ریزی و مدیریت بهتری داشته باشند. امروزه GIS در صنعت برق به عنوان یک بخش جدایی ناپذیر از فعالیتهای شرکتهای توزیع مورد توجه قرار گرفته و کاربرد آن رو به افزایش است. مسئله ی مهمی که در این بین باید به آن پرداخته شود سیستم بروز رسانی اطلاعات شبکه می باشد. صحت اطلاعات درسیستم GIS بسیار مهم می باشد و اگر نتوان به آن اعتماد نمود کلیه محاسبات انجام شده بر روی این اطلاعات دیگر ارزشی ندارد و ازطرفی ایجاد یک بانک بروز شده از شبکه توزیع برق بخصوص شبکه فشار ضعیف و مشترکین کاری بسیار مشکل می باشد ، چرا که حجم عملیات انجام شده در این دو بخش به طور روزانه زیاد می باشد. باتوجه به این حجم تغییرات می توان به این نتیجه رسید که تنها راه رسیدن به سیستم اطلاعاتی مکان مرجع مطمئن و کارآمد، داشتن یک گردش کار مناسب بروزرسانی می باشد تا بتوان تمامی تغییرات در حوزه شبکه توزیع بخصوص مشترکین را پوشش بخشید. در نتیجه بانک اطلاعات مکان مرجع دقیقی به عنوان پایه و اساس مکانیزاسیون و هوشمندسازی فرایندها فراهم گردیده است تا بدین وسیله بتوان خدمات رسانی سریع و موثرتری را به مشترکین توزیع برق ارائه نمود.

 

منبع:سایت تخصصی GIS

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار