کد خبر: ۲۹۷۴۸
تاریخ انتشار : ۱۵:۵۰ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۶
گواهی دهی و آزمایش توربین‌های بادی برای اطمینان دادن به همه طرف‌های درگیر در پروژه برق بادی، از جمله اپراتور‌های مزرعه بادی، آژانس‌های دولتی، بانک‌ها و ... بسیار حائز اهمیت است. معمولا گواهی دهی را نوعی آزمون شرکت ها، اپراتور‌ها یا محصولات در محک یک سری معیار‌های معین می‌دانند. در بخش برق بادی، گواهی محصولات و تولیدکنندگان، در واقع یک نوع استاندارد است.
گواهی دهی (انطباق) کاری است که توسط موسسات (یا افراد) مستقل، که نتایج، رویه‌ها یا خدمات را منطبق با استاندارد‌های معین یا سایر اسناد خاص معیارگونه، مستند می‌سازند.

مهم‌ترین بخش اعطای گواهی نوع به توربین بادی، ارزیابی طراحی است، که خودش معمولا شامل دو گام است:
گام اول آزمایش عملکرد و مفاهیم امنیتی و همچنین طراحی بار و گواهی‌های بار است؛
گام دوم مقایسه بین نتایج گام اول با استاندارد‌ها و خطوط راهنمای مربوطه است.

هدف آزمایش نوع، مهیا کردن داده‌های مورد نیاز برای بررسی ابعادی است که برای ایمنی و در نتیجه تایید‌های تجربی اضافی و همچنین ابعادی است که امکان سنجش آن‌ها با تحلیل وجود ندارد. آزمایش نوع، شامل آزمایش‌های ایمنی و عملکردی ،آزمایش‌های پویایی رفتار، معیار‌های بار، آزمایش‌های پره و سایر اجزا است.

هدف سنجش تولید، ارزیابی این نکته است که آیا توربین بادی تولیدشده با ویژگی‌های طراحی انطباق دارد یا نه این سنجش باید شامل آزمون کیفیت سیستم، ارزیابی اجرا با توجه به اسناد طراحی، پایش و بررسی است. این المان‌ها در کنار یکدیگر باید این اطمینان را بدهد که الزامات فنی بیان شده در اسناد طراحی در رویه‌های تولید به درستی لحاظ شده و همه نقاط بازرسی
کیفیت (چک پوینت ها) فرآیند تولید که در فرآیند طراحی آمده، به خوبی مدنظر قرار گرفته است. در بخش معیار‌های مشخصه، ویژگی‌های مربوط به نوع توربین بادی معلوم می‌شود. این بخش آزمایش‌های مربوط به قدرت عملکرد، کیفیت قدرت و معیار‌های آکوستیک صدا را شامل می‌شود.

بنیان گواهی دهی را همین استاندارد‌های گفته شده و اسناد اصولی است. اینجاست که باید هنجار‌ها و نرم‌های ویژه برق بادی و هنجار‌های عمومی که ممکن است در برق بادی هم به کارآیند، شناسایی شوند. به جز اعطای گواهی یک محصول و تولیدکننده آن، معمولا یک آزمایش مختص پروژه هم وجود دارد که به خصوص وقتی شرایط بومی در گواهی عمومی لحاظ نشده باشد انجام می‌شود.

استاندارد‌های ویژه توربین بادی که برای انجام این ارزیابی‌ها استفاده می‌شود، ممکن است بین المللی، منطقه‌ای یا ملی باشد.استاندار‌های ملی در دانمارک، آلمان و هلند وجود دارند. کمیسیون بین المللی الکتروتکنیکال (IEC) یک سری استاندارد‌های بین المللی را منتشر کرده است؛ این استاندارد‌ها با شماره ارجاع ۶۱۴۰۰، به نام سیستم‌های ژنراتور توربین بادی است، که توسط چندین کشور در سرتاسر جهان مورد پذیرش قرار گرفته، و یا به عنوان پایه‌ای برای ایجاد استاندارد‌های ملی مورد استفاده قرار گرفته است. جدول زیر استاندارد‌هایی را که تا کنون در دسترس قرار گرفته یا در حال تدوین از سوی ICE است، نشان می‌دهد.
 
 مراکز تست توربین بادی و اخذ گواهی
 
به نظر می‌رسد مرکز تست توربین که همواره با بحث گواهی دهی همراه است، موضوعی است که معمولا از سوی دولت‌ها و با همکاری دانشگاه‌ها در کشور‌های صاحب فناوری پیگیری شده است. همچنین چنین مراکزی باید طی همکاری با موسسات بین المللی استاندارد توربین بادی شکل بگیرند.
 
مثلا، مرکز تست اوئستریلد در دانمارک اولین جایی است که توربین‌های بادی به بلندی آسمان خراش در آنجا آزمایش شده است، تا کنون در این مرکز توربین‌هایی به ارتفاع ۱۹۷ متر آزمایش شده اند، اما امکان آزمایش توربین‌های ۲۵۰ متری نسل آینده هم در این مرکز فراهم است. دانشگاه فنی دانمارک به عنوان سرگروه این پروژه دولتی تعیین شده است تا این مرکز را به سکوی پیشتازی دانمارک در صنعت برق بادی تبدیل کند.

همچنین، در سال ۲۰۱۳ زیمنس انرژی آلمان اعلام کرد که در بیست و پنجمین سالگرد تاسیس بخش تست و اندازه گیری توربین بادی این شرکت، دو مرکز آزمایش و تحقیق و توسعه توربن بادی را در دانمارک افتتاح کرده است تا اجزای اصلی توربین‌های ساخت زیمنس از جمله ژنراتور، ناسل کامل و برینگ‌های اصلی را در آن آزمایش کند. در این امکانات آزمایشی جدید، امکان اجرای آزمایش‌های شتاب بالای طول عمر هم برای همه اجزای اصلی انواع توربین‌های دایرکت درایو و دنده دار فراهم آمده است تا طی یک دوره شش ماهه توربین‌های تولیدی این شرکت تحت بار‌ها و فشار‌هایی به مراتب شدیدتر و جدی‌تر از قبل قرار گیرند. گفته می‌شود این مرکز، بزرگترین مرکز تست توربین جهان است.
 
مراکز تست توربین بادی و اخذ گواهی
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار