کد خبر: ۳۰۱۱۶
تاریخ انتشار : ۱۳:۳۲ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۶
دودکش خورشیدی جزو روش‌های در حال تحقیق و توسعه‌ی استفاده از انرژی خورشیدی می‌باشد. بزرگترین مزیت این سیستم عدم نیاز به سوخت و هزینه‌ی تعمیر و نگهداری بسیار پایین آن است. در ادامه نقش خود دودکش در دودکش خورشیدی را بررسی می‌کنیم.
برج به خودی خود نقش موتور حرارتی نیروگاه را بازی می‌کند و همانند یک لوله تحت فشار است که به دلیل دارا بودن نسبت مناسب سطح به حجم از اتلاف اصطکاکی کمی برخوردار است. در این برج سرعت مکش به سمت بالای هوا تقریباً متناسب با  افزایش دمای هوا (ΔT) در کلکتور و ارتفاع برج است. در یک دودکش خورشیدی چند مگاواتی، کلکتور باعث می‌شود که دمای هوا بین ۳۰ تا ۳۵ درجه سانتیگراد افزایش یابد و این به معنی سرعتی معادل ۱۵ متر بر ثانیه است که باعث حرکت شتاب دار هوا نخواهد شد و بنابراین برای انجام عملیات تعمیر و نگهداری می‌توان به راحتی وارد آن شد و ریسک سرعت بالای هوا وجود ندارد.

بالاتر رفتن ارتفاع برج بطور مستقیم موجب بیشتر شدن توان خروجی می شود. هرچه دمای محیط اطراف نیز پایین تر باشد بازده برج بیشتر خواهد بود. اگرچه هرچه ارتفاع برج بالاتر باشد توان خروجی بیشتر خواهد بود ولی در عمل محدودیت‌هایی وجود دارد. یکی از این محدودیت ها، بالاتر رفتن هزینه ی نهایی میباشد. دودکش معولاً یک سوم هزینه کل پروژه را به خود اختصاص می دهد.

یکی دیگر از مزایای مهم دودکش خورشیدی کاربرد آن در مناطق دارای آلودگی هوا برای انتقال آلاینده‌های موجود در هوای نزدیک سطح زمین به لایه‌های بالایی جو و در نتیجه کاهش آلودگی هواست.
 
نقش دودکش در دودکش(برج) خورشیدی
انواع دودکش

بطور کلی دو نوع برج از نظر ساختمانی وجود دارد. برج‌های ساده یا آزاد و برج‌های مهار شده یا دارای نگهدار. عمر برج‌های آزاد به صد‌ها سال نیز میرسد ولی برج‌های مهار شده معمولاً عمر کوتاه تری دارند.
 
نقش دودکش در دودکش(برج) خورشیدی
برج مهارشده(سمت راست)و برج آزاد(سمت چپ)

دودکش‌های خورشیدی انواع مختلفی دارند و از جنس‌های مختلفی ساخته میشوند. بهبود عملکرد این سازه هنوز در دست مطالعه و بررسی است. نمونه‌های تحقیقاتی مختلفی نیز ارائه شده اند از قبیل: دودکش‌های معلق که اساس آن‌ها بر استفاده از مواد سبکتر از هوا در بدنه دودکش و معلق ماندن آن در هوا است(برای مثال استفاده از لوله‌های حاوی گاز هلیوم در بدنه دودکش).توان دودکش‌ها معمولاً پایین و در حدود ۰.۳ ٪ است. میزان بازده کارنو دودکش نیز ۱۰ ٪ است.
 
نقش دودکش در دودکش(برج) خورشیدی
بازده اجزای مختلف دودکش خورشیدی

یکی از روش‌های در دست تحقیق و بررسی استفاده از دودکش‌های خورشیدی، استفاده از دامنه کوه‌ها بعنوان دودکش می باشد.برای مثال چین درحال تحقیق بر روی چنین طرحی با ارتفاع و شعاع دودکش ۲۵۰ متر و ۱۴ متر و کلکتوری به شعاع ۶۰۰ متری در دامنه ای به زاویه ی ۳۰ درجه می باشد همچنین در اسپانیا نیز طرحی مشابه در دست اجراست.
 
نقش دودکش در دودکش(برج) خورشیدی
دودکش خورشیدی در دامنه کوه
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار