کد خبر: ۳۰۲۰۴
تاریخ انتشار : ۱۲:۲۳ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۶
صادق زاده گفت: اگر فردی پنج میلیون تومان سرمایه در اختیار داشته باشد می‌تواند یک نیروگاه یک کیلوواتی احداث کند و اگر این میزان سرمایه به ۲۵ میلیون تومان برسد می‌تواند نیروگاهی پنج کیلوواتی راه‌اندازی کند.
به گزارش برق نیوز، سیدمحمد صادق‌زاده با اشاره به اینکه ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور برای نخستین بار به ۵۰۰ مگاوات رسیده است، گفت: این رقم شامل یک‌هزار نیروگاه کوچک مقیاس یا کیلوواتی و حدود ۴۰ نیروگاه  بزرگ مگاواتی است که هر هفته نیز به تعداد این نیروگاه‌ها افزوده می‌شود و امیدواریم تا پایان تابستان ظرفیت ما حداقل به ۶۰۰ مگاوات و تا پایان سال آینده به نزدیک هزار مگاوات افزایش پیدا کند.

وی یادآور شد: کشور ما پیش از این برق خود را به صورت سنتی از طریق نفت و گاز تامین می‌کرد، ولی در طی سالیان اخیر به جهت اینکه تولید برق از خورشید و باد بسیار ارزان شده و دائما این فناوری فراگیرتر می‌شود و با توجه به اینکه سوختی مصرف نمی‌کنند که بخواهد آلودگی زیست محیطی داشته باشد بنابراین موضوع تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر همانگونه که در دنیا رشد بسیاری پیدا کرده در کشور ما نیز به صورت جدی این امر مهم دنبال می‌شود و از انرژی‌های پاک برای تامین بخشی از نیاز برقی کشورمان بهره می‌گیریم.

رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق ادامه داد: براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی بایستی تا پایان برنامه ششم توسعه پنج هزار مگاوات از نیاز برق خود را که حدود پنج درصد ظرفیت تامین برق کشور است از محل انرژی‌های تجدیدپذیر تامین کنیم.

صادق‌زاده تصریح کرد: براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته پس از اجرایی شدن این پنج هزار مگاوات عملا این روش تولید برق در کشور ما ترویج یافته و اقتصادی خواهد شد. هزینه‌های آن به شدت کاهش پیدا کرده و پس از برنامه ششم توسعه تصمیمات لازم برای برداشتن گام‌های بسیار جدی‌تر به منظور افزایش این ظرفیت به ۲۰ درصد گرفته خواهد شد.

وی با بیان اینکه وزارت نیرو از دو سال پیش تغییر مسیری در حوزه تولید برق تجدیدپذیر‌ها ایجاد کرده است، اظهار کرد: این تغییر ریل تحول خوبی را در این عرصه ایجاد کرده است به این معنا که ما بیشتر از استعداد مردمی، شرکت‌ها و تمامی افرادی که علاقه‌مند هستند در این فعالیت اقتصادی مشارکت کنند بهره گرفته‌ایم.

مدیرعامل ساتبا یادآور شد: از دو سال پیش وزارت نیرو قیمت خرید تضمینی برق تولیدی نیروگاه‌ها را ارائه کرده و ضمنا اعلام داشته است به صورت تضمینی به مدت ۲۰ سال برق تمامی نیروگاه‌های احداثی را خریداری می‌کند.

صادق‌زاده بیان کرد: خوشبختانه نیروگاه‌های تجدیدپذیر و فناوری‌های آن‌ها بسیار ساده است و متناسب با میزان سرمایه هر فردی که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این عرصه است قابل احداث خواهد بود. از دو سال پیش و پس از اعلام خرید تضمینی برق نیروگاه‌های تجدیدپذیر افراید زیادی حتی در حد راه‌اندازی یک نیروگاه پنج کیلوواتی سرمایه‌گذاری کرده‌اند و یا روستائیانی داشته‌ایم که به علت کمبود بارش و خشکسالی امکان کشت و کار در زمین‌های کشاورزی خود نداشته‌اند، ولی با احداث نیروگاه‌های ۱۰ تا ۱۰۰ کیلوواتی در حال کسب درآمد هستند؛ که رفته رفته حجم اینگونه مراکز امروزه به یکهزار نیروگاه رسیده است.

وی با اشاره به اینکه در طول یکسال گذشته شاهد سرمایه گذاری‌های بیشتری برای راه‌اندازی نیروگاه‌های بزرگ تجدیدپذیر بوده‌ایم، ادامه داد: در طول یکسال اخیر پنج نیروگاه هر کدام به ظرفیت هفت مگاوات در استان همدان به بهره‌برداری رسیده است و نیرو‌های بزرگ دیگری در سایر استان‌های کشور از جمله اصفهان، کرمان، یزد و سیستان و بلوچستان افتتاح شده است.

تمامی شهر‌ها و استان‌های کشور نیروگاه تجدیدپذیر دارند

رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق خاطرنشان کرد: در حال حاضر تمامی شهر‌ها و استان‌های ما حداقل یک نیروگاه تجدیدپذیر دارند و امیدواریم در طول سال آینده با این مشارکت گسترده مردمی سهم بالاتری از این نیروگاه‌ها در کشور ساخته شده و به بهره‌برداری برسد.

مدیرعامل ساتبا زمینه اشتغال‌زایی نیروگاه‌های تجدیدپذیر را بسیار بالا دانست و افزود: خوشبختانه این عرصه منبع درآمد خوبی برای خانوار‌های ما و حتی جوانانی است که این روز‌ها جویای اشتغال هستند.

صادق‌زاده روند سرمایه‌گذاری و فعالیت در حوزه تجدیدپذیر‌ها را بسیار ساده ارزیابی کرد و گفت: ما حتی نمونه نیروگاه یک کیلوواتی با سرمایه‌گذاری پنج میلیون تومان هم داشته‌ایم با وجود اینکه ما محدودیتی نداریم، ولی به طور معمول نیروگاه‌های پنج کیلوواتی جزو کوچک‌ترین مراکزی است که احداث می‌شود.

با ۵ میلیون تومان سرمایه وارد عرصه ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر شوید

وی اضافه کرد: همانگونه که گفته شد اگر فردی حتی پنج میلیون تومان سرمایه در اختیار داشته باشد می‌تواند یک نیروگاه یک کیلوواتی احداث کند و اگر این میزان سرمایه به ۲۵ میلیون تومان برسد می‌تواند نیروگاهی پنج کیلوواتی راه‌اندازی کند.

رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق در تکمیل این بخش از سخنان خود گفت: ما به طور معمول برای یک منزل مسکونی بین دو تا ۲.۵ کیلووات ظرفیت نیاز داریم بنابراین فردی که یک نیروگاه پنج کیلوواتی احداث می‌کند در واقع میزان مصرف برق دو خانوار را تامین می‌کند. فردی که این نیروگاه را احداث می‌کند برق آن را به شبکه وزارت نیرو می‌فروشد و ما نیز آن را با قیمت مناسب و تضمینی خریداری می‌کنم.

مدیرعامل ساتبا به میزان درآمد در احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر اشاره کرد و افزود: اگر سرمایه لازم یک فرد برای احداث نیروگاهی پنج کیلوواتی را ۲۵ میلیون تومان در نظر بگیریم به طور متوسط این نیروگاه برای احداث کننده ۸۰۰ هزار تومان درآمد خواهد داشت.

نحوه سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر

صادق‌زاده به نحوه سرمایه‌گذاری در این حوزه اشاره کرد و گفت: اگر فردی بخواهد در زمینه نیروگاه‌های کوچک سرمایه‌گذاری کند می‌تواند به شرکت‌های توزیع برق همان شهر مراجعه کند تا قراردادی با سرمایه‌گذار توسط شرکت‌های توزیع به نمایندگی از سازمان ساتبا منعقد شود و پس از آن احداث نیروگاه انجام خواهد شد و از نخستین ماهی که تولید برق این مجموعه آغاز شود پول انرژی به دست آمده از آن نیز به حساب سرمایه‌گذار واریز می‌شود.

رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق خاطرنشان کرد: احداث این نیروگاه‌ها بسیار سریع است و معمولا یک نیروگاه کوچک در این مقیاس بین یک و یا حداکثر دو روز احداث می‌شود. خوشبختانه امروزه در کشور شرکت‌های دانش بنیان فراوانی ایجاد شده‌اند که این نیروگاه‌ها را با فناوری‌های بسیار مناسب احداث می‌کنند.

هزنیه نگهداری از نیروگاه‌های تجدیدپذیر بسیار اندک است

وی با تاکید بر اینکه نیروگاه‌های تجدیدپذیر تعمیر و نگهداری زیادی لازم ندارند، تصریح کرد: معمولا حداثکر نگهداری از این مجموعه‌ها مربوط به تمیز کردن پنل‌هاست که اگر بارش باران هم صورت بگیرد به صورت خودکار این امر انجام می‌شود بنابراین هزنیه و نگهداری از آن‌ها بسیار اندک است، اما در مقابل درآمدزایی مناسبی دارند.

مدیرعامل ساتبا به راه‌کار‌های راه‌اندازی نیروگاه‌های تجدیدپذیر در صورت نبود سرمایه لازم اشاره کرد و افزود: در حال حاضر ۱۰۰ نیروگاه کوچک مقیاس در کشور احداث شده که اغلب آن‌ها با سرمایه‌های خود نیروگاه‌دار احداث نبوده است یعنی اینکه فرد به بانک مراجعه کرده و یا سرمایه‌گذار دیگری کمک گرفته و این نیروگاه را احداث کرده است سپس در طی سه یا چهار سال اول بهره‌برداری از این مجموعه نیمی از بهای برقی که بابت صورت حساب‌های تولید برق این نیروگاه دریافت می‌شود بابت استهلاک سرمایه به سرمایه‌گذار پرداخت شده و نیم دیگر آن در اختیار صاحب نیروگاه قرار می‌گیرد.

صادق‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود گفت: همانگونه که اعلام شد برق تمامی نیروگاه‌های تجدیدپذیر را به صورت تضمینی و به مدت ۲۰ سال خریداری می‌کنیم و هر ماه که صورت حساب نیروگاه‌ها پرداخت می‌شود با توجه به تورم آن ماه میزان پرداخت را نسبت به ماه قبل و زمان انجام قرارداد تعدیل کرده و افزایش می‌دهیم.

بازگشت سود و سرمایه در انرژی‌های تجدیدپذیر تضمین شده است

رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق مبنای تعدیل قیمت‌ها را نرخ یورو برشمرد و افزود: اگر در زمان عقد قرارداد یورو به عنوان مثال قیمتی چهار هزار تومانی داشته باشد و در پنج سال آینده این رقم به هشت هزار تومان افزایش پیدا کند طبیعتا قیمت برقی که قرار است ما پرداخت کنیم هم به همین میزان هر ماه افزایش پیدا می‌کند بنابراین تورم در آن لحاظ شده است و مطمئنا بازگشت سرمایه و سودی که برای این سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شده تضمین شده است.

مدیرعامل ساتبا در بخش پایانی سخنان خود گفت: انرژی‌های تجدیدپذیر تجارت و فعالیت اقتصادی جدیدی است که در همه جای دنیا شروع شده و به طبع آن در کشور ما نیز این روند آغاز گشته است، اما کشور ما مزیت‌های بسیار زیادی در این حوزه دارد. تابش نور خورشید در کشور ما حدود ۲.۵ تا سه برابر کشوری همچون آلمان است، ولی در آلمان رقمی در حدود ۵۰ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی نصب شده است. طبیعتا در کشور ما این امر سودآورتر است و اگر مردم وارد این فعالیت اقتصادی شوند طبیعتا هم خود افراد و هم کشور از آن بهره‌مند خواهند شد.
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
0
0
برق نیوز عزیز
واقعا به همین راحتی و به موقع پول برق رو واریز می کنند؟ من داستان های دیگه ای شنیدم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
0
0
يعني ساخت ١مگاوات داخلي چه قدره برق نيوز ؟ ميشه بفرماييد
مدیر پایگاه از 3.5 تا 5 میلیارد تومان قیمت می دهند
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۷
0
0
با سلام و احترام حضور محترم خوانندگان و جناب آقای دکتر صادق زاده
ریاست محترم سازمان انرژیهای تجدیدپذیر و بهره وری ایران
گزارش مربوط به تناسب سرمایه و احداث نیروگاه خورشیدی از زبان جنابعالی را خواندم ، قبل از اینکه مطالبم را مطرح کنم خواستم با حضرتعالی موضوعی را در جریان قرار دهم ،
جناب صادق زاده اینجانب مدت زمانی است که فعالیتهای شما را در حوزه های مختلف نقد کرده و می کنم ، و سعی کردم با نگاهی بی طرفانه مسائل را مطرح نمایم ، هرچند در بعضی مواقع ناچار شدم از کلماتی استفاده کنم که خود از به زبان آوردن آن خوشایند نبودم ، اما شما و دوستانتان باعث شدید نقدها شکل دیگری به خود بگیرند که واقعا متاسف هستم از اینکه اگر به این نقد ها توجه می کردید شاید وضعیت تجدیدپذیر و بهره وری هم اکنون بهتر از این می بود. جناب اقای صادق زاده متاسفانه شما به دور خود حصاری ایجاد کرده اید که فقط صدای خودتان را می شنوید و صدای آدمهایی را که همانند شما صحبت کنند را فقط .
و اما مطلبی که تحت عنوان تناسب سرمایه و احداث نیروگاه خورشیدی مطرح کردید .
جناب دکتر شما متولی امر انرژیهای تجدیدپذیر در کشور هستید که فقط یکی از ظرفیت های آن انرژی خورشیدی است (که آن هم جای بحث فراوان دارد . حضرتعالی در ظرفیتهای دیگر انرزیهای تجدیدپذیر در این مدت 3 سال مدیریت خود چه دستاوردهایی در سطح کشور داشته اید ؟)
به عنوان مثال ، شما در حوزه انرژی بادی چه سیاستگذاری را ملی و بین المللی ریل گذاری کرده اید ؟ از چه میزان ظرفیت انرژی کشور در حوزه بادی استفاده کرده اید؟ در حوزه انرژی بادی آیا از ظرفیتهای شرکت های دانش بنیان ، دانشگاهها و موسسات تحقیقاتی استفاده کرده اید؟ حدود دوسال پیش در حوزه انرژی بادی جلساتی را در وزارت خانه تشکیل می دادید تحت عنوان کمیته وستاس با هدف بستر سازی جهت فعالیت شرکت وستاس ، نتایج جلسات کمیته وستاس به کجا انجامید؟ آیا قرار بود توسعه انرژیهای بادی کشور فقط توسط این شرکت خارجی(وستاس) صورت پذیرد ؟ آیا با رفتن چیت چیان و انحلال این کمیته و کم رنگ شدن حضور وستاس ظرفیت انرژیهای بادی کشور نیز باید به فراموشی سپرده شود ؟ جناب صادق زاده چه کسی باید پاسخگوی این سیاستگذاری در حوزه انرژی بادی باشد ؟ جنابعالی ؟ یا شخص چیت چیان؟
از دیگر ظرفیت های انرژیهای تجدیدپذیر در کشور انرژی هیدروژن و پیل سوختی است ، ظرفیتی که با دستور شخص جنابعالی در چارت جدید ساتیا ، این دفتر تخصصی کاملا منحل گردید ظرفیتی که دارای سند پیل سوختی در کشور بوده ، که پس از 15 سال فعالیت هم دفتر تخصصی آن منحل گردید و هم نیروی های متخصص آن به دیگر حوزه های غیر هیدروژن و پیل سوختی در سازمانتان منتقل شدند ، جناب صادق زاده سند پیل سوختی کشور به جهت توسعه ، انتقال تکنولوژی ، بستری سازی علمی تصویب شد ، و چون شما تخصص این کار را نداشتید به راحتی آن را حذف کردید ، این موضوع یک بار در همین برق نیوز مورد نقد قرار گرفت که پس از اینکه مورد نقد قرار گرفت شما ظرف کمتر از دو ماه ان را منحل کردید و این نشان از نقد پذیری و مشارکت 100% شما دارد .
از دیگر ظرفیتهای انرژیهای تجدیدپذیر در کشور انرژی زیست توده می باشد فناوری که امروزه در استفاده از زباله شهری و صنعتی ، فاضلاب شهری و روستایی ، کشتارگاهها ، شیرابهای بیمارستانی ، کشاورزی ، دامداری ، مرغ داری ... می توان استفاده کرده ، جناب صادق زاده در رابطه با زیست توده همین بس که کود کمپوست تولید شده آن منهای گاز متان آن که می توان جهت روشنایی و گرمایش استفاده شود ، در کشورهای عربی کیلویی 2/1 دلار بفروش می رسد (بعد شما صحبت از اشتغال زایی می کنید ) شما با تفکراتی که دارید و با دستور شخص شما این دفتر تخصصی در چارت ساتبا منحل گردید و نیروهای متخصص آن منتقل به حوزه های غیر مرتبط شدند
از دیگر ظرفیت انرژیهای تجدیدپذیر ژئو ترمال (زمین گرمایی )می باشد این دفتر تخصصی نیز به دستور شما منحل گردید و هم اکنون یک پروژه بزرگ ملی بدون متولی سردرگم است
جناب صادق زاده ایا خود شما مطلب تناسب سرمایه و احداث نیروگاه خورشیدی را به دقت خوانده اید من توصیه می کنم اگر مطالعه کردید مجددا آن را بخوانید تمام صحبت شما در این 3 سال مدیریت شما در سمینارها ، کنفرانسها ، نشستهای علمی و بین المللی شده همین که عبارتند از :
1. براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی بایستی تا پایان برنامه ششم توسعه پنج هزار مگاوات از نیاز برق خود را از محل انرژی‌های تجدیدپذیر تامین کنیم
2. از دو سال پیش وزارت نیرو قیمت خرید تضمینی برق تولیدی نیروگاه‌ها را ارائه کرده و ضمنا اعلام داشته است به صورت تضمینی به مدت ۲۰ سال برق تمامی نیروگاه‌های احداثی را خریداری می‌کند و هر ماه که صورت حساب نیروگاه‌ها پرداخت می‌شود
3. اگر فردی بخواهد در زمینه نیروگاه‌های کوچک سرمایه‌گذاری کند می‌تواند به شرکت‌های توزیع برق همان شهر مراجعه کند
جناب صادق زاده شما رئیس سازمانی هستی که متولی امر تمام حوزه های تجدیدپذیر در کشور می باشد ، شما متولی هستی ، و منظور از متولی یعنی تعامل با وزارتخانه ها ، سازمان ها ، موسسات ، دانشگاهها ، گزارش شما از تعاملات با این ذینفعان کجاست ؟ شما متاسفانه با اطلاعی که من دارم تعاملی با حوزه های ستادی وزارت نیرو ندارید چه برسد به تعامل با دیگر دستگاهها ، آیا توسعه و بستر سازی انرژیهای تجدیدپذیر و بهره وری نیاز به تعامل ندارد ؟ شما همیشه در حوزه تجدیدپذیر از آلمان خیلی مثال می زنید ، ایا منطق فازی پیشرفت آلمان در خصوض تجدیدپذیر را بررسی و مطالعه کرده اید ؟ توصیه من به شما این است مدل مفهومی توسعه انرژیهای تجدید پذیر کشور المان را مطالعه بکنید ، و ببینید متغیرهای موفقیت آلمان ها که شما علاقه خاصی به سرمایه گذاری ، سرمایه گذاران آنها در حوزه تجدیدپذیر در ایران دارید ، چیست ؟
موضوع بعدی که مطرح فرمودید :
(اینکه ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور برای نخستین بار به ۵۰۰ مگاوات رسیده است، گفت: این رقم شامل یک‌هزار نیروگاه کوچک مقیاس یا کیلوواتی و حدود ۴۰ نیروگاه بزرگ مگاواتی است که هر هفته نیز به تعداد این نیروگاه‌ها افزوده می‌شود و امیدواریم تا پایان تابستان ظرفیت ما حداقل به ۶۰۰ مگاوات و تا پایان سال آینده به نزدیک هزار مگاوات افزایش پیدا کند.)
شما با اختیارات تام در این 3 سال گذشته با توجه به آمار خودتان به ظرفیت 500 مگاوات رسیده اید (ظرف 3 سال) و در ادامه گفتید تا پایان سال 97 به 1000 مگاوات خواهید رسید ، سوال اینجاست شما چه بستر سازی و چه شرایطی را می خواهید رقم بزنید که در آینده نگری خود با یقین به 1000 مگاوات می خواهید برسید ؟ جناب دکتر شما در 13 مهر سال 1395 در نشست خبری در سانا فرمودید به میزان 1000 مگاوات قرارداد احداث نیروگاه تجدیدپذیر با بخش خصوصی امضاء شده ، سپس در مصاحبه ایی مورخ 20 فروردین 1396 (در برق نیوز چاپ شده ) فرمودید ظرفیت تجدیدپذیرها تا پایان سال 1396 به 1000 مگاوات می رسد و الان پایان سال 1396 هستیم ، و شما خودت با این اعداد و ارقامی که توسط جنابعالی عنوان شده بگویید تجدیدپذیر در کشور کجا قرار دارد ؟
در جایی دیگر از صحبتتان فرمودید : (صادق‌زاده بیان کرد: خوشبختانه نیروگاه‌های تجدیدپذیر و فناوری‌های آن‌ها بسیار ساده است) جناب صادق زاده با این صحبتها در حال بستر سازی هستید ؟ شما سازمانی را در اختیار دارید که فقط حقوق ماهیانه پرسنل شما حدود 3 میلیارد تومان است(طرح و جاری) یعنی سالی 36 میلیارد و 3 سال می شود 108 میلیارد تومن . جناب صادق زاده مجلس شورای اسلامی می دانست چه سازمانی را می خواند ایجاد کند (ساتبا) ولی هرگز ندانستی چه سازمانی را در اختیار داری . نیروگاههای تجدیدپذیر فناوری ساده ایست، این مطلب درستی است اما اهداف ساتبا چیست ؟ و به چه منظوری در مجلس شورای اسلامی ایجاد شده است ؟ برنامه های استراتژی آن در سطح ملی و بین المللی چیست ؟ برنامه های عملیاتی آن آیا با برنامه های اعلام شده وزیر محترم نیرو در خصوص تجدیدپذیر هماهنگ می باشد ؟ در حوزه های قوانین بین دستگاهی با سازمان برنامه و بودجه ، وزارت اقتصاد و دارایی ، سازمان محیط زیست ، جهاد کشاورزی چه تعاملاتی تاکنون تحت عنوان ایجاد قوانین بین دستگاهی داشته اید ؟
خلاصه کلام دکتر ، شما ساتبا را در حد یک دفتر پیشخوان دولت جهت صدور مجوز تنزل داده اید ، بارها و بارها این را من متذکر شده ام ولی هیچ گوش شنوایی انگار وجود ندارد یا اگر دارد نمی خواهد بشنود. .
در ادامه گفته اید (روستائیانی داشته‌ایم که به علت کمبود بارش و خشکسالی امکان کشت و کار در زمین‌های کشاورزی خود نداشته‌اند، و در جایی دیگر گفتید : وی با تاکید بر اینکه نیروگاه‌های تجدیدپذیر تعمیر و نگهداری زیادی لازم ندارند، تصریح کرد: معمولا حداثکر نگهداری از این مجموعه‌ها مربوط به تمیز کردن پنل‌هاست که اگر بارش باران هم صورت بگیرد به صورت خودکار این امر انجام می‌شود بنابراین هزنیه و نگهداری از آن‌ها بسیار اندک است)
من متوجه تحلیل شما نشدم دکتر ، در ضمن می دانستید در توسعه انرژیهای تجدیدپذیر فرهنگ سازی نقش مهمی دارد ، حالا به نظر شما باران بیاید برای توسعه تجدیدپذیر بهتر است یا نیاید ؟!!!
در ادامه صحبت خود گفته اید : (رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق در تکمیل این بخش از سخنان خود گفت: ما به طور معمول برای یک منزل مسکونی بین دو تا ۲.۵ کیلووات ظرفیت نیاز داریم بنابراین فردی که یک نیروگاه پنج کیلوواتی احداث می‌کند در واقع میزان مصرف برق دو خانوار را تامین می‌کند. فردی که این نیروگاه را احداث می‌کند برق آن را به شبکه وزارت نیرو می‌فروشد و ما نیز آن را با قیمت مناسب و تضمینی خریداری می‌کنم)
آقای دکتر با این برنامه های یک شبه شما چه می کشند این بخش خصوصی ، ما اولین روزها گفتیم شما احتیاج به برنامه های کلان ، برنامه های بلندمدت ، برنامه های میان مدت ، برنامه های کوتاه مدت دارید (هرچند شما این ادبیات را فقط قصه بچگانه می دانید )که بخش خصوصی بداند چطور باید برنامه ریزی و سرمایه گذاری کند شما با این سناریو می خواهید تا پایان برنامه ششم توسعه 5000 مگاوات تحویل وزارت نیرو بدهید؟!!!
جناب صادق زاده معاون ، وزیر سابق(چیت چیان) و رئیس محترم انرژیهای تجدیدپذیر و بهره وری ایران ، آیا داستان دون کیشوت را خوانده ای ؟!!! بچه که بودم همیشه فکر می کردم این چه داستانهایی است که ما باید بخوانیم ، امروز به جواب دوران بچگی خود رسیدم
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار