کد خبر: ۳۰۳۱۳
تاریخ انتشار : ۱۳:۵۲ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
تاجیکستان برنامه ریزی می‌کند در سال جاری میلادی صادرات انرژی برق به کشور‌های همسایه از جمله افغانستان و ازبکستان را افزایش دهد.
به گزارش برق نیوز، تاجیکستان در حال برنامه ریزی است تا در سال جاری میلادی صادرات انرژی برق به کشور‌های همسایه از جمله افغانستان و ازبکستان را افزایش دهد.

بر اساس این گزارش، همچنین متخصصین برق تاجیکستان در فصل تابستان سال جاری میلادی مقدار جریان مازاد آب از مخازن نیروگاه‌های برق آبی را کاهش می‌دهند.

بخش مطبوعاتی وزارت انرژی و منابع آب تاجیکستان اعلام کرد: برنامه ریزی می‌شود در سال جاری میلادی صادرات انرژی برق به کشور‌های همسایه از جمله افغانستان و ازبکستان افزایش و مقدار جریان مازاد آب کاهش یابد.

جریان اضافه آب سالانه از مخازن نیروگاه‌های برق آبی تاجیکستان معادل ۶ میلیارد کیلووات ساعت برق است.

در سال گذشته میلادی مقدار جریان مازاد آب به بیش از ۱۰ میلیارد متر مکعب رسیده است.

بر اساس این گزارش، افزایش میزان صادرات انرژی برق در سال جاری میلادی امکان کاهش مقدار جریان مازاد آب از مخزن آب «نوریک» را فراهم می‌کند.

در تابستان جریان آب رودخانه «وخش» از ۲ هزار متر مکعب در ثانیه فراتر رفت که برای تولید انرژی برق ۷۰۰ متر مکعب مصرف می‌شود و بخش کمی از این آب برای پر کردن مخزن «نوریک» استفاده می‌گردد.

نماینده بخش مطبوعاتی وزارت نیرو تاجیکستان اظهار داشت که برنامه ریزی می‌شود در سال جاری میلادی پس از امضای اسناد مربوطه بین شرکت‌های انرژی دو کشور در چهارچوب سفر «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان روز‌های ۹ و ۱۰ مارس به دوشنبه صادرات انرژی برق به ازبکستان آغاز شود.

پیشتر شرکت انرژی «برق تاجیک» اعلام کرد که با ازبکستان در مورد صادرات انرژی برق تاجیکستان به مقدار یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون کیلووات ساعت برق گفت‌وگو‌ها انجام شده است.

بخش مطبوعاتی وزارت نیرو تاجیکستان همچنین اعلام کرد: برنامه ریزی می‌شود امسال به افغانستان به مقدار یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون کیلووات ساعت برق صادر شود که نسبت به سال ۲۰۱۷ میلادی ۲۰۰ میلیون کیلووات ساعت برق بیشتر است. همچنین بین تاجیکستان و قرقیزستان رژیم تبادلات انرژی در زمان تابستان و زمستان سال وجود دارد.

تاجیکستان در سال گذشته میلادی به افغانستان یک میلیارد و ۳۰۴ میلیون کیلووات ساعت برق صادر کرده است.

بر اساس توافقات، در سال ۲۰۱۸ میلادی این شاخص برنامه ریزی می‌شود تا یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون کیلووات ساعت برق افزایش یابد. نرخ صادرات برق به افغانستان در سال گذشته میلادی در سطح ۵۲ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار قرار گرفته است.
 
منبع: اقتصاد ایران
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار