کد خبر: ۳۰۵۰۳
تاریخ انتشار : ۰۹:۳۰ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۶
به پایان رسیدن منابع نفتی و انتشار گاز‌های گلخانه‌ای با سوختن ذغال سنگ و نفت و سایر سوخت‌های فسیلی و انباشته شدن پسماند‌های هسته‌ای از رآکتور‌های اتمی انسان‌ها را ناچار خواهد نمود که در آیند اغلب منابع انرژی سنتی کنونی را با منابع انرژی تجدید پذیر جایگزین کنند. انرژی جزر و مد یکی از بهترین گزینه‌های این دیدگاه نوین است.
مبدل‌های انرژی جدید با بازدهی زیاد و ارزان و سازگار با طبیعت می‌تواند انرژی جزر و مد و امواج را در سرتاسر جهان به یک انرژی در دسترس تبدیل کند. این انرژی لزوما نباید در نیروگاه‌های مولتی مگاواتی استفاده شود بلکه در مقیاس نیروگاه‌های کوچکی که توان تولیدی چند کیلوواتی دارند نیز می‌تواند مورد بهره برداری قرار گیرد و انرژی پاک را برای مصارف انفرادی و شخصی در دسترس قرار دهد.

با توجه به تجارب و مطالعات انجام شده، بهره برداری از انرژی جزر و مد در سطح گسترده با استفاده از ژنراتور‌های خاص امکان پذیر می‌باشد لازم است این امر در راستای استحصال انرژی عظیم امواج در وسعت سواحل شمال و جنوب ایران نیز مورد توجه واقع گردد. استفاده از ژنراتور‌های مناسب بویژه ژنراتور القایی در توربین برق امواج و عملکرد ژنراتور‌های القایی متصل به شبکه در نیروگاه‌های برق امواج و مسائل مربوط به این گونه نیروگاه‌ها شناسایی شده و برنامه توسعه‌ی بهره برداری انرژی امواج و انرژی جزر و مد و امواج در مجموعه انرژی‌های تجدید پذیر را در اولویت بالاتری قرار داد همچنین در مناطق تجاری و توریستی به خصوص سواحل جنوبی خزر استفاده از سیستم تهویه مطبوع وابسته به آب دریا بسیار مهم است و امید‌ می‌رود در آینده این سیستم‌ها در سواحل شمالی کشور کاربرد داشته باشند.

ایران از بزرگترین کشور‌هایی است که ذخایر انرژی فسیلی دارد و نیز از صادرکنندگان مهم نفت و گاز و از اعضای مهم سازمان اوپک، است که در زمینه اکتشاف، تولید و استخراج و فعالیت در صنعت انرژی در حدود یک قرن سابقه دارد. به رغم سابقه بسیار طولانی ایران در زمینه فعالیت‌های انرژی،به دلیل انحصاری بودن فعالیت‌ها وتمرکز آن در بخش دولتی سهم بخش‌های دانشگاهی و مجامع علمی مستقل چندان زیاد نبوده است؛ و در مقایسه با دیگر کشور‌ها ملاحظه می‌شود که در ایران، نقش مجامع علمی دانشگاهی و انجمن‌های تخصصی انرژی در تصمیم سازی و تصمیم گیری‌ها بسیار کم رنگ است.

بطور کلی استخراج انرژی از جزر و مد (امواج) به مقیاس زیاد سرمایه بر است و این ناشی از پایین بودن دانسیته انرژی‌های دریایی است. گرچه با پیشرفت فناوری امکان کاهش هزینه‌ها وجود دارد، ولی همچنان توسعه این منابع انرژی بسیار محدود است.منابع انرژی دریایی به طور کلی در تمام کاربرد‌ها تمام ناشدنی و غیر آلاینده هستند و از آنجا که هیدرو کربن نمی‌سوزانند بی خطر تلقی می‌شوند. در مورد تولید برق از جزر و مد، طرح‌هایی که مستلزم ساختن حوضچه‌های ذخیره آب در نشیب رودخانه‌ها هستند، چنان صدماتی زیست محیطی‌ای به زیستگاه‌های طبیعی وارد می‌کنند که اصولا جذابیت خود را از دست داده اند.

با توجه به تجارب و مطالعات انجام شده، بهره برداری از انرژی امواج در سطح گسترده با استفاده از ژنراتور‌های خاص امکان پذیر می‌باشد لازم است این امر در راستای استحصال انرژی عظیم امواج در وسعت سواحل شمال و جنوب ایران نیز مورد توجه واقع گردد. استفاده از ژنراتور‌های مناسب بویژه ژنراتور القایی در توربین برق امواج و عملکرد ژنراتور‌های القایی متصل به شبکه در نیروگاه‌های برق امواج و مسائل مربوط به این گونه نیروگاه‌ها شناسایی شده و برنامه توسعه‌ی بهره برداری انرژی امواج در مجموعه انرژی‌های تجدید پذیر را در اولویت بالاتری قرار داده است، همچنین در مناطق تجاری و توریستی به خصوص سواحل جنوبی خزر استفاده از سیستم تهویه مطبوع وابسته به آب دریا بسیار مهم است و امید می‌رود در آینده این سیستم‌ها در سواحل شمالی کشور کاربرد داشته باشند.
 
 
انرژی جزر و مد،یکی از انواع انرژی‌های تجدیدپذیر
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار