کد خبر: ۳۰۷۱۸
تاریخ انتشار : ۱۱:۱۹ - ۱۵ فروردين ۱۳۹۷
موتورهای آسنكرون با توجه به قدرت و ولتاژ آن به طریق مختلف راه اندازی ميشوند و با توجه به اينكه موتور در لحظه شروع به كار جريان زيادی مي كشد و اين جريان زياد علاوه بر اينكه به خود موتور صدمه ميزند به مصرف كننده های ديگری كه از اين خط تغذيه می كنند لطمه زده و كار آنها را مختل می سازد

سرویس آموزش و آزمون برق نیوز: موتور‌های آسنکرون با توجه به قدرت و ولتاژ آن به طریق مختلف راه اندازی میشوند و با توجه به اینکه موتور در لحظه شروع به کار جریان زیادی می‌کشد و این جریان زیاد علاوه بر اینکه به خود موتور صدمه میزند به مصرف کننده‌های دیگری که از این خط تغذیه می‌کنند لطمه زده و کار آن‌ها را مختل می‌سازد. بنابراین برای کم کردن جریان شروع به کار موتور باید چاره‌ای اندیشید.

معمولاً به روش‌های زیر راه اندازی می‌شود در نتیجه جریان راه اندازی کم می‌شود:

۱) به طور مستقیم

۲) توسط کلید یا مدار ستاره – مثلث

۳) توسط کمپانساتور

۴) راه اندازی بوسیله اضافه کردن مقاومت در مدار روتور

۵) راه اندازی بوسیله داخل کردن مقاومت در مدار استاتور

۱- راه اندازی موتور به طور مستقیم: برای موتور‌هایی که بزرگ نیستند و آمپر زیادی از شبکه نمی‌کشند بوسیله یک کلید سه قطبی به شبکه متصل می‌شوند.

۲- راه اندازی ستاره – مثلث: ابتدا ولتاژ اولیه را که بر هر فاز متصل میشود، را کم مى کنیم سپس وقتی که موتور به دور نرمال خود رسید ولتاژی که به هر فاز می‌رسد را زیاد می‌کنیم.

بنابراین در لحظه اول کلید به حالت ستاره بوده یعنی ولتاژ دو سر هر فاز به u/√۳ تقلیل می‌یابد در نتیجه موتور با توان ۳/۱ توان نامی خود کار می‌کند.

استعمال کلید روی انواع موتور‌ها با روتور قفسه‌ای یا روتور سیم پیچی امکان پذیر است. ولی در موتور‌هایی که با بار زیاد کار می‌کنند از کلید برای راه اندازی استفاده نمی‌شود. چون گشتاور مقاوم بار زیاد است.

۳- راه اندازی توسط کمپانساتور: این وسیله راه اندازی که اتوترانسفورماتور کاهنده است بین موتور و شبکه قرار می‌گیرد. این طریق راه اندازی به دلیل اینکه جریان شروع به کار و گشتاور شروع به کار هر دو به یک نسبت پایین می‌آیند خیلی خوب است. ولی چون هزینه آن گراناست فقط در موتور‌هایی که قدرت زیاد دارند استفاده می‌شوند.

۴- راه اندازی موتور‌های قفسه‌ای بوسیله قرار دادن مقاومت سر راه استاتور: برای جلوگیری از عبور جریان زیاد در موقع راه اندازی موتور میتوان مقاومت‌هایی به طور سری سر راه سیم پیچی هایموتور قرار دارد؛ و به تدریج که موتور دور می‌گیرد دسته مقاومت‌های راه انداز را به طرف چپ حرکت داده در این صورت کم کم مقاومت‌ها از سر راه مدار خارج می‌شود.

این طریق راه اندازی به دلیل تلفات انرژی در مقاومت‌ها زیاد و نیروی کشش در لحظه شروع به کار کم، استعمال کمی دارد.

۵- راه اندازی موتور‌های آسنکرون با روتور سیم پیچی با قرار دادن مقاومت سر راه روتور: تمام مقاومت‌های راه انداز را سر راه سیم پیچی روتور قرار داد. بدین وسیله مقاومت مدار سیم پیچی روتور را به حداکثر مقدار خود میرسانند و سپس استاتور را به شبکه برق وصل می‌کنند. مقاومت روئستای روتور به تدریج از مدار خارج می شود.

روشهای مختلف راه اندازی موتورهای آسنكرون

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار