کد خبر: ۳۰۷۶۴
تاریخ انتشار : ۰۹:۰۳ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۷
 تکمیل و تجهیز نیروگاه سیکل ترکیبی ۴۶۰ مگاواتی شهرستان نوشهر به عنوان یکی از طرح‌های ملی زیر بنائی غرب مازندران سرانجام پس از ۱۱ سال با جدیت و پیگیری مسئولان دولت تدبیر و امید به گام نهائی رسید و شمارش معکوس برای بهره برداری از آن آغاز شد.

به گزارش برق نیوز، این نیروگاه دارای 2 بخش یکی واحد توربین گازی و دیگری واحد بخار است که بر اساس اعلام سرمایه گذار آن بخش توربین گازی با ظرفیت تولید حدود 310 مگاوات در اردیبهشت ماه امسال وارد مدار می شود.

اگر چه عملیات ساخت این نیروگاه سال 1386 آغاز شده بود ، ولی تعلل صورت گرفته در سال های اولیه سبب شد تا روند اجرائی آن در برخورد با تحریم های ظالمانه متوقف شده و تمامی کارها مسکوت بماند.

تکمیل و تجهیز این نیروگاه به دنبال دستیبابی به توافق هسته ای (برجام ) و لغو برخی از تحریم ها ، از سرگرفته شد و از تابستان 95 نیز در پی چند بازدید مسئولان دولت یازدهم روند پرشتابی پیدا کرد.

یکی از اقدامات اساسی صورت گرفته در دولت یازدهم ، خریداری و وارد کردن تجهیزات این نیروگاه پس از حدود 9 سال از زمان عملیات اجرایی آن با همکاری سرمایه گذار بخش خصوصی بود که سبب شد امیدها برای به سرانجام رسیدن این طرح ملی را دوباره زنده کند.

این تجهیزات به علت تحریم های ظالمانه ، قابل انتقال به کشور نبود و پس از توافق هسته ای و شکسته شدن تحریم ها ، سرمایه گذار بخش خصوصی توانست در اواسط سال 95 این تجهیزات را از کشور ایتالیا خریداری و پس از بارگیری به وسیله یک فروند کشتی از طریق دریای سیاه و در ادامه دریای خزر وارد بندر نوشهر کند.

سرمایه گذار این طرح ملی روز پنجشنبه برای نشان دادن پیشرفت های صورت گرفته در تکمیل و تجهیز نیروگاه ، از جمعی از خبرنگاران شهرستان های نوشهر و چالوس دعوت و به همراه نماینده مردم شهرستان های نوشهر ، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی جزئیات بیشتری در باره وضعیت آن را تشریح کرد .

مدیرعامل شرکت تولید برق در این نشست از بهره برداری واحد توربین گاز این نیروگاه در اردیبهشت ماه امسال خبر داد و گفت که با بهره برداری این واحد حدود 310 مگاوات برق تولید و وارد مدار شبکه سراسری می شود.

یاسرگلزاری ، متوسط پیشرفت فیزیکی این طرح ملی را حدود 80 درصد اعلام کرد و افزود : عملیات پرشتاب ساخت این نیروگاه به خاطر رفع تحریم های ظالمانه از سوی دولت و تلاش های پیوسته مسئولان بویژه نماینده مجلس شورای اسلامی این منطقه از تابستان 95 انجام گرفت.

وی با بیان اینکه هم اکنون دست کم هزار و 300 نفر در این نیروگاه مشغول فعالیت هستند، اظهار داشت : بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته واحد توربین بخار این نیروگاه اردیبهشت ماه سال 98 با ظرفیت تولید برق 150 مگاوات وارد مدار خواهد شد.

گلزاری میزان اعتبار پیش بینی شده برای ساخت و بهره برداری از این طرح ملی را حدود 260 میلیون یورو( 15 هزار میلیارد ریال ) اعلام کرد.

این سرمایه گذار گفت که از این میزان اعتبار حدود 215 میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی تامین شده و بقیه نیز جزو سرمایه آورده سرمایه گذار بوده است که تاکنون ازاین میزان اعتبار ارزی ، حدود 175 میلیون یورو به پیمانکار پرداخت شده است.

گلزاری ابراز امیدواری کرد که با رفع مشکلات موجود در حوزه اعتباری و نیز اتصال خط نیروگاه به پست برق درجوارآن بتوان به وعده های داده شده در زمان بهره برداری از این نیروگاه عمل کرد.

نماینده مردم شهرستان های نوشهر ، چالوس و کلاردشت نیز دراین نشست ، گفت که ساخت این نیروگاه یکی از بزرگ ترین طرح های زیربنایی و اثرگذار منطقه است که در این دولت شاهد اجرای آن هستیم .

قاسم احمدی لاشکی افزود : پیش بینی هزار و 500 میلیارد تومان برای ساخت این نیروگاه یکی از دستاوردهای بسیارمهم نظام و دولت در بدو پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون در این منطقه است.

و
منبع: ایرنا
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار