کد خبر: ۳۰۹۱۶
تاریخ انتشار : ۱۹:۳۰ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۷
برای انتخاب نوع دوربین باید چه معیارهایی در نظر گرفت؟

سرویس آموزش و آزمون برق نیوز :

عوامل مهم در انتخاب نوع دوربین:

۱) قابلیت دید درشب

دید درشب IR عامل مهمی در انتخاب نوع دوربین می‌باشد. دوربین‌های دارای این قابلیت، می‌توانند در تاریکی تصویر خوبی به ما بدهند. درصورتی که این مساله برای شما مهم است حتما به قابلیت دید درشب دوربین توجه کنید.

۲) زاویه دید لنز دوربین

زاویه دید ثابت (Fixed lens):

یک زاویه دید ثابت را با توجه به فاصله کانونی خود برای دوربین ایجاد میکند.

لنز قابل تنظیم یا وریفوکال (Vari-focal lens):

یک زاویه متغییر را با توجه به بازه فاصله کانونی خود برای دوربین ایجاد می‌کند.

لنز‌های زوم (Zoom lens):

این لنز‌ها هم نوعی از لنز‌های قابل تنظیم هستند که به موتوری برای تغییر فاصله کانونی مجهز شده اند و از طریق آن میتوان با تغییر فاصله کانونی میزان زوم لنز را تغییر داد. لنز‌های زوم معمولا به صورت خودکار فوکوس میشوند.


۳) نوع بدنه و استقامت آن

دوربین‌ها بطور کلی اصطلاحا به دو دسته INDOOR و OUTDOOR تقسیم می‌شوند.

دوربین‌های INDOOR:

دوربین‌هایی هستند که در محیط‌های داخلی کاربرد دارند و بدنه آن‌ها مناسب محیط‌های خارجی نمی‌باشند بطوریکه به آب و گرد و غبار حساسیت دارند.

انتخاب نوع دوربین و DVR
دوربین‌های OUTDOOR:

دوربین‌هایی هستند برای فضا‌های بیرون استفاده می‌شوند وبدنه آن‌ها ضد آب وگرد و خاک می‌باشد.


انتخاب نوع دوربین و DVR

معرفی دوربین‌ها از نظر لنز، زاویه دید و محل قرار گرفتن آن‌ها

دوربین‌های دام (DOME):

دارای لنز ثابت با زاویه دید ۷۰ و ۸۵ درجه برای محیط‌های مسقف اداری و تجاری مناسب می‌باشند. عموما دارای دیددرشب می‌باشند.

انتخاب نوع دوربین و DVR

دوربین‌های بولت (BULEET):

با لنز ثابت (زاویه دید ۲۵، ۵۰ و ۷۰ درجه) و لنز‌های متغیر (۳۵ تا ۸۰ درجه و ۲۵ تا ۸۵ درجه) دارای بدنه محافظ دربرابر آب و گرد وخاک، مناسب برای فضا‌های بیرون نیز می‌باشند. عموما دارای دید درشب می‌باشند.

انتخاب نوع دوربین و DVR

دوربین‌های باکس (BOX):

قابلیت نصب لنز خارجی دارند مناسب برای تصویر زوایای خاص وتخصصی‌تر در مکان‌های داخلی می‌باشند، زیرا به آب حساس می‌باشند و درصورت استفاده در محیط‌های خارجی باید از کاور برای حفاظت آن استفاده شود. این نوع دوربین‌ها عموما فاقد دیددرشب می‌باشند، ولی در نور کم تصویر خوبی به ما می‌دهند.

انتخاب نوع دوربین و DVR

دوربین‌های مینیاتوری (مخفی):

دارای ابعاد بسیار کوچک می‌باشند و قابلیت دید درشب ندارند و در محیط‌های داخلی استفاده می‌شوند.

انتخاب نوع دوربین و DVR

انواع ضبط کننده‌های دوربین‌های مدار بسته:

۱) دستگاه DVR

۲) دستگاه NVR

واژه NVR مخفف Network Video Recorder (ضبط کننده ویدئویی شبکه) است. این نام معمولا در مقابل DVR که مخفف Digital Video Recorder (ضبط کننده ویدئویی دیجیتال) است قرار می‌گیرد. تفاوت نام این دو دستگاه تاحد زیادی می‌تواند نشان دهنده تفاوت آن‌ها باشد.

دستگاه DVR:

دستگاه ضبط تصاویر دیجیتال که به اختصار DVR نامیده می‌شود. سیستم نظارت و کنترل بر دوربین‌های مداربسته آنالوگ است. این سیستم قابلیت‌های فراوانی را برای دوربین‌ها فراهم می‌کند. از ضبط تصاویر با فرمت‌های تصویری و کیفیت‌های مختلف تا قابلیت‌های هشداری متنوع ارتباط با شبکه و بکارگیری نرم افزار‌های کاربردی.

این دستگاه برای سیستم مداربسته شما بسته به انتظاراتی که از سیستم دارید متفاوت است. مهمترین مساله تعداد کانال‌های ورودی تصویر و صوت آن می‌باشد DVR‌ها دارای ۴ تا ۳۲ کانال می‌باشند که باتوجه به تعداد دوربین‌ها انتخاب می‌شوند. درصورتیکه درحال حاضر تعدادکمتر از ۴ دوربین استفاده می‌کنید می‌توانید از دستگاه ۴ کانال استفاده کنید، اما درصورتیکه در آینده قصد تغیر مکان و افزایش دوربین‌ها را دارید بهتر است از دستگاه با ورودی‌های بیشتر استفاده کنید. توصیه می‌شود از دستگاه‌های با برند شناخته شده و دارای گارانتی معتبر استفاده کنید.


انتخاب نوع دوربین و DVR
دستگاه NVR:

دستگاه کنترل و ذخیره سازی تصاویر دوربین‌های مداربسته تحت شبکه IP را Network Video Recording یا به اختصار NVR می‌نامند. این دستگاه بر مبنای کنترل دوربین‌های شبکه طراحی شده و مدل‌های مختلف آن در ابعاد مختلف موجود است. این سیستم امکان کنترل دوربین‌های IP و ذخیره سازی تصاویر آن‌ها را فراهم می‌کند.

دستگاه NVR را به ساده‌ترین نحو میتوان معادل سرور در سیستم مداربسته شبکه قلمداد کرد. NVR تمامی وظایف DVR را در سیستم مداربسته شبکه بر عهده خواهد گرفت. در کنار آن می‌توان در صورت POE بودن از این دستگاه به عنوان منبع تغذیه دوربین‌ها نیز استفاده کرد.

اصطلاح POE چیست: اصطلاح POE مخفف سه واژه Power Over Ethernet به معنای تغذیه از شبکه است. تجهیزاتی که دارای قابلیت POE هستند امکان تغذیه از طریق شبکه را دارند و برق مصرفی آن‌ها از طریق همان کابلی که آن‌ها را به شبکه متصل می‌کند تامین خواهد شد.

حافظه (Hard):

ظرفیت هارد مورد نیاز باتوجه به تعداد دوربین‌ها، حجم تصاویر گرفته شده (که متناسب با کیفیت افزایش می‌یابد)، مقدار ساعات تصاویر ضبط شده و تعداد روز‌های نگه داشتن آن‌ها، محاسبه می‌شود. یک هارد با ظرفیت یک ترابایت مناسب برای ذخیره تصاویر تا چهار دوربین می‌باشد.

انتخاب نوع دوربین و DVR

نوع سیستم:

سیستم‌های مداربسته دارای دونوع آنالوگ وشبکه می‌باشند. دوربین‌های شبکه دارای کیفیت تصویر بالایی می‌باشند، ولی استفاده از این نوع سیستم‌ها به دلیل هزینه‌ی بالای آن رایج نیست و تنها در پروژه‌هایی که محدودیت هزینه ندارند کاربرد دارد. سیستم‌های آنالوگ دارای کیفیت متوسط هستند که به دلیل سادگی و مقرون بصرفه بودنشان کاربرد زیادی دارند. درصورت نیاز به مشاهده تصاور از طریق اینترنت برروی گوشی تلفن یا تبلت و کامپیوتر خود می‌توانید از طریق تهیه یک خط اینترنت و اتصال مودم به دستگاه dvr تصاویر دوربین‌های خود را از از طریق اینترنت مشاهده کنید. بدین منظور شما نیاز به یک IP دارید. آی پی‌ها به دو دسته استاتیک و دینامیک تقسیم می‌شوند. استفاده از آی پی دینامیک مقرون بصرفه‌تر می‌باشد، ولی باتوجه به اینکه IP دینامیک دائم درحال تغیر است و ISP هربار که شما به اینترنت وصل شوید، یک آی پی متفاوت به شما می‌دهدممکن است دیگران قابلیت دستیابی به تصاویر شما را پیدا کنند. بدین منظور بهتر است از IP استاتیک استفاده نمایید، زیرا شرکت یک IP مشخص به شما می‌دهد و این آدرس همواره ثابت خواهد ماند. باید توجه داشته باشید شرکت پشتیبان معتبر باشد، امنیت لازم را برقرار نماید و پشتیبانی او دائمی باشد. وسیستم شما قابل حک شدن نباشد.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار