کد خبر: ۳۱۱۱۶
تاریخ انتشار : ۱۴:۱۴ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۷
سیمبانان ایرانی در سخت‌ترین شرایط شبکه و در سرما و گرمای طاقت فرسا وظیفه مانور و تعمیر و نگهداری شبکه برق را عهده دار هستند. با این وجود عموما از شرایط کاری و حقوقی خود ناراضی بوده و بیشتر آن‌ها با حداقل حقوق در حال کار هستند. سیمبانان ایرانی هم می‌توانند در ایران یک تشکل صنفی برای پیگیری مطالبات خود داشته باشند و تلاش نمایند با هم افزایی و تلاش‌های گروهی در پی بهبود فضای کسب و کار خود باشند. روز جهانی سیمبان بر سیمبانان بزرگ کشورمان مبارک.
یادداشت مدیرمسئول: شغل سیمبانی از سال ۱۸۴۰ با راه اندازی خطوط تلگراف روی پایه‌های چوبی آغاز شده و با توسعه‌ی خطوط برق در سال ۱۸۹۰ وارد این صنعت شد. ۱۸ آوریل (۲۹ فروردین) بعنوان روز جهانی سیمبانان در جهان نامگذاری شده و در تعدادی از کشور‌های دنیا، سیمبانان و متولیان صنعت برق این روز را جشن گرفته و از زحمات آن‌ها قدردانی می‌کنند.

حرفه سیمبانی lineman بعنوان شغلی پرخطر و سخت بحساب آمده و افرادی که در این حوزه مشغل به کار هستند از حقوق و مزایای بالاتری برخوردارند. صعود و فرود از تیر و دکل برق، قرار گرفتن در میدان‌های مغناطیسی، کار با خط گرم و برقدار، اشتباهات انسانی و خطا‌های حفاظتی و ... موجب شده تا سالانه تعدادی از همکاران سیمبان ما جان خود را از دست دهند.

سیمبانان ایرانی در سخت‌ترین شرایط شبکه و در سرما و گرمای طاقت فرسا وظیفه مانور و تعمیر و نگهداری شبکه برق را عهده دار هستند. با این وجود عموما از شرایط کاری و حقوقی خود ناراضی بوده و بیشتر آن‌ها با حداقل حقوق در حال کار هستند. در موارد متعددی حتی پیمانکاران صنعت برقی حاضر به بیمه کردن این افراد نیستند و بدون بیمه آن‌ها را در شرایط پرخطر کاری بکار می‌گیرند.

قبلا نیز در روز سیمبان به مشکلات و مصائب زندگی سیمبانان پرداخته ایم و در این خصوص مطالب مختلفی منتشر شده است. نه تنها شرایط کاری این گروه مهم صنعت برقی حل نشده بلکه هر روز اخبار مختلفی در خصوص اعتراض سیمبانان در جاهای مختلف کشور شنیده می شود.

سیمبانان ایرانی هم می‌توانند در ایران یک تشکل صنفی برای پیگیری مطالبات خود داشته باشند و تلاش نمایند با هم افزایی و تلاش‌های گروهی در پی بهبود فضای کسب و کار خود باشند. سیمبانان در ایران عموما توسط شرکت‌های پیمانکار استخدام و بکار گرفته می‌شوند و نیروی مستقیم وزارت نیرو به حساب نمی‌آیند، اما با توجه به اهمیت بالای حضور آن‌ها در صنعت برق باید از طریق بخش دولتی برای آن‌ها شرایط کار مناسبی فراهم ساخت.

در ایران امسال هم مانند سال‌های گذشته هیچ ارگانی به این روز مهم نپرداخت، ولی در شبکه‌های اجتماعی خود سمیبانان این روز را به یکدیگر تبریک گفته و یاد و خاطره سیمبانانی که در هنگام کار روی شبکه جان خود را از دست اند را گرامی داشتند.

وضعیت کلی اشتغال برقی ها در ایران موجب شده تا شرایط استخدامی آنها شرایط خوبی نباشد. در اینجا چیزی بنام روز صنعت برق یا روز سیمبان وجود ندارد و حتی اهمیتی هم برای آن قائل نیستند. همه ساله بخش خصوصی و بخش کوچکی از حوزه دولتی صنعت برق، فقط روز صنعت برق که دهم اردیبهشت ماه نامگذاری شده است را بصورت جزئی جشن گرفته و یا آنرا به صورت محدود یادآوری می‌کنند.

سمیبانان کم از پرستاران ندارند که هرساله در برنامه‌های باشکوهی از آن‌ها حتی با حضور مقامات بلندپایه سیاسی تجلیل می‌شود. وزیر بهداشت خود را موظف به حضور در این مراسم دانسته و بر برپایی هرچه باشکوه‌تر آن تاکید می‌کند. پیش بینی می شد با حضور اردکانیان در سمت وزیر نیروی ایران، کمی بیش از گذشته به کارکنان و کارمندان صنعت برقی اهمیت داده شده و زحمات آنها دیده شود که در این مدت اتفاقا کمتر مورد توجه وزیر نیرو قرار گرفته است.

امیدواریم روزی برسد همه ما حداقل سالی یکبار به بهانه روز سیمبان ویا روز صنعت برق به خود و دیگران یادآوری کنیم که مهندسان و تکنسین‌ها و کارگران صنعت برقی هم برای این مملکت زحمت می‌کشند و حضور آن‌ها مغتنم شمرده می‌شود.

روز جهانی سیمبان بر سیمبانان بزرگ کشورمان مبارک.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار