کد خبر: ۳۱۱۷۰
تاریخ انتشار : ۰۹:۲۰ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
دلیل اصلی اینکه فرآیند زباله‌سوزی در کشور تاکنون مغفول مانده نیز این بود که با توجه به اینکه دولت به عنوان متولی تولید و توزیع برق، برق تولیدی این کارخانه‌ها را با قیمت پایین 300 تا 330 تومان به ازای هر کیلووات خریداری می‌کرد، لذا احداث کارخانه زباله‌سوز برای سرمایه‌گذار توجیه اقتصادی نداشت و این باعث شده بود تا بخش خصوصی در این حوزه سرمایه‌گذاری نکند.
به گزارش برق نیوز، خلیل‌الله کاظمی با اشاره به اعلام فراخوان جذب سرمایه‌گذار برای پروژه احداث کارخانه زباله‌سوز در مشهد، اظهار کرد: با توجه به معایب و مشکلات زیست‌محیطی که دیگر روش‌های مدیریت زباله هم‌چون دفن زباله و تبدیل به کمپوست دارد، برای حل مشکل ساماندهی پسماند در مشهد، یکی از روش‌های امحاء زباله که زباله‌سوزی یا گرفتن انرژی از زباله است در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه هزینه احداث کارخانه‌های زباله‌سوز بسیار بالاست، ادامه داد: در کارخانه زباله‌سوز صرف سوزاندن زباله مطرح نیست و باید تمامی فرآیندهای زیست‌محیطی از جمله تولید گازهای متان طبق استاندارهای بین‌المللی صورت بگیرد تا هیچ‌گونه آلودگی زیست‌محیطی ایجاد کند، لذا هزینه ساخت چنین کارخانه‌هایی بالاست و به سرمایه‌گذاری زیادی نیاز دارد.

کاظمی تصریح کرد: دلیل اصلی اینکه فرآیند زباله‌سوزی در کشور تاکنون مغفول مانده نیز این بود که با توجه به اینکه دولت به عنوان متولی تولید و توزیع برق، برق تولیدی این کارخانه‌ها را با قیمت پایین 300 تا 330 تومان به ازای هر کیلووات خریداری می‌کرد، لذا احداث کارخانه زباله‌سوز برای سرمایه‌گذار توجیه اقتصادی نداشت و این باعث شده بود تا بخش خصوصی در این حوزه سرمایه‌گذاری نکند.

وی با اشاره به اینکه هزینه احداث کارخانه زباله‌سوز در مشهد حدود 1200 تا 1500 میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود، افزود: از سوی دیگر شهردار‌ی‌ها نیز به دلیل اعتبارات محدودشان امکان ساخت و نگهداری این کارخانه‌ها را نداشته و این میزان سرمایه‌گذاری باعث به وجود آمدن مشکلاتی برای شهرداری‌ها می‌شود.

معاون خدمات و محیط زیست شهری شهردار مشهد عنوان کرد: با این وجود در طی قانون بودجه سال 97 کل کشور مقرر شده است که خرید تضمینی برق از بخش خصوصی توسط دولت به مقدار زیادی افزایش پیدا کند، اما هنوز میزان دقیق این افزایش قیمت مشخص نیست. با این وجود پیش‌بینی ما این است که این افزایش قیمت مناسب خواهد بود و به میزان قابل قبولی خواهد رسید که عملاً سرمایه‌گذاری مربوط به کارخانه‌های تولید برق از زباله را توجیه می‌کند.

وی گفت: هر چند در این مدت نیز شرکت‌های مختلف پیشنهادات متفاوتی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه ارائه کرده‌اند، اما برای اینکه به یک جمع‌بندی مناسب از نوع فرآیند رسیده و بهترین انتخاب را داشته باشیم، این فراخوان صادر شده است که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و با رعایت تمام استاندارهای زیست‌محیطی مد نظر بتوانیم اولین کارخانه زباله‌سوز مشهد را احداث کنیم.

کاظمی بیان کرد: نکته‌ دیگر این است که با توجه به رعایت استاندارها، لازم نیست این کارخانه خارج از محدوده‌ی خدماتی شهر ایجاد شود و شاید بتوانیم در نقاط بسیار نزدیک‌تری به شهر این کارخانه را احداث کنیم، بنابراین حجم زیادی از هزینه‌های جمع‌آوری و انتقال نیز با اجرای این پروژه کاهش خواهد یافت که این خود نیز در توجیه‌پذیری این کارخانه تأثیر خواهد داشت.

وی با اشاره به ظرفیت بالای این کارخانه، اضافه کرد: از مجموع 2000 تن زباله‌ای که روزانه در مشهد تولید می‌شود، حدود 300 تن زباله‌های قابل بازیافت است، هم‌چنین حدود 500 تن زباله نیز در مجموعه کارخانه کمپوست ساماندهی می‌شود و در صورت راه‌اندازی این کارخانه که ظرفیت سوزاندن روزانه 1200 تن زباله خواهد داشت، در میان مدت نیاز به احداث کارخانه زباله‌سوز دیگری در مشهد نخواهیم داشت.

معاون خدمات و محیط زیست شهری شهردار مشهد خاطرنشان کرد: زمان افتتاح کارخانه زباله‌سوز به میزان سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذار و هم‌چنین فرآیندهای ساخت برمی‌گردد چراکه حدود 60 درصد تجهیزات و ماشین‌آلات آن مبتنی بر دانش فنی کشورهای خارجی است و تطبیق و داخلی‌سازی آن حداقل سه چهار ساله زمان می‌برد.
منبع: بلدیه
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار