کد خبر: ۳۱۱۸۷
تاریخ انتشار : ۱۸:۲۷ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
ترانسدیوسر نوعی ترانس می‌باشدکه سیگنال الکتریکی به وجود آمده از سنسور را به یک سیگنال الکتریکی استاندارد (ولتاژ ۵-۰ وجریان ۲۰-۴ میلی آمپر) تبدیل می‌کند.

سرویس آموزش و آزمون برق نیوز :

ترانسدیوسرچیست؟

ترانسدیوسر نوعی ترانس می‌باشدکه سیگنال الکتریکی به وجود آمده از سنسور را به یک سیگنال الکتریکی استاندارد (ولتاژ ۵-۰ وجریان ۲۰-۴ میلی آمپر) تبدیل می‌کند. ترانسدیوسر‌ها برای تبدیل کمیت‌های مختلف آنالوگ و دما به سیگنال‌های استاندارد ولتاژ و جریان و همچنین برای ایزولاسیون سیگنال‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ بنابراین همواره خروجی یک ترانسدیوسر سیگنال الکتریکی است که در سمت دیگر خط می‌تواند مشخصه‌ها و پارامتر‌های الکتریکی نظیر ولتاژ، جریان و فرکانس را تغییر دهد، البته به این نکته باید توجه داشت که سنسور انتخاب شده باید از نوع سنسور‌های مبدل پارامتر‌های فیزیکی به الکتریکی باشد و بتواند مثلأ دمای اندازه گیری شده را به یک سیگنال بسیار ضعیف تبدیل کند.

انواع ترانسدیوسر‌ها عبارت اند از:

ترانسدیوسر ولتاژ
ترانسدیوسر جریان
ترانسدیوسر فرکانس
ترانسدیوسر توان اکتیو و راکتیو
ترانسدیوسر ضریب توان (کسینوس فی)
ترانسدیوسر قابل برنامه ریزی
ترانسدیوسر مقاومت
ترانسدیوسر دما
ترانسدیوسر ایزوله
ترانسدیوسر فشار
ترانسدیوسر خازنی
 

ترانسدیوسر ولتاژ:

معرفی ترانسدیوسر

وظیفه این ترانس به گونه‌ای است که ولتاژ بالاتر و یا پایین‌تر از حد نرمال را شناسایی می‌کند و باعث می‌شود که موتور بیش از حد داغ نشود. کاربرد آن‌ها عمدتا در مخابرات وهمچنین منابع قدرت dc می‌باشد. ترانسدیوسر‌ها دارای اندازه‌های مختلفی می‌باشند وبسته به اندازه آن‌ها مورد استفاده درسیستم‌ها وکامپیوتر‌ها به کار گرفته می‌شود. کار ترانسدیوسر ولتاژبه این گونه می‌باشد که دامنه ولتاژ را اندازه گیری می‌کند واین دامنه را دریک سطح معین نگه می‌داردو این کار باعث می‌شود که از آسیب رسیدن به دستگاه‌ها وسیستم‌ها جلوگیری شود


ترانسدیوسر جریان:

معرفی ترانسدیوسر

این ترانس در صنایع کاربرد زیادی دارد. تابلو‌های کنترل بدون این ترانس از امنیت کم و آسیب پذیری بالایی برخوردار هستن. این ترانس معمولا در مدل‌های دو سیمه یا چهار سیمه ساخته می‌شوند وبا تغذیه مورد نظر ما و در رنج میلی ولت و میلی آمپر یا ولت موجود میباشند.

ترانسدیوسر فرکانس:

معرفی ترانسدیوسر

این ترانس برای گرفتن ورودی پالس شامل کنتاکت مکانیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. خروجی این ترانسدیوسر‌ها نیز میتواند بنا به انتخاب مشتری از خروجی‌های گسسته تا خروجی RS۲۳۲ و یا خروجی آنالوگ باشند. این ترانس را میتوان در کنار فلومتر‌هایی که دارای خروجی پالس هستنداستفاده کرد و مقدار واقعی فلو را بر اساس تعداد پالس بر حسب خروجی آنالوگ برای کنترلر‌های PLC و یا نشان دهنده‌های ارسال کرد.

ترانسدیوسر‌های توان اکتیو و راکتیو:

معرفی ترانسدیوسر

این ترانس در بیشتر موارد مدیریت انرژی و بهینه کردن سیستم توزیع برق نیاز به چنین مبدل‌هایی را خواهد داشت که بتواند فاکتور‌هایی نظیر مقاومت ظاهری و حقیقی ولتاژ و جریان متناوب، توان اکتیو و رآکتیور، فاکتور توان، تغییرات فرکانس جریان متناوب، توان ظاهری، انرژی اکتیو یا راکتیو، توان ظاهری، زاویه فاز و ضریب توان در سیستم‌های تک فاز ویا سه فاز با بار متعادل و یا نا متعادل، به بار متناسب مستقل از سیگنال جریان و یا ولتاژ DC خروجی و … را بتوان اندازه گیری و انتقال دهد. ترانسدیور‌های توان راه حلی برای ازبین بردن این مشکلات می‌باشند.

ترانسدیوسر ضریب توان (کسینوس فی):

معرفی ترانسدیوسر

این ترانس برای اندازه گیری زاویه بین ولتاژ و جریان، ضریب توان (cosφ) موج سینوسی در سیستم‌های تک فاز و سه فاز با بار متعادل و سیگنال خروجی متناسب با زاویه بین ولتاژ و جریان در بار مستقل از جریان و ولتاژ DC و همچنین برای تبدیل اختلاف زاویه فاز، دو منبع سنکرون و یا اختلاف زاویه ۲ فاز شبکه متعادل به یک سیگنال خروجی که می‌تواند در خدمت چندین وسیله دیگر قرار گیرد استفاده می‌گردد.

ترانسدیوسر قابل برنامه ریزی:

معرفی ترانسدیوسر

این ترانس به کاربر این اجازه را می‌دهد که بسته به نیاز پروژه و خروجی و ورودی وسایلخود ورودی و خروجی ترانسدیوسر را تنظیم کند. در حال حاضر این نمونه از مبدل‌ها از درخواست بیشتری نسبت به مدل‌های ثابت برخوردار می‌باشند.

ترانسدیوسر مقاومت:

معرفی ترانسدیوسر

این ترانس اصولا وسیله‌ای برای تبدیل جا به جایی خطی یا زاوی‌های یک سیگنال الکتریکی است. البته در روش‌های مکانیکی این امکان وجود دارد که نیرو وفشار به جا به جایی تبدیل شوند. در نتیجه این وسیله در اندازه گیری‌های نیرو و فشار مفید است و همان طورکه می‌دانیم ولتاژخروجی ترانسدیوسر مقاومت همواره DC می‌باشد

ترانسدیوسر دما:

معرفی ترانسدیوسر

این ترانس در جا‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که سنسور‌های دما نظیر ترموکوپل و تبدیل آن به سیگنال‌های استاندارد مورد نظر، نظیر ۴ تا ۲۰ میلی آمپر یا ۰ تا ۱۰ ولت به کار برده می‌شوند. این ترانس قابلیت تنظیم و کالیبره کردن دقیق بوسیله پتانسیومتر‌های مختلف را دارند. به وسیله این ترانس‌ها می‌توان سیگنال ورودی دما را به سیگنال جریان تبدیل کرد وهمچنین آن را به مناطق دور ارسالکرد

ترانسدیوسر ایزوله:

معرفی ترانسدیوسر

این ترانس انرژی مورد نیاز خود را از طریق سیگنال‌های DC دریافت می‌کند و به منبع تغذیه نیازی ندارد که به همین خاطر به آن‌ها ایزوله می‌گویند، چون از این طریق از نظر خطر حریق و برهمکنشی بار ایزوله هستند.

ترانسدیوسر فشار:

معرفی ترانسدیوسر

این ترانسخروجی یک سنسور فشار را گرفته و به یک جریان الکتریکی ۴ – ۲۰ میلی آمپر تبدیل می‌کند تا بتوان این سیگنال را از طریق سیم به فواصل دور منتقل کرد. خروجی این ترانس به میکروکنترلر‌ها یا سیستم‌های پردازشگر دیگر داده می‌شود تا بتوان پارامتر‌های مختلفی از جمله فشار مخازن تحت فشار را به دقت کنترل کند.

ترانسدیوسر خازنی:

معرفی ترانسدیوسر

این ترانس بیشتر برای اندازگیری سطح مایعاتدر مخازن مورد استفاده قرار می‌گیرد. باتغییر ارتفاع سطح مایعات، دی الکتریک بین الکترود‌های خازن تغییر می‌یابد پس با این تغییر دی الکتریک بین الکترود‌های خازن ارتفاع مایع موجود درمخزن‌ها محاسبه می‌شود.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار