کد خبر: ۳۱۳۰۴
تاریخ انتشار : ۱۱:۱۳ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷
تست گروه برداری، به آزمایشی گفته می‌شود که برای تشخیص نماد گروه برداری ترانسفورماتور به کار می‌رود. این تست‌ها در حالتی که ترانسفورماتور‌ها روی تپ نامی‌شان هستند انجام می‌شوند.

سرویس آموزش و آزمون برق نیوز:

تست گروه برداری ترانس

تست گروه برداری، به آزمایشی گفته می‌شود که برای تشخیص نماد گروه برداری ترانسفورماتور به کار می‌رود. این تست‌ها در حالتی که ترانسفورماتور‌ها روی تپ نامی‌شان هستند انجام می‌شوند. یک روش انجام آزمایش این است که پس از اتصال منبع تغذیه آزمایش به سمت فشارقوی، ترمینال‌های a۲ و A۲ را به هم متصل کنیم تا یک نقطه مشترک بین اولیه و ثانویه ایجاد شود و سپس با اندازه‌گیری ولتاژ‌ها بین همه ترمینال‌ها و رسم نمودار‌های مربوطه، گروه برداری را به دست آوریم. در زمان انجام آزمایش‌ها در صورت وجود سیم نول، این سیم به زمین متصل نمی‌شود تا مانع برقراری جریان گردابی گردد. در صورتی که اتوترانسفورماتور دارای سیم‌پیچ ثالثیه مثلث باشد، باید بین این سیم‌پیچ و سمت فشارقوی نیز ارتباط الکتریکی ایجاد کرد.


محاسبه گروه برداری:

یک روش ساده برای تعیین گروه برداری:برای یافتن گروه برداری ترانس، بردار ولتاژ فشارقوی را روی عقربه دقیقه شمار فرض کرده و راستای آن را در امتداد ساعت ۱۲ فرض می‌کنیم. بردار ولتاژ فشار ضعیف را روی عقربه ساعت شمار در نظر می‌گیریم. هر ساعت معادل ۳۰ درجه اختلاف فاز بین فاز‌های هم نام است.
در حقیقت اگر میزان اختلاف فاز را بر ۳۰ تقسیم نموده و عدد حاصله را گروه برداری می‌نامیم. برای مثال در شکل زیر، گروه برداری ترانس ۴ می‌باشد.
 
تست گروه برداری ترانس

نوع اتصالات ترانسفورماتور‌ها

به طور کلی مطابق استاندارد IEC۷۶-۴، نوع اتصالات ترانسفورماتور‌ها می‌تواند مطابق یکی از اعداد ۱۱،۱۰،۸،۷،۶،۵،۴،۲،۱،۰ باشد. اصولاً، اتصالات ترانسفورماتور‌ها به چهار دستۀ مجزا تقسیم می‌شوند که عبارتند از:
۱) ترانسفورماتور‌هایی که دارای گروه ۰،۴ یا ۸ هستند.
۲) ترانسفورماتور‌هایی که دارای گروه ۲،۶ یا ۱۰ هستند.
۳) ترانسفورماتور‌هایی که دارای گروه ۱ یا ۵ هستند.
۴) ترانسفورماتور‌هایی که دارای گروه ۷ یا ۱۱ هستند.

 

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار