کد خبر: ۳۱۵۶۲
تاریخ انتشار : ۱۹:۲۸ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷
اگر دیده باشید در وسایل کامپیوتری معمولی در خانه یا شرکت، همیشه برجستگی‌هایی در انتهای کابل موس، کیبورد یا مانیتور وجود دارد. این اشیاء معمولا درانت‌های کابل‌های انتقال قدرت که به انتقال دهنده‌های خارجی وصل اند، نیز وجود دارند.

سرویس آموزش و آزمون برق نیوز:

اگر دیده باشید در وسایل کامپیوتری معمولی در خانه یا شرکت، همیشه برجستگی‌هایی در انتهای کابل موس، کیبورد یا مانیتور وجود دارد. این اشیاء معمولا درانت‌های کابل‌های انتقال قدرت که به انتقال دهنده‌های خارجی وصل اند، نیز وجود دارند.
به طول کلی، دستگاه‌های الکترونیکی، امواج الکترو مغناطیسی از خود ساطع می‌کنند که در محیط پخش شده باعث ایجاد پارازیت و تخریب دستگاه‌های دیگر و دیتا‌های آن‌ها می‌شود، از این رو این قطعه پلاستیکی به منظور محافظت از دیتا‌هایی کار گذاشته می‌شود که از راه کابل عبور می‌کند. از این رو این قطعه پلاستیکی باعث می‌شود که سر شاژر نتواند پارازیت‌هایی ارسال کند که دیگر دستگاه‌های الکترونیکی حساس را تخریب کند.

استوانه انتهای کابل‌های الکترونیکی
این قطعه استوانه‌ای همان فیلتر EMI یا از بین برنده تداخل الکترومغناطیسی بوده که از جنس فریت ساخته شده است. در انگلیسی به این قطعه استوانه‌ای Ferrite Bead گفته که bead به معنی مهره می‌باشد. Ferrite Bead یک قطعه غیر فعال یا به انگلیسی Passive است، به این معنی که برای انجام وظایف خودش احتیاج به برق یا منبع تغذیه ندارد. Ferrite Bead نوعی از چوک الکتریکی بوده و وظیفه سد کردن فرکانس‌های بالا و در عین حال عبور فرکانس‌های پایین مثل سیگنال DC را دارد. در فرکانس‌های بالا به دلیل ایجاد مقاومت زیاد بر روی سلف، اجازه عبور جریان (در اینجا نویز) داده نمی‌شود و وقتی فرکانس پایین باشد، سلف به صورت یک اتصال کوتاه عمل می‌کند و جریان عبور می‌کند، این قابلیت مختص سلف یا سیم پیچ (چوک) می‌باشد. مهره فریت طراحی بسیار ساده‌ای دارد و تنها از یک محفظه خالی حاوی یک استوانه فلزی تشکیل می‌شود. جنس فریت آلیاژ اکسید آهن (زنگ آهن، ماده‌ای نیمه مغناطیس) و درصد بسیار کمی از فلزات دیگر است وموقع ساخت کابل زیر روکش پلاستیکی قرار می‌گیرد.

استوانه انتهای کابل‌های الکترونیکی
فریت یک ترکیب شیمیایی از مواد سرامیکی با اکسید آهن بوده که در سال ۱۹۳۰ و توسط دو دانشمند ژاپنی در موسسه تکنولوژی توکیو ژاپن اختراع شد. از فریت به خاطر نفوذ پذیری مغناطیسی بالا و همچنین هدایت الکتریکی خیلی پایینش، بیشتر در ترانسفورماتور‌های RF و همچنین به عنوان هسته برای سلف‌ها استفاده می‌کنند.

استوانه انتهای کابل‌های الکترونیکی
این فیلتر می‌تواند در دو حالت عمل فیلترینگ را انجام بدهد، نویز‌هایی که اطراف سیم و از منابع دیگر منتشر می‌شوند و حالت دوم جلوگیری از انتشار تداخل الکترومغناطیسی توسط خود سیم می‌باشد.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۸
0
1
كابل هاي الكتريكي- استاندارد ملی ۱۵۳۸۲

استاندارد ملی 15382
سال تصویب:1397
رشته:کمیته ملی استاندارد برق و الکترونیک
موضوع: كابل­ هاي الكتريكي- كابل­ هاي با عايق­ گرماسخت و روكش گرما­نرم براي ولتاژهاي كمتر يا مساوي V 750/450 براي توان الكتريكي و روشنايي و داراي انتشار كم دود وگازهاي خورنده در مواجهه با آتش


هدف و دامنه کاربرد :
هدف از تدوین این استاندارد، تعیین الزامات و روش های آزمون ساختمان و عملکرد کابل های زیر می باشد:

الف -کابل های دارای عایق گرما سخت با ولتاژ اسمی کمتر یا مساوی 450/750v

ب – کابل هایی که در معرض آزمونهای مربوط قرار گرفته و در مقایسه با کابل هایPVC مطابق با استاندارد BS6004، مقدار محدودی دود (به زیر بند 16-6 مراجعه شود )و گازهای خورنده منتشر می کنند.

پ – کابل هایی که برای توان الکتریکی و روشنایی در نظر گرفته شده‌اند.



این استاندارد برای انواع کابل های زیر کاربرد دارد:
– کابل450/750V تک رشته ای6181B با عایق گرما سخت و روکش گرمانرم ۲۹ هالوژن کم دود (به جدول ۳ مراجعه شود).

– کابل های 450/750V دو رشته ای6182B ، سه رشته ای6183B، چهار رشته ای6184B، ۵ رشته ای 6185B با عایق گرما سخت و روکش گرما نرم بدون هالوژن کم دود (به جدول ۴ مراجعه شود).

– کابل های 300/500V یک رشته ای 6241B، تخت دو رشته ای 6242B ، تخت سه رشته ای 6243B با هادی حفاظت مدار(CPC) ،با عایق گرما سخت و روکش گرمانرم بدون هالوژن کم دود (به جدول ۵ مراجعه شود).

عایق وسایر اجزا، برای بهره‌برداری مجاز کابلها در بیشینه دمای تحمل هادی 90Cو برای بیشینه دمای اتصال کوتاه هادی250C( برای بیشینه دوره زمانی 5s) مناسب هستند .

یادآوری 1- در شرایطی که کابل ها می‌توانند لمس شوند، یا با سایر مواد در تماس باشند، محدودیت دمایی بر روی کابل ها ممکن است اعمال شود.

یادآوری 2- در تاسیساتی که شامل لوازم جانبی سیم کشی، جعبه های اتصال، واحدهای مصرف و غیره می‌شود، در تصمیم گیری بیشینه دمای بهره برداری کابل، بهتر است عملکرد این لوازم جانبی در نظر گرفته شود.

یادآوری 4- پیوست پ، در مورد کاربرد کابلهای مشخص شده در این استاندارد راهنمایی میکند.

یادآوری 5-پیوست ت ، روش آزمون سازگاری را ارائه میدهد

یادآوری ۶ – پیوست ث، آزمون تحمل ولتاژ را ارائه میدهد

یادآوری ۷ – پیوست ج ،آزمون‌های نوعی را ارائه می دهد .

یادآوری 8 – در این استاندارد، گازهای خورنده (و اسیدی )به عنوان آنچه که HCI تعیین می‌شود، تعریف می شوند./
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار