کد خبر: ۳۱۷۰۶
تاریخ انتشار : ۱۸:۲۰ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
فیوز مینیاتوری (MCB) یک کلید برای محافظت در برابر جریان اتصال کوتاه یا اضافه بار می‌باشد، کلید مینیاتوری از نظر سرعت عملکرد به دو دسته کندکار و تندکار و از نظر کاربرد به تیپ‌های B، C، D، K، Z تقسیم بندی می‌گردد

سرویس آموزش و آزمون برق نیوزفیوز مینیاتوری (MCB) مخفف کلمات Miniature Circuit Breaker قطع کننده جریان مینیاتوری می‌باشد که یک کلید قطع جریان اتصال کوتاه یا جریان‌های زیاد می‌باشد، این فیوز‌ها نسبت به تحمل جریان اولیه و اضافه بار سریعاً عکس العمل نشان می‌دهند و برق را قطع می‌کنند. MCB دارای حداکثر جریان تا ۱۰۰ آمپر می‌باشد و جریان قطع آن قابل تنظم نمی‌باشد.

به عبارت ساده، فیوز وسیله‌ای حفاظتی است که در تجهیزات و مدارات الکتریکی به کار می‌رود تا در مواقعی که جریانی بیشتر از حد مجاز از وسیله عبور می‌کند، با سوختن فیوز مدار قطع شود تا تجهیزات دیگر آسیبی نبینند. عنصر اصلی ساخت فیوز، نواری فلزی است که در یک محفظه غیر رسانا قرار دارد. با عبور بیش از حد مجاز جریان، نوار فلزی ذوب شده و مدار الکتریکی قطع می‌شود.


فیوز مینیاتوری (MCB)
فیوز‌ها از نظر سرعت عملکرد به دو دسته کندکار و تندکار تقسیم می‌شوند.
فیوز‌های کندکار: این نوع فیوز‌ها در برابر عبور جریان بیش از حد واکنش ملایم تری از خود نشان می‌دهند و برق را دیرتر قطع می‌کنند. با اینهمه، واکنش این فیوز‌ها در برابر جریان اتصال کوتاه تقریباً لحظه‌ای است.
فیوز‌های تندکار: این فیوز‌ها زمان قطع کمتری نسبت به فیوز‌های کندکار داشته و به همین دلیل در مصارف روشنایی استفاده می‌شوند.

طریقه عملکرد کلید مینیاتوری

عملکرد الکترومغناطیسی
در صورت وقوع اتصال کوتاه جریان بسیار بالایی از مدار عبور می‌کند و این جریان بسیار زیاد سبب ایجاد حرارت بسیار بالا و شوک به مدار می‌شو که سبب آتش سوزی در مدار می‌شود. کلید مینیاتوری این جریان اتصال کوتاه را از طریق یک سیم پیچ با تعداد دور کم و قطر زیاد تشخیص می‌دهد و جهت تشخیص خطا و حفاظت از مدار بکار برده می‌شود.

عملکرد بی متال
برای تشخیص جریان اضافه بار نیز در کلید مینیاتوری همانند بسیاری از تجهیزات دیگر از طریق دو قطعه فلز نیمه هادی (بی متال) صورت می‌پذیرد، به طوری که هرچه جریان بیشتری از طریق مصرف کننده (بار) کشیده شود فلز گرم‌تر شده و در نتیجه خم می‌شود و ارتباط مدار قطع می‌گردد.


فیوز مینیاتوری (MCB)

در فیوز ها‌ی مینیاتوری دو نوع جریان مطرح است:

  1. جربان لحظه‌ای
  2.  جریان نامی

    - جریان لحظه‌ای: روی فیوز‌ها جریانی نسبتاً بزرگ نوشته شده مانند ۶۰۰۰ یا ۳۰۰۰ و معمولاً این عدد در یک کار مستطیل شکل قرار دارد، جریان لحظه‌ای به جریانی گفته می‌شود که در یک لحظه (کمتر از یک ثانیه) فیوز توانایی تحمل این جریان را دارد.

    - جریان نامی: به حد اکثر جریان مجازی گفته می‌شود که یک فیوز توانایی تحمل آن را دارد و اگر جریانی بیش از جریان نامی که روی فیوز نوشته شده است از فیوز عبور کند، فیوز مدار را قطع می‌کند.
رنج جریانی کلید‌های مینیاتوری از ۲ الی ۱۰۰ آمپر می‌باشد و به صورت تک فاز و سه فاز و در انواع تک پل، دو پل، سه پل، و چهار پل و معمولا تا قدرت قطع ۱۶ کیلوآمپر موجود هستند.

فیوز مینیاتوری (MCB)

المان‌های فیوز مینیاتوری عبارتند از:
۱) Actuator piker: for trip and reset

۲) Actuator Device mechanism

۳) Main contact: flow of current

۴) Terminal Block

۵) Bimetallic steel strip

۶) Tripping calibration screw

۷) Solenoid coil

۸) Arc extinguisher


فیوز مینیاتوری (MCB)

فیوز مینیاتوری از نظر کاربرد به تیپ‌های B(روشنایی)، C(موتوری)، D(ترانسفورماتوری)، K(قدرت)، Z(بسیار حساس) تقسیم بندی می‌گردد :
فیوز مینیاتوری نوع B(روشنایی):

کلید مینیاتوری نوع B عموما در مصارف خانگی و روشنایی کاربرد دارند. این کلید‌ها در جریان اضافه بار بین ۳ تا ۵ برابر جریان نامی در زمان مشخص، مدار را قطع می‌کنند و حساسیت مناسبی برای کاربرد‌های عادی خانگی دارند. این کلید به فیوز مینیاتوری تندکار نیز معروف است.

فیوز مینیاتوری نوع C(موتوری):

کلید مینیاتوری نوع C بیشتر کاربرد صنعتی دارند. این کلید‌ها در جریان اضافه بار بین ۵ تا ۱۰ برابر جریان نامی در زمان مشخص، مدار را قطع می‌کنند و زمان قطعشان از تیپ B. بیشتر است. این کلید به فیوز مینیاتوری کندکار نیز معروف است.

فیوز مینیاتوری نوع D (ترانسفورماتوری):

کلید مینیاتوری نوع D برای مصارف صنعتی خاص (مانند مولد‌های اشعه ایکس X-Ray و یا ترانسفورماتور‌ها) استفاده می‌شوند. این کلید‌ها در جریان اضافه بار بین ۱۰ تا ۲۰ برابر جریان نامی در زمان مشخص، مدار را قطع می‌کنند و زمان قطعشان از تمامی تیپ‌ها بیشتر است.

فیوز مینیاتوری نوع K(قدرت):

کلید مینیاتوری نوع K برای حفاظت در مدارات قدرت، ترانسفورماتور و موتور‌ها استفاده می‌شوند. در این نوع از کلید مینیاتوری، حد جریان برای قطع جریان اضافه بار کمتر از سایر کلیدهاست و هنگام به وجود آمدن اضافه بار مدار را سریعتر قطع می‌کنند، ولی در موارد اتصال کوتاه منحنی قطع این نوع کلید‌ها بین تیپ D و C می‌باشد.

فیوز مینیاتوری نوع Z(بسیار حساس):

این نوع از کلید مینیاتوری هنگامی که جریان عبوری از جریان نامی بیشتر شود در یک مدت زمان خاص (که از تمامی تیپ‌ها کمتر است) طبق منحنی قطع، فرمان قطع را صادر می‌کند. حساسیت این نوع از کلید‌ها، هم در مواقع اضافه بار و هم اتصال کوتاه از تمامی تیپ‌های دیگر بیشتر است و در صورت بروز خطا مدار را سریعتر قطع می‌کند. بنابر این کاربرد این نوع فیوز مینیاتوری در مدارات با حساسیت بالا می‌باشد.
زمان قطع این تیپ‌ها به ترتیب (از سریعترین) عبارت است از: Z. و B. و C. و D
 

ویژگی‌های  کلید مینیاتوری (MCB)

  • حفاظت انسان در مقابل تماس غیرمستقیم با سیستم‌های زمین TN، IT
  • رنج گسترده جریان
  • حفاظت انواع مدار الکتریکی
  • تشخیص سریع خطای اتصال کوتاه و اضافه بار حرارتی در کمترین زمان
  • امنیت عملکرد و نگهداری در مدارات برق صنعتی
  • قابل استفاده در انتهای خط توزیع سیستم‌های ولتاژ ضعیف،  ورودی تابلو برق‌های خانگی، حفاظت مدارات موتور‌های الکتریکی
  • کاربرد‌های صنعتی نظیر مدارات قدرت موتور‌ها و ترانسفورماتور‌ها
  • حفاظت مدارات PLC
  • حفاظت از قطعات نیمه هادی
  • همراه با کلید حفاظت جان برای قطع کردن جریان نشتی مدارات به کار می‌رود.
 
فیوز مینیاتوری (MCB)
تفاوت کلید مینیاتوری و فیوز را می‌توان بصورت زیر دسته بندی کرد:

سرعت عملکرد و دقت عمل
فیوز‌ها سریع‌تر از کلید‌های مینیاتوری عمل می‌کنند، ولی از طرف دیگر کلید‌های مینیاتوری از نظر حفاظت نسبت به فیوز‌ها دقت عمل بیشتری دارند و از این نظر است که می‌گویند فیوز حساسیت کمتری نسبت به کلید مینیاتوری دارد.
روش قطع مدار
در حالی که فیوز‌ها برای قطع مدار از یک سیم ذوب شونده استفاده می‌کنند کلید‌های مینیاتوری برای اتصال کوتاه از عملکرد مغناطیسی و برای اضافه بار از رله بی متال استفاده می‌کنند.
استفاده مجدد
کلید‌های مینیاتوری پس از عمل و قطع مدار آسیب نمی‌بیند و قابلیت استفاده مجدد دارند در حالی که فیوز‌ها پس از یک بار قطع مدار حتما باید تعویض شوند.

فیوز‌ها در سطح ولتاژ و جریان متنوع در بازار موجود است واز آن‌ها را برای محافظت از تقریبا تمام تجهیزات، از مدار‌های کوچک الکترونیکی گرفته تا موتور‌های الکتریکی سنگین، استفاده کرد. اما کلید‌های مینیاتوری تجهیزات محافظ ولتاژ پایین مدار هستند. این‌ها برای محافظت از مدار‌های روشنایی، مجتمع‌های مسکونی و مجتمع‌های صنعتی با درجه جریان اتصال کوتاه بیش از ۱۵ کیلو آمپر استفاده می‌شوند.
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حامد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
1
1
تشکر بابت اطلاعات مفیدتون
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۹
1
1
بسیار خوب و عالی
مهران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۰
1
0
بهتر نیس بگیم کلید مینیاتوری ؟
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار