کد خبر: ۳۱۸۳۲
تاریخ انتشار : ۱۳:۰۴ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷
علیزاده گفت: صنعت برق از جمله صنایع زیر بنایی است که گردش چرخ‌های اقتصادی، توسعه صنعتی و تأمین رفاه اجتماعی به استمرار آن متکی است. از طرف دیگر با افزایش قابل توجه مصرف انرژی الکتریکی به خصوص در سال‌های اخیر و با وجود کمبود‌هایی که در تأمین منابع لازم در این زمینه به چشم می‌خورد، لزوم تبیین و اجرای راهکار‌های بهینه سازی مصرف انرژی الکتریکی بیش از پیش احساس می‌شود.
به گزارش برق نیوز، در نشست فعالان اقتصادی استان با استاندار زنجان علیزاده مدیر عامل این شرکت به عنوان سخنران این نشست ضمن تقدیر از همکاری خوب صنایع در کاهش اوج مصرف برق در سطح استان به ارائه راهکار‌های کنترل مصرف انرژی برق در تابستان امسال و به تشریح طرح‌های تشویقی وزارت نیرو برای صنایع همکار پرداخت.

علیزاده نیز در این نشست وضعیت مصرف انرژی برق در کشور و استان را در مقایسه با سایر کشور‌ها تبیین کرد و تصریح کرد: صنعت برق از جمله صنایع زیر بنایی است که گردش چرخ‌های اقتصادی، توسعه صنعتی و تأمین رفاه اجتماعی به استمرار آن متکی است. از طرف دیگر با افزایش قابل توجه مصرف انرژی الکتریکی به خصوص در سال‌های اخیر و با وجود کمبود‌هایی که در تأمین منابع لازم در این زمینه به چشم می‌خورد، لزوم تبیین و اجرای راهکار‌های بهینه سازی مصرف انرژی الکتریکی بیش از پیش احساس می‌شود. باتوجه به اینکه مشترکین صنعتی استان زنجان سهم ۵۲ درصدی مصرف انرژی برق استان را به خود اختصاص داده اند، نقش عمده‌ای در کنترل پیک بار انرژی برق ایفا می‌کنند.

وی افزود: ماهیت مصرف برق در بخش صنعت به گونه‌ای است که این بخش می‌تواند در زمان پیک بار شبکه، حداقل بار و انرژی را استفاده کند و حداکثر مصرف خود را به زمان غیر پیک بار شبکه منتقل نماید. از طرف دیگر حساسیت مصرف کننده صنعتی نسبت به خاموشی‌ها و قطع برق بیش از سایر مصرف کنندگان است؛ لذا منطقی است بار‌های صنعتی به منطقه‌ای حرکت کنند که حداقل امکان قطع انرژی برق وجود داشته باشد. بر این اساس اعمال سیاست‌های مدیریت مصرف در بخش صنعت ضروری به نظر می‌رسد.

علیزاده به دستورالعمل‌ها وبخشنامه‌های وزارت نیرو در طرح کاهش پیک بار تابستان ۹۷ پرداخت و خاطر نشان کرد: رشد متوسط سالانه مصرف انرژی کشور در ۱۰ سال گذشته، ۷.۷ درصد بوده، که این روند تا سال ۱۴۰۴ هجری شمسی مصرف انرژی کشور را به ۳ ملیلیاردو ۷۵۲ میلیون معادل بشکه نفت خام می‌رساند. در این صورت با توجه به وضعیت کنونی تولید، صادرات نفت خام کشور به صفر خواهد رسید و درنهایت با ادامه‌ی همین روند مصرف انرژی درایران تا ده سال آتی جزو کشور‌های وارد کننده انرژی خواهیم شد. وی تصریح کرد: ار جمله دلایل افزایش رشد مصرف انرژی الکتریکی در کشورمان: پایین بودن بهای برق مصرفی، فرسوده بودن تجهیزات صنعتی و وجود تکنولوژی‌های قدیمی، افزایش جمعیت و توسعه شهر نشینی و تغییر الگوی مصرف، افزایش مصرف انرژی بخش‌های صنعت و خدمات و همچنین اطمینان از وجود نفت و گاز تا سال‌های دور می‌باشد که ضروری است در اصلاح و ساماندهی موارد ذکر شده تدبیر ویژه‌ای اندیشه شود.

وی در پایان به مشوق‌های ارائه شده از سوی وزارت نیرو اعم از تخفیف به صنایع همکار در سطح کشور و نیز تخفیف و تشویق صنایع همکار استان زنجان ناشی از طرح تعطیلات و تعمیرات سالانه در تابستان که بالغ بر ۱۵ میلیارد ریال در سال ۹۶ می‌شد اشاره کرد و ادامه داد: بر اساس دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های وزارت نیرو در طرح کاهش پیک بار تابستان سال ۹۷ (در بازه‌ی زمانی ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور ماه) که به سه صورت ۱. طرح تعطیلات و تعمیرات سالانه صنایع ۲. طرح ذخیره عملیاتی صنایع و ۳. بکارگیری مولد‌های اضطراری در ساعات اوج مصرف اجرا خواهد شد تسهیلات ومشوق‌های خوبی در نظر گرفته شده است که در صورت همکاری و عقد تفاهم نامه از سوی صنایع همکار بتوانیم تابستان بسیارگرم سالجاری که مصادف با بحران افزایش مصرف انرژی برق می‌باشد بسلامت گذر کنیم.

در انتهای مراسم از ۴۱ صنعت همکار در کاهش پیک بار تابستان سال گذشته تجلیل بعمل آمد.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار