کد خبر: ۳۱۸۵۵
تاریخ انتشار : ۱۸:۰۸ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷
به سیستم‌های الکتریکی و مکانیکی که به منظور جلوگیری از اشتباهات در بهره برداری طراحی شده اند، اینترلاک گفته می‌شود.

سرویس آموزش و آزمون برق نیوز:

بروز اشتباهات سیستمی یا انسانی در تاسیسات الکتریکی می‌تواند خسارت‌های سنگینی در پی داشته باشد. این اشتباهات می‌تواند شامل عدم مشخص بودن وضعیت قطع و وصل تجهیزات، ارسال فرمان اشتباه، ترتیب اشتباه انجام کارها، دخالت در کار عادی تجهیزات و … باشد. برای کاهش این خطرات می‌توان از ترکیب سیستم‌های هشدار دهنده و بازدارنده استفاده کرد. سیستم هشدار دهنده اعلام می‌کند که خطایی در حال رخ دادن است. در صورت عدم توجه به این هشدارها، سیستم‌های بازدارنده که می‌توانند الکتریکی یا مکانیکی باشند وارد عمل شده و از ادامه‌ی کار جلوگیری می‌کنند. به عبارت دیگر، به سیستم‌های الکتریکی و مکانیکی که به منظور جلوگیری از اشتباهات در بهره برداری طراحی شده اند، اینترلاک (Interlock Unit) گفته می‌شود.

اینترلاک

برای ورود یا خروج صحیح تجهیزات در مدار و دسترسی پرسنل تعمیر و نگهداری تجهیزات به اینترلاک‌های مناسب، نیاز می‌باشد تا بدین ترتیب از کلیدزنی غیر مجاز در پست جلوگیری بعمل آمده و ایمنی پرسنل برای دسترسی به پست، تضمین گردد. سلامت پرسنل در طول بهره برداری و تعمیر و نگهداری تجهیزات و باز و بست کلید و سکسیونر باید تضمین شود. اغلب کلید‌های قدرت به کمک سکسیونر به شین وصل می‌شوند و، چون سکسیونر را نمی‌توان زیر بار قطع یا وصل نمود، باید قطع و وصل سکسیونر تابعی از وضعیت دژنکتور مربوط به آن باشد. همچنین سکسیونر ارت تابعی از سکسیونر مربوط به آن می‌باشد. این تابعیت توسط اینترلاک کلید‌ها که ممکن است مکانیکی یا الکتریکی باشد، برقرار می‌گردد. اینترلاک به معنای قفل درونی و چفت و بست است که به دو نوع زیر، تقسیم بندی می‌شود: اینترلاک الکتریکی و اینترلاک مکانیکی. در پست‌های فشار قوی، تعدادی از کلید زنی‌ها به ترکیب و حالات تجهیزات پست، بستگی داشته و نیاز به یکسری کلید زنی‌های ترتیبی دارند.
 
اینترلاک
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار